23948sdkhjf

Plantebaseret marked er udfordret af danskere med armene over kors

Efter flere års vækst har der det seneste år været nedgang i salget af plantebaserede fødevarer, og Danmark er bagud på området, viser ny rapport

Af FødevareWatch

Vilde vækstrater, stor opmærksomhed og skåltaler om vigtigheden af de plantebaserede fødevarer er afløst af en mere grå hverdag for segmentet herhjemme. Danmark halter i forhold til andre europæiske lande med at få hul på det plantebaserede marked, og fra 2021 til i år er markedet faktisk dykket.

Det skriver AgriWatch og FødevareWatch.

Det viser tal fra Plantebaseret Videnscenter, der i en stor rapport har beskrevet hele udviklingen på det plantebaserede område herhjemme. De danske forbrugere er svære at få væk fra kødet og der skal gøres en stor indsats på området, men ellers er der gang i mange gode ting på området, og markedet skal nok vokse igen, lyder meldingen fra Plantebaseret Videnscenter, der står bag fire delrapporter om emnet.

”Generelt ser det rimeligt fornuftigt ud med en stor opblomstring af antal produkter og salgsvæksten over en længere periode, mens vi godt nok har set en stagnering i det seneste år,” siger projektleder Daniel Barrera Madsen fra Plantebaseret Videnscenter, som Økologisk Landsforening og Dansk Vegetarisk Forening står bag.

Salgsdykket er opgjort som gennemsnitlig købsværdi per forbruger, hvor flere års vækst nu er stoppet med et dyk fra et forbrug på 115 kr. i 2021 til 109 kr. i år, viser tal fra Optius Data.

Fra flere sider havde man håbet på et større marked på nuværende tidspunkt.

”Der er et stort potentiale for plantebaserede fødevarer, der ikke er indfriet endnu,” konstaterer Lærke Kirstine Lund, sektorchef for planter og planterige fødevarer hos Landbrug & Fødevarer, der suppleres af Plantebranchens sekretariatsleder Frederik Madsen:

”Plantebaserede fødevarer er stadig en kategori, der har nogen af de højeste vækstrater i detailleddet. Branchen vokser, men udgangspunktet er for lille, og det går langsommere end forventet,” siger han.

Mangel på eventyrlyst

Daniel Barrera Madsen peger i retning af forbrugernes villighed til at prøve nye retter, nye smage og forsøge sig med andre råvarer end kød som årsag til, at markedet for plantebaserede fødevarer har tabt fart.

”Set fra vores plads holder forbrugerne generelt mest igen – og deres villighed og nysgerrighed efter at prøve nye produkter mangler lidt – mens resten af værdikæden er klar på at producere mere,” siger Daniel Barrera Madsen. Han henviser til, at der er masser af aktivitet i både forarbejdningsleddet og i landbruget til at prøve nye afgrøder og metoder af.

På den baggrund peges der også i rapporten på, at antallet af danske produktlanceringer er fortsat op år for år indtil 2019, mens det siden da er gået ned - dog drevet af færre udenlandske produkter, mens de danske samlet set er blevet flere.

Skal opbygges et marked

Hos Novo Nordisk Fonden poster man store trecifrede millionbeløb efter det plantebaserede område i retning af forskning og samarbejder - senest med 200 mio. kr. til platformprojektet Plant2Food.

Fonden har store forhåbninger om at få flyttet hele værdikæden i retning af mere plantebaseret kost - og her mener vicedirektør Claus Felby med ansvar for Biotech-området, at der skal tages meget større greb for at få gang i markedet. Man skal som nation prioritere at sparke gang i det plantebaserede marked - og staten skal spille en aktiv rolle i dette.

”Det nytter ikke noget, at man kun kigger på prisen. Nye fødevarer skal have en plads og der skal sættes gang i et marked lige som økologien fik et boost fra staten fra begyndelsen - ellers tager det en generation eller to. Vi kommer ikke til at have en verden helt uden kød, men vi skal bare spise mindre af det,” siger Claus Felby.

Skal promoveres bedre

For at komme videre og løfte markedet herhjemme skal der ifølge Plantebaseret Videnscenter gøres en meget større indsats for at få forbrugerne med og gøre hele salgsleddet ude i supermarkederne bedre til at inspirere. Af samme grund er der søsat et Bælgfrugtspartnerskab med videnscentret og en lang række butikskæder, der i 2023 skal styrke det overordnede fokus på bælgfrugter.

- Vi tror på, at man fremadrettet skal hjælpe forbrugerne mere på vej til at spise mere plantebaseret, og den danske madkultur skal generelt have hjælp til at blive ændret. Det handler om, at supermarkederne skal fremvise mere, hvad man kan bruge produkterne til, men også at vi skal hente mere inspiration i landets kantiner – herunder de offentlige, siger Daniel Barrera Madsen.

Han peger på, at der ud over forbrugernes inspiration også er brug for mere inspiration i de professionelle køkkener i form af mere uddannelse i plantebaserede retter, så de smager godt og er mættende, for udfordringen er blandt andet, at de dårlige erfaringer hænger ved, og at man ikke lige vender tilbage, hvis man har fået en dårlig planteoplevelse.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125