23948sdkhjf

Netbutik i stærk modvind: Kunder føler sig snydt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En østjysk webshop er kommet i uføre, efter flere kunder ikke har modtaget deres varer.

Vi handler mere og mere online, og derfor kan det være en god idé at tage sig sine forholdsregler, inden man lader musen ramme køb-knappen.

Det har flere kunder hos webshoppen dinegaver.dk erfaret på den hårde måde. Anmeldelsessiden Trustpilot flyder over med dårlige anmeldelser af netbutikken.

Det skriver tv2ostjylland.dk.

Flere kunder skriver, at de på trods af flere ugers ventetid ikke har modtaget de varer, de har bestilt – eller også har de modtaget de forkerte. Andre har forsøgt at få deres penge tilbage uden held.

Det på trods af virksomheden på deres hjemmeside skriver:

- Når du bestiller en vare i vores shop bliver den sendt afsted indenfor 1-3 hverdage og når den er sendt fra os, så tager det kun 24 timer til du modtager den.

En af de kunder, der har købt og betalt for en vare hos dinegaver.dk, men endnu ikke har modtaget den, er Gustav på 11 år. Han købte den 1. februar en squishy - et slags skumgummidyr man kan trykke på – men har altså måtte se langt efter den.

Det ærgrer hans mor, Mette Bendix Pape, der efter at have forsøgt at kontakte dinegaver.dk flere gange, nu har gjort indsigelse i sin bank, så Gustav kan få sine penge tilbage. Nu overvejer hun også at lave en politianmeldelse af dinegaver.dk:

- Det er det rene svindel, og i dette tilfælde har de svindlet en 11-årig, siger hun til TV2 Østjylland.

Også Eva Marie Wrang Lemming har været uheldig med hendes køb på webshoppen. Til jul fandt hun en Playstation-controller på siden, som hun ville give sin søn i julegave. Hun fik at vide, at den ikke kunne komme frem før jul, og hun ville derfor annullere ordren.

Fra webshoppen lød beskeden, at det kunne ikke lade sig gøre, da pakken allerede var sendt. Men hun skulle blot undlade at hente pakken på posthuset, og så ville hun få sine penge tilbage, når varen kom retur til dinegaver.dk.

Læs også: YouTube lukker for kommentarer til videoer med børn

Eva Marie Wrang Lemming har fortsat ikke fået sine penge tilbage:

- Det er 300 kroner, det drejer sig om. Det er ikke en formue, men det er princippet i, at de misbruger folks tillid i den grad, siger hun til TV2 Østjylland.

Mette Bendix Pape og Eva Marie Wrang Lemming er langt fra de eneste, der står skuffet tilbage med en dårlig oplevelse efter at have shoppet på dinegaver.dk.

92 procent af de 116 anmeldelser der er af dinegaver.dk på Trustpilot er på én stjerne og i kategorien ”dårlig”.

TV2 Østjylland opsøgte ejeren af dinegaver.dk ved virksomhedens lager og kontor i Åbyhøj i Aarhus. Her spurgte vi ham, hvorfor det kan være, at så mange oplever, at de ikke får deres varer:

- Vi har haft rigtig mange problemer med nogle leveringer fra vores leverandører, og derfor har vi rigtig mange ordre, som vi har haft svært ved at nå, lød svaret.

Spørgsmål: Men bør du så ikke melde ud på din webshop og til dine kunder, at de skal forvente længere leveringstid?

- Jo, det vil jeg også gøre fremadrettet. Nu er det ikke mig, der har siddet med kundeservicen det sidste stykke tid, så jeg er ikke helt inde i kundeservicedelen.

Spørgsmål: Har du som ejer ikke et ansvar for, at dine kunder får en god service, når de handler hos din virksomhed?

- Jo selvfølgelig. Jeg har også tænkt mig at følge op på det. Når man sidder som en lille virksomhed, og det går stærkt lige pludselig, så er det altså svært at følge med.

Læs også: Tesla satser på ny købekultur med salg af ny elbil

Spørgsmål: Er det en undskyldning, når du vælger at have en virksomhed med en webshop, der er åben, hvor folk kan bestille ting?

- Nej selvfølgelig er det ikke det, men det er ikke fordi, vi prøver at snyde nogen. Vi har bare haft svært ved at følge med.

Ejeren af dinegaver.dk fortalte desuden, at han ville få ryddet op i de restordrer, der endnu ikke er sendt, og at han ville få tilbagetalt de kunder, der gerne vil have deres penge tilbage.

Siden TV2 Østjylland snakkede med ejeren, er webshoppen blevet lukket ned med beskeden om, at de snart vender tilbage. Og på netbutikkens Facebookside er der blevet postet en undskyldning til de kunder, der har oplevet lang leveringstid.

Danskerne handler på nettet som aldrig før. I 2017 blev der ifølge tal fra Foreningen for Dansk Internethandel handlet 176 mio. gange på nettet med et samlet forbrug på 114,6 mia.kr., svarende til en stigning på hhv. 9 procent og 14 procent i forhold til 2016.

Det er særligt tøj, sko og smykker som danskerne køber på nettet.

Hos Forbrugerrådet Tænk kender man godt til problematikken med, at kunder køber en vare i en online-butik, som bliver flere uger forsinket i forhold til den lovede leveringstid – eller sågar aldrig dukker op.

- Men det er ikke en gennemgående problematik. Selvfølgelig hører vi om sådanne udfordringer, men det er ikke et problem, vi får mange henvendelser om, siger Paula Brammann, der er juridisk konsulent hos Forbrugerrådet Tænk.

Men hvordan er man så egentlig stillet, hvis ens vare ikke kommer som aftalt?

- Det er ikke enhver forsinkelse, der berettiger til at ophæve købet, så forbrugeren kan få pengene tilbage, siger Paula Brammann.

For at forbrugeren kan ophæve købet, skal der være tale om en væsentlig forsinkelse. Forsinkelsen anses som værende væsentlig, når forsinkelsen er af sådan en betydning for forbrugeren at den erhvervsdrivende må forudsætte dette. Det kan fx være tilfældet, hvis det er julegaver man har købt op til jul.

Hun mener ikke, at det nytter at gå i panik, hvis det man har købt ikke er dukket inden leveringsfristens udløb.

- Men hvis varen ikke kommer frem inden for den tidshorisont, du ved købet er stillet i udsigt hos forhandleren, og den erhvervsdrivende ikke har grund til at indse, at forsinkelsen er af væsentlig betydning for dig, så skal man tage fat i virksomheden ved at sende en mail for at rykke for varen og give virksomheden en ny rimelig frist for leveringen, forklarer Paula Brammann.

Hvis den nye leveringsfrist heller ikke overholdes, opfordrer Paula Brammann til, at man tager fat i forhandleren for at ophæve købet og få sine penge tilbage, da man nu har krav på det.

Har man ikke held med det, bør man kontakte sin bank og bede den hjælpe med at tilbagebetale pengene.

- Det vil bankerne i mange tilfælde gøre, hvis du har dokumentation for din korrespondance med firmaet, fortæller Paula Brammann.

Det gælder for eksempel ved køb via betalingskort, MobilePay og lignende, mens man er anderledes stillet, hvis man har betalt via netbank eller betalingsoverførelse. Er tilfældet det sidste, skal man klage, hvis man ikke kan finde en løsning med firmaet.

Man skal dog være opmærksom på, om man har købt varen ved et dansk firma, et andet EU-land eller udenfor EU, da forbrugerens rettigheder i forhold til for eksempel reklamation kan forringes en del ved køb udenfor EU.

- Hvis man køber en vare fra et firma, der hører hjemme i et land udenfor EU, er det forbrugerretten i det pågældende land, der gælder, og det gør det en del mere kompliceret for forbrugeren, siger Paula Brammann.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tendens: Loppevirksomheder går konkurs på stribe

Dårlig økonomi præger mange danske loppesupermarkeder, og i flere tilfælde er ejerne blevet politianmeldt.

Intego opruster elbilsatsning markant

Her er vinderne af årets Detailforum Pris

Bazar-ejere i Næstved anmeldt for bedrageri

Dansk bildesigner vil lave elbil til massemarkedet

Flere danskere køber kopivarer på internettet

Nyhedsbrev

Trælast-kæde får rekordår for tredje år i træk

VW vil sende 22 millioner elbiler på vejene

Optimera når ambitiøs bæredygtig milepæl

Power kommer til Køge

I løbet af foråret åbner elektronikkæden Power en 1.000 kvm ny butik i det tidligere Toys’R’Us i Køge. Medarbejderjagten er sat ind.

Virksomheders køb trækker bilsalget i vejret

Forbrugerombudsmand politianmelder store teleselskaber

B&O er blevet storaktionær i sig selv

Elektriske løbehjul hitter hos danskerne

- Det er meget usædvanligt, at et nyt produkt kommer op blandt de mest søgte produkter på så kort tid, siger direktør.

Brugte elbiler bliver revet væk

Tesla satser på ny købekultur med salg af ny elbil

Teslas beslutning om at lukke butikker og kun sælge ny elbil på internettet modtager blandede reaktioner.

Tesla lukker butikker og sælger nu Model 3 online

Internethandel skal sænke prisen på Teslas Model 3, siger selskabets stifter og leder, Elon Musk.

Tre tendenser der kommer til at præge de nye telefoner

Lego stopper nedtur fra 2017 - salget vokser igen

Legos salg steg med fire procent i 2018 efter et fald i 2017. Samtidig er overskuddet vokset.

1

Rapport: Mobilbetalinger giver samfundet økonomisk gevinst

Telia og Telenor vil teste 5G-netværk i Danmark

1

Våbenbutikker oplever forvirring om peberspray-lov hos kunder

Mange danskere køber pebersprays, men kunderne er i tvivl om lovgivningen, fortæller to våbenforhandlere.

Ulovligt netsalg af peberspray boomer

Pædofilimistanke får annoncører til at trække sig fra YouTube

Spies Rejser, YouSee og Coop afbryder samarbejde med YouTube efter mistanke om pædofiles misbrug af tjenesten.

Samsung lancerer ny sammenfoldelig smartphone

1

Hver tredje telebutik er lukket

Salling Group placerer 15 genopståede BR-butikker

Skousen er kommet til Sæby

Nye fladskærme på vej: Spar penge på at vente

Bilsalget voksede markant i den første måned af 2019

TDC får alvorlig kritik for registrering af mobilkunders færden

Eksploderende e-cigaret koster 24-årig amerikaner livet

3 skifter Telia ud med TDC i kæmpe teleaftale

Canadisk rigmand køber ikonisk britisk musikkæde

Sony taber på telefonerne

Apple kæmper med faldende iPhone-salg

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Guldpakken - Messeudstyr

Hvordan vasker du dine lastbiler og busser? Læs med her før du køber et vaskeanlæg…

Logistik på hjul kan lette mange processer for kædebutikkerne

Sølvpakken - Messeudstyr

Skal 2019 være forandringens år?

PallEvator pallemagasinerne fra Q-System får en ekstensiv opdatering

Innovationsfonden kan blive endnu bedre

Markedsanalyse: 5 gode grunde til at investere i EDI

Hvide solceller til administrationsbygning

Bronzepakken - Messeudstyr

HCS overtager Hashøj Biogas

Hvide facader med solceller

Færre sygedage pr. medarbejder

For blot kr. 26 om dagen undgår du kassedifferencer og minimere risikoen for tyveri

JEROS A/S udråbt som Årets virksomhed 2018 i Faaborg Midtfyn kommune

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

Julen varer lige til påske..tra la la!

Kompromisløst sortiment

Undgå den onde, digitale tvilling

Gratis webinar: Digitaliser forsyningskæderne i transporten og opnå en højere effektivitet

FKM uden kompromis

Udlært hos EL:CON - Jonas er elektriker med stort gå-på-mod

Genbrug er fremtiden, og vi er selvfølgelig hoppet med på bølgen!

DT Rullecontainer arbejder til stadighed med sikkerhed og ergonomi

Tæt samarbejde mellem universiteter og GTS-institutter

Send til en kollega

0.215