Flertal vil fritage elbiler for afgifter
To uf af tre danskere vil gerne have fjernet afgiften på el- og brintbiler
Både Dansk Elbil Alliance og IDA (Ingeniørforeningen) opfordrer derfor politikerne til søge en løsning, der fremmer en grøn omstilling af den hjemlige bilpark, skriver IDA .
Branchechef i Dansk Elbil Alliance Lærke Flader håber, at forhandlingerne ender med en teknisk afgift, hvor prisen på elbiler falder mere end prisen på benzinbiler.
- Det er et paradoks, at politikerne ved de to seneste finanslove har gjort det billigere at købe benzin- og dieselbiler, mens der samtidig lægges højere afgifter på elbiler. Nu har vi en gylden mulighed for at indføre den rigtige model, hvor biler betaler afgift efter deres CO2-udledning. Der er endda flertal i befolkningen for en registreringsafgift der favoriserer elbiler mere, det synes jeg partierne skal lytte til, siger hun.
IDAs formand Thomas Damkjær Petersen bakker op om en teknisk afgift, og mener, at den folkelige opbakning til en mere bæredygtig persontransport burde give genlyd på Christiansborg, ikke mindst fordi Danmark ellers risikerer at miste momentum.
- Det kræver ikke mange søgninger på nettet for at konkludere, at mange europæiske lande og flere bilproducenter allerede satser på at gøre bilparken grønnere. Senest har Sveriges regering meldt ud, at miljø- og klimabudgettet næste år øges med 2,8 milliarder svenske kroner, der blandt andet skal bruges til fremme en grønnere transport. Den prioritering kunne Danmark med fordel kopiere, hvis ikke den danske bilpark skal ende som et trillende museum for gammeldags motorteknologi, siger han.