23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fortrolige tal: Discountkæderne taber markedsandele

De danske discountkæder har gennem flere år sat sig på en større og større del af markedet for salg af dagligvarer. Nu er udviklingen vendt.

Ifølge interne, fortrolige branchetal, som Finans har fået indsigt i, tabte discountkæderne i februar 2,3 procentpoint i markedsandel, mens supermarkederne gik frem med 1,1 procent.

Danskerne fordeler deres indkøb anderledes end normalt, mener Salling Groups topchef Per Bank.

- Jeg kan ikke huske en lignende ændring i indkøbsmønstret de seneste 25 år. Men når alt åbner igen og stabiliserer sig, forventer jeg en normalisering af markedet, siger Per Bank til Finans.

Bedre tid til at handle

Discountkæderne tæller Netto, Rema 1000, Fakta, Lidl og Aldi, mens de traditionelle supermarkeder udgøres af kæder som Meny, Kvickly, SuperBrugsen, Spar og Føtex.

At supermarkederne lige nu vinder terræn, skyldes ifølge Coops informationsdirektør, Jens Juul Nielsen, at kunderne har bedre tid til at handle. Discountbutikkerne bruges mere, når det skal gå stærkt, siger han til Finans.

De interne branchetal, som omtales, er indsamlet og analyseret af analysefirmaet Nielsen. Tallene dækker alle danske dagligvarekæder med undtagelse af Lidl, som ikke indrapporterer til Nielsen.

Landets discountkæder har i en årrække vundet markedsandele og sidder i dag på cirka 43 pct. af dagligvaresalget, ifølge den nyeste analyse fra Retail Institute Scandinavia. Flere peger på, at discountkæderne har flyttet sig op i markedet og udvisket en del af forskellene mellem dem og supermarkederne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.237