23948sdkhjf

Tidligere Aldi-direktør står i spidsen for 'virtuelt supermarked': "Vi lavede en masse fejl i starten"

Wolt Market har "god vækst," men det har ikke været uden fejl at opstarte et helt nyt butikskoncept. Det oplyser adm. direktør i virksomheden, som har en baggrund som Aldi-direktør

Wolt Market har "god vækst," men det har ikke været uden fejl at opstarte et helt nyt butikskoncept.

Det ’virtuelle supermarked’ Wolt Market har eksisteret i lidt over tre år i Danmark, men direktøren, som var Wolt Markets første ansatte i Danmark, er langt fra ny i branchen.

Han var nemlig regionsdirektør i Aldi i godt ni år, inden han blev ansat i Wolt Market, og sammenlagt arbejdede han i den tyske koncern i godt 12 år.

Mikkel Freiesleben, adm. direktør i Wolt Services Danmark, der står bag Wolt Market, kom dermed til virksomheden med en lang erfaring fra branchen. Selvom han kendte til at drive dagligvarebutikker, var han dog til at starte med overbevist om, at de virtuelle skulle køres anderledes.

- Vi lavede en masse fejl i starten, og den største fejl, jeg lavede, var jo nok at komme ind og tænke, at jeg ikke skulle bruge det, jeg havde lært i mine over 10 år i branchen, fordi vi nu skulle lave noget nyt, siger han.

- Er som enhver anden dagligvareforretning

F.eks. tænkte han i starten, at butikkerne ikke på samme måde havde behov for plads til leverede varer. Forventningen var, at det var hurtigt ind og ud.

Men som alle andre dagligvarebutikker skal der være god plads til at læsse varerne af, for at de derefter pakkes ud og lægges på hylderne, inden de skal ud til kunderne.

- Ret beset har du her en nytænkt version af en dagligvarebutik, hvor vi har 5.000 varenumre, så et fuldt sortiment. Vi kører det som enhver anden dagligvareforretning, siger han.

Den første Wolt Market-butik åbnede i Aalborg i november 2021, og i dag tæller dagligvarekæden 10 butikker fordelt i de fire største byer, og den har lidt over 250 medarbejdere.

Selvom Wolt Market og appen Wolt deler navn og har samme ejer, er de to selvstændige virksomheder. Wolt Market er på Wolt-appen på samme vilkår som alle de andre virksomheder på appen, understreger Mikkel Freiesleben.

RetailNews har besøgt virksomhedens butik i Rødovre - som endda også ligger i lokaler, som tidligere var en Aldi-butik.

Butikken ligger på Roskildevej, og der er skilte i den blå Wolt-farve, som man efterhånden møder i bybilledet i mange byer i Danmark. I indgangspartiet kommer der jævnligt kurerer og henter pakkede varer, som skal leveres til kunderne. Det er nemlig kun muligt at handle i dagligvarebutikken gennem appen, men man kan godt selv afhente varerne i butikken, men det er også muligt at få dem levereret - det gør langt de fleste, fortæller direktøren.

Har "god vækst"

Wolt Services Danmark er virksomheden bag Wolt Market, og den gik for første gang i nul på bundlinjen i 2023. Derudover kom virksomheden ud med en bruttofortjeneste på 52,7 mio. kr. Den har været stigende i de tre år, Wolt Market har eksisteret i Danmark.

Direktøren må ikke udtale sig om regnskabstallene, da ejervirksomheden, amerikanske Doordash, er børsnoteret. Han kan dog sige, at der er ”god vækst” - men intet om, hvorvidt der bliver et overskud.

Lægger fokus på sortimentet

Mikkel Freiesleben fortæller, at Wolt Market i øjeblikket står for 10 procent af Wolts omsætning i Danmark. Det til trods for, at andre kæder som Meny og Spar også er tilgængelige for dagligvareindkøb i Wolt-appen.

Ifølge direktøren er der ikke umiddelbart er planer om flere butikker lige nu, selvom direktøren er ”åben for muligheder.” Fokus ligger derimod på at optimere de eksisterende.

- Der er et kæmpe potentiale i en hver enkel butik, hvis vi gør det rigtigt. Får vi optimeret driften, kan de være meget, meget effektive og meget produktive.

Og netop for at skabe en sund forretning, har Wolt Market også med tiden justeret på minimumsbeløbet, som kunderne skal handle for hos dem. Det ligger i dag på 189 kr.

- Vi kunne også relativt hurtigt se, at det ikke bare var cigaretter og sådan noget, som folk køber. Det er det, de også ville købe i et normalt dagligvare-indkøb. Det gav blod på tanden. Og vi har aldrig haft en ambition om at være en kiosk. Vi vil gerne være et supermarked.

Kunderne efterspørger bredt sortiment

Derfor arbejder kæden også på at optimere og udvide sortimentet. Til at starte med havde Wolt Market omkring 1700 varenumre, men er nu oppe på 5000 – og der skal flere til, lyder det fra direktøren.

- Vi kan se, at kunderne efterspørger det. Både et større udvalg i friske varer, men også tørvarer, siger Mikkel Freiesleben.

Wolt Market vil gerne ses af kunderne som det reelle alternativ til almindelige dagligvarebutikker, hvor man lige kan handle til aftensmaden til én-to dage på vej hjem fra arbejde. Det er også den form for varer, som kunderne først og fremmest køber.

- Det er de klassiske dagligvarer, som sælger mest, men vi sælger f.eks. også ekstremt meget Ben & Jerrys-is, chips og lignende. Det ligger nok lidt i naturen, at når man først er inde på Wolt, så er man også klar til at gøre lidt godt for sig selv, siger han og fortsætter:

- Men folk kommer ikke kun for at få chips, men for at få hele indkøbet.

Direktøren må heller ikke afsløre, hvor meget kunderne i gennemsnit handler for pr. indkøb, men fortæller, at det ” i hvert fald mere, end de gjorde i Aldi, og det er vi stolte af."

Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078