23948sdkhjf

Nye krav til webshops kan resultere i bødestaf og øgede omkostninger

Reglerne for e-handel med private ændrer sig, når den nye forbrugeraftalelov træder i kraft til sommer, og der er en lang række stramninger på vej, som virksomheder allerede nu bør forholde sig til, hvis de ikke vil risikere bødestraf og sanktioner.
Fakta om den nye forbrugeraftalelov:
Manglende oplysning om fortrydelsesret over for forbrugeren kan medføre:
• at fortrydelsesretten løber i 12 måneder
• at virksomheden skal betale både forsendelses- og returforsendelsesomkostninger, uanset hvilken forsendelsesmetode forbrugeren har valgt
• at virksomheden ikke kan kræve refusion for evt. værdiforringelse af varen
• at virksomheden får en bøde
Den nye forbrugeraftalelov træder i kraft den 13. juni 2014 og indeholder både helt nye krav samt en række reviderede regler, som overvejende handler om oplysningspligt, fortrydelsesret og håndtering af returvarer.

- Jeg kan kun opfordre virksomhederne til allerede nu at gå i gang med at gennemgå deres procedurer med henblik på at overholde den nye lov. Listen over skærpelser er nemlig rigtig lang, og loven indeholder ikke overgangsregler. Det vil sige, at virksomheder allerede fra den 13. juni kan forvente, at overtrædelser af loven vil resultere i bødestraf og sanktioner,” fortæller erhvervsadvokat Sanne Tanja Lund fra Advodan i Køge.

En af ændringerne i loven er nemlig, at virksomheder, der ikke overhoveder de nye regler, fremover risikerer bødestraf allerede ved den første overtrædelse. I den nuværende lov får man kun bøder, hvis der er tale om grov eller gentagen overtrædelse.

Returvarer
Et af de mere kontroversielle elementer i den nye lov er reglerne i forhold til returnering. Fremover får kunderne mulighed for i en kortere periode at afprøve en købt vare, hvorefter varen må leveres tilbage, selvom den ikke længere er i væsentlig samme stand som ved modtagelsen. Kunden skal i stedet blot betale en kompensation for den forringelse, som varen har fået – vel at mærke, hvis virksomheden forud for købet har oplyst herom.

- Lige nu er det stadig uklart, hvornår og hvor meget den erhvervsdrivende kan kræve i kompensation for de brugte varer, de vil få retur. Det bliver i det hele taget ret spændende at se, hvordan dette lovkrav vil blive håndteret i praksis, og jeg forudser, at vi kommer til at se nogle retssager om emnet, siger Sanne Tanja Lund.

Øget oplysningspligt
Med den nye lov har forbrugerne desuden krav på flere oplysninger end tilfældet er i dag. Man kan med andre ord sige, at den nye lov siger farvel til alt det, der indtil nu har ”stået med småt”. Det betyder, at kunderne fremover har krav på, at alle relevante oplysninger tydeligt fremgår, når de handler på nettet eller over telefonen. Derfor skal virksomhederne i gang med at ændre deres hjemmesider og få deres salgs- og leveringsbetingelser justeret, så de overholder de nye krav.

- Man skal eksempelvis oplyse kunden om den samlede pris for en vare – alt inklusive. Er fragtomkostninger, gebyrer eller andet ikke oplyst på forhånd, er kunden ikke forpligtet til at betale. Desuden skal kunden også på forhånd informeres om, at han eller hun selv skal betale omkostningerne, hvis han eller hun fortryder sit køb, og varen skal sendes retur. Ellers skal virksomheden selv betale denne udgift. Og mangler kunden at få oplysninger om fortrydelsesretten, vil det resultere i, at perioden, hvor varen kan returneres, forlænges fra 14 dage helt op til 12 måneder, slutter Sanne Tanja Lund.

Loven omhandler alle virksomheder, der enten har en webshop eller som indgår aftaler med forbrugere over telefon eller via postordre.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078