23948sdkhjf

Lancerer ny produktkategori: "Vi har allerede oplevet stor interesse fra både forbrugere og detailhandlen"

Det er kun få måneder siden, den danske producent af iskaffe Cool Creative Company gik konkurs efter tidligere på året at være røget ind i en rekonstruktion.

Nu melder italienske Lavazza sig ind i kampen om den iskolde kaffe.

I en pressemeddelelse henviser Lavazza Danmark til, at markedet for iskaffe er i vækst, og salget er mere end fordoblet på få år. Virksomheden sender tre produkter på markedet og kalder det en strategisk lancering, der skal fremme Lavazzas relevans blandt fremtidens kaffedrikkere, de unge forbrugere, og øge tilstedeværelsen i convenience- og "on-the-go"-kategorien.

Ifølge tal fra NielsenIQ er salget af iskaffe mere end fordoblet de sidste fem år, og Lavazza tror på, at udviklingen fortsætter. Sammenligner man iskaffe med andre kaffekategorier, er iskaffe på kort tid bl.a. vokset sig større end kaffekapsler i detailmarkedet, fremgår det af pressemeddelelsen.

Nye data fra analysevirksomheden Kauzas husstandspanel viser, at mere end hver tredje danske husstand køber iskaffe. Det er særligt de unge, som foretrækker denne kategori, og deres forbrug af iskaffe er mere end tre gange større end deres forbrug af almindelig kaffe.

Det er alt sammen med til at bekræfte Lavazza i, at iskaffe har et vækstpotentiale, oplyser Tom Faurschou, administrerende direktør, Lavazza Danmark.

Lavazza Denmark ApS
Regnskabsår 2023 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 937,2 - 624,1
Bruttofortjeneste 117,8 - 72,1
Resultat af primær drift 42,3 - 21,8
Resultat før skat 42,4 35,3 21,1
Årets resultat - - 16,4
Balancestatus 199,8 215,8 179,0
Egenkapital 83,2
Antal ansatte 84 - 62
Kilde: CVR

- Vi ser iskaffe som en naturlig udvidelse af vores sortiment og en vækstmulighed, der bygger på vores kernekompetence: Espresso. Vi har allerede oplevet stor interesse fra både forbrugere og detailhandlen under vores testkampagner i løbet af 2024, siger han i pressemeddelelsen og fortsætter:

- Kategorien spiller en stadig større rolle på det danske kaffemarked og for os er det en del af en målrettet strategi om at være til stede på hele kunderejsen og alle de situationer, hvor danskerne drikker kaffe. Det er uanset om den nydes i hjemmet, på arbejdet, i fritiden eller on-the-go.

Lavazzas iskaffe fås i varianterne cappuccino, caffé latte og espresso & milk og forhandles bl.a. på landets Q8-servicestationer og i udvalgte supermarkeder.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099