23948sdkhjf

Dansk filterproducent bliver gazelle-virksomhed for fjerde år i træk

Danfilter har trukket produktion hjem til Danmark og ændret strategi for salget. Begge dele vurderes som en del af baggrunden for, at firmaet for fjerde år i træk modtager Børsens Gazellepris.

Fokus på indeklima er efterhånden hverdagskost. På arbejdspladser, i boligselskaber og i de danske hjem. En tendens, som med COVID-19 og den øgede brug af brændeovne under energikrisen ser ud til at vokse.

Det er i hvert fald konklusionen fra den danske leverandør af ventilationsfiltre til boligventilation, Danfilter og Filterhuset.dk, som i en pressemeddelelse fortæller, at de for fjerde gang i træk modtager Børsens Gazellepris og derved kan bryste sig af titlen som marathongazelle.

Hvad er en Gazellevirksomhed?

Gazellevirksomhed er en betegnelse for en hurtigt-voksende virksomhed, der som minimum har fordoblet sin omsætning over en fireårig periode. Udtrykket udspringer af den årlige gazelleundersøgelse, som er blevet udarbejdet af Dagbladet Børsen siden 1995.

I 2021 var der under ti virksomheder i Danmark i kategorien ”Fremstilling”, der modtog en marathongazelle. Så SMV’en fra Farum er kommet i eksklusivt selskab.

Henrik Friis, administrerende direktør i Danfilter udtaler i pressemeddelelsen:

– Vi er utroligt glade og stolte af at modtage endnu en Gazellepris, som tegn på, at vores strategi virker.

Strategisk kursændring

Den konstante vækstrejse tager afsæt i især tre beslutninger. For det første, at hovedparten af Danfilters produktion er trukket hjem til Danmark. For det andet etableringen af webshoppen Filterhuset.dk helt tilbage i 2012, da man revurderede salgskanalerne og samtidig valgte at udvikle og producere filtre på egen fabrik.

– Det har krævet millioninvesteringer at indkøbe nyt materiel og omdanne produktionen til vores eget mærke, udtaler Henrik Friis, som vurderer, at der er en større tiltro til filtre produceret i Danmark.

Den tredje beslutning blev taget, da landet lukkede ned under COVID-19-epidemien, og hele BTB-segmentet med ét forsvandt.

Hvor virksomhedens BTB- og BTC-aktiviteter før var cirka lige fordelt, blev indsatsen nu rykket mere over mod det private marked gennem webshop- og onlineportalen Filterhuset, som også blev lanceret i norske og svenske udgaver.

I pressemeddelelsen udtaler direktør Henrik Friis til slut.

– Vi er gået fra ”blot” at være producent til at være en pålidelig forhandler for kunderne, der kan svare på spørgsmål om for eksempel hvordan luftforurening og pollen påvirker deres hverdag.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094