23948sdkhjf

5 sorte huller, der sluger penge i din virksomhed

Som chef for en håndværksvirksomhed er der ansvarsområder, som kræver din opmærksomhed. Den primære fokus for chefen er ofte at øge indtægten, men indtægtsvækst betyder ikke nødvendigvis den samme vækst på bundlinjen.

Mens en virksomhed vækster, vil udgifterne også stige. En del af disse udgifter er naturlige driftsomkostninger, men der er også en øget risiko for ”sorte huller”, som sluger virksomhedens penge uden grund.

Herunder kan du læse mere om de 5 sorte huller, som nemmest kan sluge penge i din virksomhed.

Problemer med dårlige betalere
Du kan næppe undgå dårligere betalere fuldstændig, og disse få kunder kan nemt blive kilde til store udgifter. Som minimum vil du ofte ende med at bruge mange ressourcer på at opkræve pengene – og i værste fald får du aldrig de penge, som du har krav på.

Hvis du har oplevet problemer med dårlige betalere, kan det være en god idé at hente hjælp fra en professionel inkassovirksomhed, som kan overtage ansvaret for de dårlige betalere.

Der er mange fordele ved at indhente hjælp fra inkasso. Du vil komme til at bruge mindre tid på at håndtere dårlige betlere, men derudover er der ganske enkelt større chance for, at du rent faktisk modtager dine penge.

Sidst, men ikke mindst, er der også den fordel, at inkassovirksomheden tager eventuelle konflikter med kunden. Det kan potentielt betyde, at du undgår direkte konflikter med dine kunder. Det er vigtigt, da disse konflikter i værste fald kan føles personlige for kunden.

Hvis du vil vide mere, kan du læse mere om hjælp fra inkasso. Der er også løsninger til små og mellemstore virksomheder.

Ineffektiv lagerstyring
Dit lager vokser typisk i takt med virksomheden, og det stiller nye krav. Som selvstændig håndværker er det ofte forholdsvis nemt at holde styr på lageret, men det bliver mere udfordrende i takt med at der ansættes flere og arbejdes på mange opgaver samtidig.

Ineffektiv lagerstyring kan ende med at koste dyrt. Dels er det mere pladskrævende, men i værste fald kan du risikere at løbe tør for vigtige materialer, som skal bruges til at færdiggøre en opgave.

Markedsføring uden resultater
En virksomhed vækster sjældent uden markedsføring, og det kræver også en del markedsføring at holde en større virksomhed kørende.

Markedsføring kan hurtigt blive en udfordrende størrelse, hvis du ikke har erfaring med moderne markedsføring. I mange tilfælde kan det nemt betyde, at du ender med at kaste penge efter markedsføring uden resultater.

Hvis du går efter mere gammeldags markedsføring som radioreklamer, avisartikler og lignede, så løber du samtidig en stor risiko. Disse typer markedsføring kan sagtens være effektive, men de kan også være problematiske, for du kan ikke måle den faktiske effekt på dine reklamer.

Med digital markedsføring på sociale medier og søgemaskiner får du konkrete tal på effekten af din markedsføring. I praksis betyder det, at du kan kontrollere, om pengene bliver tjent ind igen. Du skal sandsynligvis ud og hente hjælp til markedsføringen uanset hvilken platform du vælger, så sats på at få målbare resultater.

Ukontrollerede faste udgifter
Det er oplagt at fokusere på indtjeningen, men dine fast udgifter kan nemt sluge en stor del af overskuddet. Kort sagt er det vigtigt at holde styr på de faste udgifter.

Din virksomhed er under konstant forandring, og det betyder også, at virksomhedens behov konstant forandrer sig. Derfor er det også vigtigt, at du løbende gennemgår de faste udgifter, så du sikrer dig, at du ikke smider penge ned i et sort hul hver eneste måned, når de faste udgifter skal betales.

I forhold til faste udgifter er det også vigtigt løbende at tjekke, om du har de billigste og bedste løsninger på faste udgifter som ikke kan undværes. Du vil med garanti opdage, at udgifterne også kan reduceres her.

Dårlig intern koordinering
I takt med at du får flere ansatte bliver det også mere og mere vigtigt at have styr på den interne koordinering. Med dårlig koordinering er der stor risiko for, at der sker fejl, og derudover vil der også være meget spildtid.

Intern koordinering er i høj grad et spørgsmål om kommunikation, og det er ofte en løbende proces at udvikle et godt system. Du kan med garanti finde masser af teoretiske løsningsmodeller til intern kommunikation, men disse løsninger kan være svært at få til at fungere i praksis.

I sidste ende er det optimalt, hvis I kan finde en løsning, hvor koordineringen bliver en naturlig del af hverdagsrutinerne – uanset om I har én tovholder, et elektronisk system eller noget helt tredje.

Send til en kollega

0.031