23948sdkhjf

Opsummering af salget på Black Friday og sammenligning med Storbritannien og USA

Black Friday i 2018 blev den 5. største handelsdag i Danmark. Dagen omsatte dog ikke for lige så meget som forhenværende år, da danskerne handlede for mere de sidste 3 år.

Black Friday er kendt for at være en af de største handelsdage i Danmark samt flere steder i udlandet. Dette var også tilfældet i 2018, da danskerne købte for 1,94 milliarder kroner på Black Friday.

Tal fra Nets viser dog, at omsætningen på Black Friday endte med at blive en del lavere, end hvad flere eksperter havde forventet. Eksperter forudså nemlig, at Black Friday i 2018 ville ende med at indtage førstepladsen som den største handelsdag i Danmark. Men der blev eksperterne taget ved næsen.

I stedet indtog Black Friday i 2018 femtepladsen for de største handelsdage i Danmark, da dagen blev overgået af Black Friday i 2015, 2016 og 2017 samt julehandlen i 2017. På disse dage handlede danskerne samlet set for mere, end hvad de handlede for på Black Friday i 2018.

Det betyder altså, at der i de sidste 3 år blev handlet for flere penge på Black Friday sammenlignet med i 2018. Mens der på Black Friday i 2017 blev handlet for cirka 2,1 milliarder kroner i Danmark, blev der i 2015 og 2016 handlet for henholdsvis 2 milliarder og 1,98 milliarder kroner.

Det vil altså sige, at for første gang i flere år er omsætningen faldet på Black Friday, hvilket er opsigtsvækkende både for eksperterne, men også for selve butikkerne. Eksperterne forklarer dog faldet med, at i stedet for kun at købe på selve Black Friday, så handler danskerne nu løbende hele ugen op til dagen.

Butikkerne er nemlig begyndt allerede at komme med flere gode tilbud inden dagen løber af stablen, hvorfor handlen bliver spredt mere ud.

Danskerne finder de gode tilbud hele ugen op til Black Friday
Forklaringen på den lavere omsætning i forhold til salget på Black Friday de sidste 3 år, menes at være på grund af sådan noget som ”Black week”.

I dag kører butikkerne ikke kun med gode tilbud og store rabatter om fredagen, men med tilbud hele ugen op til selve dagen. Det vil sige, at danskerne nu ikke kun svinger dankortet om fredagen, men løbende gennem hele ugen.

Generelt oplever butikkerne desuden, at kvinder især går efter de gode tilbud på tøj, sko og smykker, mens mænd er mere villige til at købe elektronik på Black Friday. De mest populære kategorier er generelt hårde hvidevarer, boligting, legetøj og sportsudstyr udover elektronik, tøj og sko.

Derudover viser tal fra Nets, at danskerne slet ikke har købt mindre på Black Friday i 2018. I stedet viser købsstatistikkerne, at handlen blot er spredt mere gennem hele ugen indtil fredag samt løbende gennem hele weekenden. Derfor er tallet heller ikke er lige så højt på selve Black Friday som i de tidligere år.

Black Friday i 2018 endte derfor ikke med at blive den største handelsdag nogensinde i Danmarks historie, hvilket nethandlen heller ikke gjorde. Her handlede danskerne nemlig heller ikke lige så meget som de andre år.

Heller ingen rekord på køb via internettet
En opgørelse over handlen via internettet på Black Friday viser, at nethandlen heller ikke slog rekord.

I de første timer på dagen registrerede DIBS en stigning i antallet af transaktioner på hele 63 % sammenlignet med Black Friday sidste år. Men denne stigning blev ikke ved hele dagen, hvorfor Black Friday i 2018 slet ikke kom i nærheden af rekorden i 2017. Resultatet endte med at ligge på i alt 9 % under antallet af transaktioner sammenlignet med Black Friday det forhenværende år.

Ifølge DIBS viser tallene præcis det samme, når det kommer til Cyber Monday. Her var der en stigning i starten af dagen, hvorefter antallet af køb lige så stille faldt jo længere hen på dagen, man kom.

Men selvom Black Friday i 2018 ikke slog rekord hverken som den største handelsdag eller med køb via nettet, så er det stadig en populær dag – i hvert fald når det kommer til nethandel. Rent faktisk steg det samlede antal transaktioner med 96 % sammenlignet med en helt almindelig fredag.

Mobilbetalinger er blevet populært
Noget, der til gengæld har slået alle rekorder, er brugen af mobilbetalinger til Black Friday i 2018. Mobilbetalinger er i løbet af de seneste par år blevet mere og mere populære, men nu har de også vundet indpas på de store handelsdage i Danmark.

MobilePay omsatte for intet mindre end 228 millioner kroner fordelt på 315.000 transaktioner. Dette er en stigning på 93 % sammenlignet med Black Friday i 2017.

Desuden fortæller flere fysiske og online butikker, at de oplever, at flere danskere begynder at benytte sig af mobilbetalingsløsninger såsom MobilePay, hvis de har muligheden for det. Ifølge eksperter viser det lige så stille, at mobilbetalingsløsninger er ved at erstatte transaktioner med eksempelvis dankort.

Salget er også faldende i Storbritannien og USA
Ligesom i Danmark, så viser data fra Storbritannien og USA, at salget på Black Friday generelt er faldende – i hvert fald, hvis man kigger på tal fra sidste års Black Friday sammenlignet med tidligere år.

Data fra Barclay Card i Storbritannien tyder på, at de britiske købere har købt flere produkter, men samlet brugt færre penge på Black Friday i 2018. Barclay Card fortæller, at samlet set var antallet af transaktioner steget med 10 % i forhold til året før, men at selve beløbet af disse transaktioner var 12 % lavere end i 2017.

Yderligere data foreslog, at der fortsat blev set en tendens med, at jagten på de gode tilbud på Black Friday sker via internettet i stedet for på gågaden med de fysiske butikker.

I USA er Black Friday stadig en af de travleste handelsdage på hele året for butikker, men salget er faldende.

I 2018 faldt salget med omkring 9 % sammenlignet med salget fra 2017. Antallet af besøgende i butikker i 2017 var også 4 % lavere end i 2016.

Derudover viser tal, at flere mennesker fandt de gode tilbud online, da butikkerne satte de bedste tilbud på deres hjemmesider. Onlinesalget på Black Friday i USA var i 2018 26,4 % højere end i 2017, ifølge Adobe Systems.

I 2017 voksede onlineomsætningen dog allerede med 18 %, hvorfor det ser ud til, at amerikanerne bliver mere og mere vilde med at handle via internettet på Black Friday.

De fysiske butikker er stadig et hit hos danskerne
Selvom tal også viser, at handel via internettet er blevet mere populært hos danskerne på Black Friday, så ses det, at de fysiske butikker rent faktisk stadig oplever den største omsætning.

Den samlede omsætning online udgjorde 16,6 %, hvilket betyder, at den samlede omsætning hos de fysiske butikker udgjorde hele 83,2 %.

Derudover viser tal fra Black Friday i 2018, at shoppecentre især er populære blandt danskerne på Black Friday, da disse har oplevet en vækst på 5 % i forhold til antallet af besøgende.

I forhold til tendensen med mere handel online i USA og Storbritannien, så viser tallene fra Danmark også, at danskerne er vilde med at handle online. Til gengæld er danskerne stadig lige så vilde med at svinge dankortet i de fysiske butikker selv på dage såsom Black Friday.

Send til en kollega

0.031