23948sdkhjf

Stor dansk netbutik konkurs: Ejeren mødte ikke op i retten

Kurator kan ikke få fat i ejeren af konkursramt medlemsklub, som har tjent millioner trods et hav af utilfredse kunder

Den danske fordelsklub Bilablau med tusindvis af kunder slæber et spor af utilfredse kunder, klager og politianmeldelser efter sig.

Læs også: Magasin lancerer nyt onlineunivers

Nu er selskabet, som har tjent millioner til ejer og direktør Joey Mike Nielsen, pludselig gået konkurs. Det viser en registrering i Statstidende.

Kurator Kristian Haagen Larsen bekræfter konkursen. Han er lige nu ude i lidt af et detektivarbejde, fordi direktøren er som sunket i jorden.

- Han mødte ikke op til mødet i Skifteretten. Det er ret usædvanligt, siger Kristian Haagen Larsen til RetailNews.

Politianmeldt

Bilablau blev stiftet i 2016 og er en såkaldt medlemsklub, hvor man for et månedligt abonnement får mulighed for at købe produkter til en pris, der er lavere end markedsprisen.

Læs også: Zara-ejer har oplevet stor onlinevækst under corona

Men mange af fordelsklubberne – heriblandt Bilablau – har haft mere end svært ved at overholde dansk lovgivning. De gør nemlig ikke kunder tydeligt opmærksomme på, at de tilmelder sig et løbende betalingsabonnement ved at handle på hjemmesiderne.

Derfor har Forbrugerombudsmanden politianmeldt blandt andet Bilablau.

For nyligt kunne Jyllands-Posten fortælle, hvordan Bilablau har løftet kundernes månedlige betalinger til usete niveauer – helt uden kundernes kendskab.

Nogle kunder er blevet trukket 2.697 kr. på en måned.

Læs også: Jacob Risgaard gik i seng - og vågnede tre år senere

En fed forretning

Den forretningsmodel er tilsyneladende ganske indbringende. Over de seneste to år har Joey Mike Nielsen samlet tjent 6 mio. kr. på sin udskældte fordelsklub. Det viser en regnskabsgennemgang.

Alligevel er Bilablau nu gået konkurs.

- Vi er ude i lidt af et detektivarbejde, fordi vi ikke kan få fat på direktøren. Derfor ved vi heller ikke, hvem kreditorerne i konkursboet er, siger Kristian Haagen Larsen.

Da han var forbi det lejemål, som Bilablau holdt til i, var det meste ryddet. Men udlejeren bekræftede, at en del kunder har henvendt sig derude, fordi de har betalt penge, men ikke modtaget nogen varer.

På Trustpilot vrimler det i øvrigt med sure Bilablau-kunder, der føler sig snydt og bondefanget.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094