23948sdkhjf

Netbutik i stærk modvind: Kunder føler sig snydt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En østjysk webshop er kommet i uføre, efter flere kunder ikke har modtaget deres varer.

Vi handler mere og mere online, og derfor kan det være en god idé at tage sig sine forholdsregler, inden man lader musen ramme køb-knappen.

Det har flere kunder hos webshoppen dinegaver.dk erfaret på den hårde måde. Anmeldelsessiden Trustpilot flyder over med dårlige anmeldelser af netbutikken.

Det skriver tv2ostjylland.dk.

Flere kunder skriver, at de på trods af flere ugers ventetid ikke har modtaget de varer, de har bestilt – eller også har de modtaget de forkerte. Andre har forsøgt at få deres penge tilbage uden held.

Det på trods af virksomheden på deres hjemmeside skriver:

- Når du bestiller en vare i vores shop bliver den sendt afsted indenfor 1-3 hverdage og når den er sendt fra os, så tager det kun 24 timer til du modtager den.

En af de kunder, der har købt og betalt for en vare hos dinegaver.dk, men endnu ikke har modtaget den, er Gustav på 11 år. Han købte den 1. februar en squishy - et slags skumgummidyr man kan trykke på – men har altså måtte se langt efter den.

Det ærgrer hans mor, Mette Bendix Pape, der efter at have forsøgt at kontakte dinegaver.dk flere gange, nu har gjort indsigelse i sin bank, så Gustav kan få sine penge tilbage. Nu overvejer hun også at lave en politianmeldelse af dinegaver.dk:

- Det er det rene svindel, og i dette tilfælde har de svindlet en 11-årig, siger hun til TV2 Østjylland.

Også Eva Marie Wrang Lemming har været uheldig med hendes køb på webshoppen. Til jul fandt hun en Playstation-controller på siden, som hun ville give sin søn i julegave. Hun fik at vide, at den ikke kunne komme frem før jul, og hun ville derfor annullere ordren.

Fra webshoppen lød beskeden, at det kunne ikke lade sig gøre, da pakken allerede var sendt. Men hun skulle blot undlade at hente pakken på posthuset, og så ville hun få sine penge tilbage, når varen kom retur til dinegaver.dk.

Læs også: Salg af dagligvarer på nettet stormer frem i Europa

Eva Marie Wrang Lemming har fortsat ikke fået sine penge tilbage:

- Det er 300 kroner, det drejer sig om. Det er ikke en formue, men det er princippet i, at de misbruger folks tillid i den grad, siger hun til TV2 Østjylland.

Mette Bendix Pape og Eva Marie Wrang Lemming er langt fra de eneste, der står skuffet tilbage med en dårlig oplevelse efter at have shoppet på dinegaver.dk.

92 procent af de 116 anmeldelser der er af dinegaver.dk på Trustpilot er på én stjerne og i kategorien ”dårlig”.

TV2 Østjylland opsøgte ejeren af dinegaver.dk ved virksomhedens lager og kontor i Åbyhøj i Aarhus. Her spurgte vi ham, hvorfor det kan være, at så mange oplever, at de ikke får deres varer:

- Vi har haft rigtig mange problemer med nogle leveringer fra vores leverandører, og derfor har vi rigtig mange ordre, som vi har haft svært ved at nå, lød svaret.

Spørgsmål: Men bør du så ikke melde ud på din webshop og til dine kunder, at de skal forvente længere leveringstid?

- Jo, det vil jeg også gøre fremadrettet. Nu er det ikke mig, der har siddet med kundeservicen det sidste stykke tid, så jeg er ikke helt inde i kundeservicedelen.

Spørgsmål: Har du som ejer ikke et ansvar for, at dine kunder får en god service, når de handler hos din virksomhed?

- Jo selvfølgelig. Jeg har også tænkt mig at følge op på det. Når man sidder som en lille virksomhed, og det går stærkt lige pludselig, så er det altså svært at følge med.

Læs også: Danskerne skal kunne handle trygt på nettet

Spørgsmål: Er det en undskyldning, når du vælger at have en virksomhed med en webshop, der er åben, hvor folk kan bestille ting?

- Nej selvfølgelig er det ikke det, men det er ikke fordi, vi prøver at snyde nogen. Vi har bare haft svært ved at følge med.

Ejeren af dinegaver.dk fortalte desuden, at han ville få ryddet op i de restordrer, der endnu ikke er sendt, og at han ville få tilbagetalt de kunder, der gerne vil have deres penge tilbage.

Siden TV2 Østjylland snakkede med ejeren, er webshoppen blevet lukket ned med beskeden om, at de snart vender tilbage. Og på netbutikkens Facebookside er der blevet postet en undskyldning til de kunder, der har oplevet lang leveringstid.

Danskerne handler på nettet som aldrig før. I 2017 blev der ifølge tal fra Foreningen for Dansk Internethandel handlet 176 mio. gange på nettet med et samlet forbrug på 114,6 mia.kr., svarende til en stigning på hhv. 9 procent og 14 procent i forhold til 2016.

Det er særligt tøj, sko og smykker som danskerne køber på nettet.

Hos Forbrugerrådet Tænk kender man godt til problematikken med, at kunder køber en vare i en online-butik, som bliver flere uger forsinket i forhold til den lovede leveringstid – eller sågar aldrig dukker op.

- Men det er ikke en gennemgående problematik. Selvfølgelig hører vi om sådanne udfordringer, men det er ikke et problem, vi får mange henvendelser om, siger Paula Brammann, der er juridisk konsulent hos Forbrugerrådet Tænk.

Men hvordan er man så egentlig stillet, hvis ens vare ikke kommer som aftalt?

- Det er ikke enhver forsinkelse, der berettiger til at ophæve købet, så forbrugeren kan få pengene tilbage, siger Paula Brammann.

For at forbrugeren kan ophæve købet, skal der være tale om en væsentlig forsinkelse. Forsinkelsen anses som værende væsentlig, når forsinkelsen er af sådan en betydning for forbrugeren at den erhvervsdrivende må forudsætte dette. Det kan fx være tilfældet, hvis det er julegaver man har købt op til jul.

Hun mener ikke, at det nytter at gå i panik, hvis det man har købt ikke er dukket inden leveringsfristens udløb.

- Men hvis varen ikke kommer frem inden for den tidshorisont, du ved købet er stillet i udsigt hos forhandleren, og den erhvervsdrivende ikke har grund til at indse, at forsinkelsen er af væsentlig betydning for dig, så skal man tage fat i virksomheden ved at sende en mail for at rykke for varen og give virksomheden en ny rimelig frist for leveringen, forklarer Paula Brammann.

Hvis den nye leveringsfrist heller ikke overholdes, opfordrer Paula Brammann til, at man tager fat i forhandleren for at ophæve købet og få sine penge tilbage, da man nu har krav på det.

Har man ikke held med det, bør man kontakte sin bank og bede den hjælpe med at tilbagebetale pengene.

- Det vil bankerne i mange tilfælde gøre, hvis du har dokumentation for din korrespondance med firmaet, fortæller Paula Brammann.

Det gælder for eksempel ved køb via betalingskort, MobilePay og lignende, mens man er anderledes stillet, hvis man har betalt via netbank eller betalingsoverførelse. Er tilfældet det sidste, skal man klage, hvis man ikke kan finde en løsning med firmaet.

Man skal dog være opmærksom på, om man har købt varen ved et dansk firma, et andet EU-land eller udenfor EU, da forbrugerens rettigheder i forhold til for eksempel reklamation kan forringes en del ved køb udenfor EU.

- Hvis man køber en vare fra et firma, der hører hjemme i et land udenfor EU, er det forbrugerretten i det pågældende land, der gælder, og det gør det en del mere kompliceret for forbrugeren, siger Paula Brammann.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Elgiganten i Herning åbner nyt varehus med nyt koncept

Elbiler op til 400.000 kroner bliver afgiftsfri de næste to år

Regeringen indgår smal aftale om elbiler op til 400.000 kroner, som bliver afgiftsfri de næste to år.

Power holder prøve-åbent i Esbjerg

Forældet postaftale koster Danmark penge dagligt

- Vi skriger på handling fra politikerne, siger dansk webshopejer.

Ejere af dronebutik hjalp PET - facade angrebet med sten

Harald Nyborg lukker 10 ud af 11 butikker i Sverige

Kun filialen i Löddeköpinge får lov at overleve.

Nyhedsbrev

Julegaveprognose: Det ønsker danskerne sig til jul

Ny direktør: Danskerne skal tænke Wupti med det samme

Ekspert: Fortnite har fordoblet salget af gamingudstyr

Også herhjemme stiger efterspørgslen på gamingudstyr takket være det populære spil.

Direktør bag black friday-nedbrud: Værste timing nogensinde

Et minut før den vigtigste dag på året fik netværksudbyderen Powerhosting gravet et fibernetkabel over.

Store black friday-rabatter er ofte spildte penge for butikkerne

Mange butikker og webshops mister indtjening, fordi de giver unødvendigt store rabatter på Black Friday. Undersøgelser viser, at de fleste forbrugere er tilfredse med rabatter på 10-25 procent.

Black Friday slår nye rekorder – igen

På Elgigantens netbutik var der 20 procent flere kunder end sidste år og mere end 85.000 danskere var inde og handle samtidig ved midnat.

Nu vil Ecco 3D-tilpasse skoene til den enkelte - direkte i butikken

En nation af tilbudsjægere: Hver anden dansker vil svinge kortet til black friday

Nye tal viser, at næsten halvdelen af danskerne er klar til fredagens slagtilbud, hvor især to kategorier står højt på indkøbssedlen.

Varmlufttæpper holder kulden ude af butikken

Elgiganten holder medarbejderne raske og energiudgifterne nede i tæt samarbejde med leverandør af varmlufttæpper.

Telia prioriterer gamle kunder højest til black friday

- Selvfølgelig vil vi gerne have nye kunder. Men det er mindst lige så vigtigt for Telia at behandle vores kunder bedre end vores konkurrenter gør, siger direktør.

Rygter om svigtende iPhone-salg skaber uro om Apple

Danskerne elsker deres biler som aldrig før

Der har aldrig været så mange biler i Danmark som nu. De bliver større og dyrere. Se de mest solgte mærker her.

Black Friday: Syv ud af 10 butikker har udsalg

Bang & Olufsen åbner butik på Fisketorvet i København

Åbningen markerer næste skridt i Bang & Olufsens strategiske satsning.

TDC's overskud falder trods mange nye mobilkunder

Danmarks største Elgiganten åbner i Skejby på fredag

9.000 fejrede ny Power i Holbæk

Powers nye butik i Mega Center Holbæk overgik alle forventninger på åbningsdagen.

Cluster-mand sætter robotter på skoleskemaet

Interessen for automation skal grundlægges fra barnsben, mener han

Ny brændstoftest forstyrrer bilsalget i oktober

Soundboks: Så meget sælger vi i Skandinavien, Tyskland og USA

Par overtager lokal radio- og tv-butik

Telenor sparer sig til større overskud i Danmark

Dali bygger bro mellem lyd og teknologi

Stor nedgang i indtjeningen hos Bilfakta i Odense

B&O-boss uklar om produktions-arbejdspladser i Struer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Du kan nå det endnu!

FlexPOS kassesystem er klar med intuitiv selvbetjening

Ring 8612 8855: Cabi rådgiver virksomheder i konkrete situationer - gratis

Brug for hjælp 12 timer om ugen?

Øget efterspørgsel = flere medarbejdere

Er dit medicinske udstyr klar til den nye EMC-standard 1. januar 2019?

Airco montageskinner til klimaanlæg og køleaggregater m.v.

Design dit eget gulv – sammen med fransk stjernearkitekt

Gerflor DLW har leveret 8.000 m2 akustik linoleumsgulve til Europaskolen

Fransk virksomhed søger CE-certificieret legetøjsproducent i Europa.

Kompakt motorafbryder fra Schneider Electric med høj ydelse og mange muligheder

PALOMATer i alle regnbuens farver

Dyreværnet: Hver en donation og pote tæller

Spørg os om handicap - gratis

Glæd dig til vintertrøflen

Nyheder om emballage – Gå ikke glip af alt det gode...

SummIT 2018

Retro lampen Abell

Kundernes sikkerhed er ALTID 1. prioritet

Gratis kursus hos GS1

Effektiviser arbejdsgangen og spar penge med PALOMAT®

2.4.19 i KBH: Tag hånd om det påvirkelige korttidsfravær

Mange muligheder for at se JEROS produkter verden rundt

Lovpligtig personalarm for køle- og fryserum

Vind lækkerier med GS1

Send til en kollega

0.349