23948sdkhjf

Fødevaregigant løfter omsætning: Oksekødet brager derudad – men hvor længe kan det bære?

Omsætningen er steget med ni procent til 3,2 mia. kr., men topchef advarer om, at markedet kan være tæt på sit loft

Den fortsat stigende pris på oksekød bliver debatteret af landets politikere, men det har endnu ikke skræmt forbrugerne væk.

Det melder Danish Crown Beef i pressemeddelelsen, der følger med moderselskabet Danish Crown A/S's halvårsregnskab.

Omsætningen for første halvår er for Danish Crown Beef således steget med 9 pct. sammenlignet med samme periode sidste år. Dermed ender den på 3.200 mio. kr. Det oplyser selskabet.

Det skyldes dels et lavere udbud af oksekød i Europa samt et stabilt forbrug.

- Markedet for oksekød er gloende hedt, og vi er selvfølgelig opmærksomme på at følge det tæt, for vi ser de første tegn på, at vi har nået maksimum for det, markedet kan bære, udtaler Finn Klostermann, CEO for Danish Crown Beef.

Men Danish Crown tilskriver ikke udelukkende de stigende priser årsagen til den øgede omsætning.

Virksomheden oplyser, at de har et fokus på at øge værdien af de slagtede dyr, blandt andet gennem forædling. Det har ført til, at andelen af forædlede råvarer er steget med 2 pct. Samtidig er salget af produkter i eget navn øget med 75 pct.

- Det ser vi som den rigtige vej at gå i et marked, hvor der bliver stadig større konkurrence om råvaren, og det passer også godt ind i vores ambitioner på bæredygtighedsområdet, udtaler Finn Klostermann.

Udenlandske udfordringer

Den øgede pris på oksekød har også ført til en øget afregning til landmændene. Samlet set er den gennemsnitlige afregning steget med 12,8 pct. siden regnskabsårets begyndelse, oplyser selskabet.

Danish Crown oplyser, den udvikling fortsætter men samtidig, at de ser de første tegn på, at markedet har nået den pris, det kan bære.

Der er dog stadig måder hvorpå, at Danish Crown Beefs landmænd kan opnå højere priser. I marts indførte selskabet en ny måde, hvor der gives et tillæg, hvis oksekødet har en god fedtmarmorering. Selskabet selv kalder det et markant skifte i afregningsmetoden.

-  Generelt oplever vi massiv efterspørgsel på dansk oksekød i høj kvalitet, ikke mindst i Italien og Spanien, så vi ønsker at sætte et stadig større fokus på kvaliteten. Derfor giver det mening, at landmanden får en bedre afregning jo højere kvalitet, der leveres, udtaler Finn Klostermann.

Hvor det lavere udbud i Danmark har ført til prisstigninger og øget indtjening, har det i Tyskland kostet på indtjeningen, fordi det har ført til lavere effektivitet. Derfor har selskabets to tyske slagterier ikke leveret som forventet, oplyser Danish Crown.

Det samme gælder for hudselskabet Scan-Hide. Selskabet udfordres først og fremmest af en lavere efterspørgsel på læder fra bil- og møbelindustrien, som ifølge selskabet skyldes den geopolitiske uro. Men hudselskabet er også udfordret af, at det har fået færre kreaturhuder at arbejde med.

Artiklen er en del af temaet Leverandører.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063