23948sdkhjf

Konkursramt lydforhandler: - Vi kunne ikke komme ind på markedet

Århus-baserede Nomads Audio, som designer og sælger bluetooth-højttalere og hovedtelefoner er på vej mod konkurs og hos en af stifterne, Kenneth Bahnsen, er der fuld accept og nærmest en lidt lettet fornemmelse omkring det faktum.

Det har været undervejs længe.

- Vi kunne ikke penetrere markedet for forbrugerelektronik. Vi troede, at vi kunne. Men det kunne vi ikke. Det var nogle dyre lærepenge, siger Kenneth Melchoff Bahnsen i et interview med branchemediet Electronic Supply.

Nomads Audio opstod som brand i 2018. Indehaverne, iværksætterduoen Ruben Fog-Fredsgaard og Kenneth Melchoff Bahnsen, har siden 2011 haft god succes med deres design- og producentvirksomhed Kreafunk, der i lighed med Nomads Audio producerer audioudstyr. Kreafunks produkter sælges både i webshop og gennem et forhandlernetværk af livsstilsbutikker både i Danmark og 40 andre lande.

- Vi havde oplevet successen med at bygge et godt brand til livsstilsmarkedet, og så fik vi den ide, at vi ville tage turen igen og opbygge et stærkt brand til forbrugerelektronikmarkedet, fortæller Kenneth Bahnsen.

Virkede ikke i virkeligheden

I Nomads Audio har Ruben og Kenneth brugt lang tid på at opbygge og designe identiteten både i udtrykket og i produkterne. Og duoen var rigtigt godt tilfredse med det brand, som de kunne bringe på markedet i 2019.

- Helt sikkert. Vi syntes, at det var superfedt. Og det gør vi stadig. Men det, vi fandt ud af, var, at markedet på forbrugerelektronik er skruet markant anderledes sammen end markedet for livsstilselektronik, forklarer Kenneth Bahnsen.

Hvor de i Kreafunk kunne tegne kontrakter med en masse små og store forhandlere som eksempelvis Bahne eller Salling, fungerede det anderledes, når det kom til de store elektronikkæder og dagligvareforretninger.

- Vi fandt ud af, at det tager rigtig lang tid at få kontrakter på plads. Og den case, som vi havde lavet på det, virkede ikke i virkeligheden. Og til sidst løb tiden bare fra os. Vi havde påtaget os alle udgifterne, men der kom ikke penge ind, forklarer Kenneth Bahnsen.

I den sidste ende gik udviklingen i virksomheden helt død. I 2020 var der næsten intet salg, og i de sidste måneder har pilen blot peget i en retning. 

- Da vi endelig havde knækket koden, var tiden løbet fra os, og vi så ingen anden udvej end at lukke Nomads Addio ned og fokusere 100 procent på Kreafunk, siger Kenneth Bahnsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111