23948sdkhjf

Magasin vokser online, men regnskabet tager et kraftigt dyk

Den danske stormagasinkæde Magasin har trods nedlukkede varehuse formået at tjene penge i det, som økonomidirektør Peter Fabricius kalder ”et meget turbulent regnskabsår”.

Onsdag har Magasin offentliggjort sit årsregnskab for perioden 1. september 2019 til 1. august 2020. Det viser, at omsætningen faldt fra 2,8 mia. kr. til 2,5 mia. kr. Driftsresultatet landede på 35 mio. kr. mod 173 mio. kr. året før.

- Det har været et regnskabsår med meget turbulens. Den følelse er vi ikke ene om at stå med, så på mange måder er vi i samme gyngende båd som stort set hele vores branche – måske med den forskel, at vi står på et meget stærkt økonomisk fundament og har en exceptionel loyal kundebase, siger Peter Fabricius.

Når alt er gjort op, lyder årsresultatet i Magasin på minus 42 mio. kr. Det skyldes ifølge Peter Fabricius afskrivninger på inventar, software mv.

Onlinesalget brager frem

Alle Magasins syv danske varehuse var i en periode af regnskabsåret lukket – ligesom de er det nu. Det har sat sine spor. Til gengæld har onlinesalget kunnet opveje for en del af den tabte omsætning.

I regnskabsåret udgjorde onlinesalget 22 pct. af Magasins samlede omsætning, og i alt havde Magasin.dk over 35 mio. besøgende. En tendens, der er fortsat ind i det nye regnskabsår, hvor Magasin efter sidste års julehandel ser en vækst i online på 45 pct.

- Vi har sikret, at vores webshop har fordoblet kapaciteten og dermed er gearet til at udgøre al omsætning i de perioder, hvor vi – som nu – er nedlukkede, siger Peter Fabricius.

Selvom det er svært at være tilfreds med et fald i omsætningen på over 300 mio. kr., ligger Peter Fabricius ikke søvnløs.

- Situationen taget i betragtning drejer vores ledelsesmæssige fokus sig om at komme ud på den anden side af coronakrisen med alle medarbejdere og stakeholders i god behold,” siger Peter Fabricius, der understreger, at Magasin til trods for coronakrisen ikke har opsagt en eneste medarbejder.

Nye investeringer

I det nye regnskabsår fortsætter Magasin med at investere i sin webshop. Derudover bruges nedlukningen til at renovere de fysiske butikker, hvor det er nødvendigt.

- Vi sidder ikke på vores hænder og venter på, at vi igen må åbne, siger Peter Fabricius. 

Magasin, hvis historie går helt tilbage til 1858, står lige nu i et ejermæssigt vakuum. Den britiske detailkoncern Debenhams, der i årevis har skrantet økonomisk, blev for få dage siden solgt til internetportalen Boohoo Group, men alle Debenhams’ fysiske varehuse – heriblandt Magasin-kæden – fulgte ikke med i handlen.

Magasin fortsætter imidlertid med at eksistere i Danmark som en juridisk selvstændig enhed.

- Magasin i Danmark er en økonomisk sund og veldrevet forretning med 150 år på bagen. Når en ny ejer på et tidspunkt melder sig på banen, ser vi frem til samarbejdet, siger Peter Fabricius.

Økonomiske nøgletal for Magasin

Omsætning

2019/20: 2.577 mio. kr. 

2018/19: 2.865 mio. kr. 

2017/18: 2.821 mio. kr.

EBITDA

2019/20: 35 mio. kr. 

2018/19: 173 mio. kr. 

2017/18: 227 mio. kr.

Overskudsgrad

2019/20: -3.0 %

2018/19: 5.9 %

2017/18: 8.6 %

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.14