Kædedirektører forlader Salling Groups topledelse: - Vi skal tænke på tværs af lande og funktioner
Når dagligvare-markedsleder Salling Group fra og med mandag 2. juni indlemmer nyopkøbet Rimi Baltic i koncernen, vokser organisationen til et niveau, der kræver en ny organisation.
Med 25.000 ud af koncernens knap 70.000 medarbejdere udenfor landets grænser er tiden kommet til at flytte mere ansvar ud til de enkelte lande.
Det fører ifølge en pressemeddelelse fra Salling Group til en ny øverste koncernledelse, Salling Group Leadership Team (GLT), med cheferne for fire landeområder, Danmark, Polen, Tyskland samt Baltikum - plus de øverste ansvarlige for indkøb, IT, logistik, finans og HR samt de to nye områder for strategi og kundeoplevelse.
- Salling Group er i dag en helt anden virksomhed end for blot få år siden, og med ambitioner om at vokse yderligere stiller det krav til den måde, vi fremadrettet skal lede virksomheden på, og derfor styrker vi nu det tværgående strategiske og taktiske arbejde, siger Anders Hagh, CEO i Salling Group.
De fire områder får hver sin ledelse, Local Leadership Team.
Danmark får en særstilling i den nye struktur, hvor kædedirektørerne for Netto, Føtex, Bilka og Sallings stormagasiner ganske vist forlader det øverste ledelsesniveau i koncernen - men stadig refererer direkte til Salling Groups topchef Anders Hagh.
- Danmark har fortsat stor betydning for Salling Group – det er her, vi har hjemme og står stærkest, men den nye bredde i forretningen og ambitionerne om at vokse yderligere, har ført os et nyt sted hen. Her er det afgørende, at vi formår at tænke på tværs af lande, funktioner og opgaver og samtidig fastholder fokus på at drive en god, solid forretning i de markeder, hvor vi allerede er til stede. Det er det, den nye ledelsesstruktur afspejler, siger Anders Hagh.
Det bliver i pressemeddelelsen betegnet som "en kerneopgave" at skabe et overblik over, hvilke arbejdsområder, der skal ligge centralt - og hvilke ude i landene.
Artiklen er en del af temaet Dagligvarer.