23948sdkhjf

Jysk slår ny omsætningsrekord på trods af coronanedlukninger

Et hårdt år med corona og de medfølgende restriktioner og butiksnedlukninger er som udgangspunkt ikke nogen god forudsætning for at lave penge.

Men hos Jysk har de alligevel formået at komme ud af seneste regnskabsår med ny rekord på både omsætning og drift.

De kommer således ud af 2020/2021 med en omsætning på 33 mia. kr. og et driftsresultat på 4,5 mia. kr. Det svarer til fremgang på henholdsvis 7 og 21 procent fra i fjor.

De flotte tal glæder også Jysk-CEO Jan Bøgh.

- Det er et resultat, som jeg er meget tilfreds med. Præcist som for de fleste andre virksomheder var det et meget udfordrende år for Jysk på grund af de mange restriktioner, vi mødte rundt omkring i de europæiske lande. Derfor har medarbejderne i Jysk også grund til at være meget stolte over resultatet, siger han.

Store udsving

Han fortæller også, at året i høj grad har været præget af udsving i salget fra land til land. Blandt andet var der i Tyskland - Jysks største marked - længere nedlukninger end mange andre steder.

- Vores største marked er Tyskland, hvor Jysk har næsten 1.000 butikker, og det var samtidig et af de lande, hvor nedlukningen af detailhandlen varede længst. Det betyder også, at vi har tabt omsætning i Tyskland sammenlignet med året før. Omvendt har vi øget omsætningen betydeligt i Skandinavien, England, Irland, Belgien og en række lande i Øst- og Centraleuropa, og det har været i stand til mere end at opveje nedgangen i Tyskland, siger han.

Med det in mente tror Jan Bøgh også på, at der i nogle markeder - for eksempel Tyskland - er stort potentiale for vækst i næste regnskabsår, mens det andre steder kan blive svært at leve op til resultatet for i år.

- I nogle lande er vi oppe mod såkaldt forward buying, hvor kunderne har købt møbler tidligere end planlagt. Derfor køber de nok ikke nye havemøbler eller en ny seng igen i år, siger Jan Bøgh.

Fortsætter investeringer

Hvor de forventer, at nogle kunder ikke har samme købelyst det kommende år, så er Jysk selv slet ikke færdige med at investere.

De har en plan om have ændret og renoveret alle deres butikker til deres nye butikskoncept inden udgangen af august 2024, så der er fart på investeringer, omend der er nogle vanskeligheder i forbindelse med at få materialer til ombygningerne.

- Vi kan se, at vores nye butikskoncept tiltrækker flere kunder, og derfor skal vi selvfølgelig fortsætte investeringerne. Den største udfordring har indtil videre været at få de nødvendige materialer hjem både til ombygning af eksisterende butikker og etablering af nye, hvilket skyldes udfordringerne på verdensmarkedet med mangel på råvarer og logistikkapacitet. Vi har dog en forventning om, at det kommer til at rette sig i løbet af de kommende år, slutter Jan Bøgh.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08