Netbutik i stærk modvind: Kunder føler sig snydt

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

En østjysk webshop er kommet i uføre, efter flere kunder ikke har modtaget deres varer.

Vi handler mere og mere online, og derfor kan det være en god idé at tage sig sine forholdsregler, inden man lader musen ramme køb-knappen.

Det har flere kunder hos webshoppen dinegaver.dk erfaret på den hårde måde. Anmeldelsessiden Trustpilot flyder over med dårlige anmeldelser af netbutikken.

Det skriver tv2ostjylland.dk.

Flere kunder skriver, at de på trods af flere ugers ventetid ikke har modtaget de varer, de har bestilt – eller også har de modtaget de forkerte. Andre har forsøgt at få deres penge tilbage uden held.

Det på trods af virksomheden på deres hjemmeside skriver:

- Når du bestiller en vare i vores shop bliver den sendt afsted indenfor 1-3 hverdage og når den er sendt fra os, så tager det kun 24 timer til du modtager den.

En af de kunder, der har købt og betalt for en vare hos dinegaver.dk, men endnu ikke har modtaget den, er Gustav på 11 år. Han købte den 1. februar en squishy - et slags skumgummidyr man kan trykke på – men har altså måtte se langt efter den.

Det ærgrer hans mor, Mette Bendix Pape, der efter at have forsøgt at kontakte dinegaver.dk flere gange, nu har gjort indsigelse i sin bank, så Gustav kan få sine penge tilbage. Nu overvejer hun også at lave en politianmeldelse af dinegaver.dk:

- Det er det rene svindel, og i dette tilfælde har de svindlet en 11-årig, siger hun til TV2 Østjylland.

Også Eva Marie Wrang Lemming har været uheldig med hendes køb på webshoppen. Til jul fandt hun en Playstation-controller på siden, som hun ville give sin søn i julegave. Hun fik at vide, at den ikke kunne komme frem før jul, og hun ville derfor annullere ordren.

Fra webshoppen lød beskeden, at det kunne ikke lade sig gøre, da pakken allerede var sendt. Men hun skulle blot undlade at hente pakken på posthuset, og så ville hun få sine penge tilbage, når varen kom retur til dinegaver.dk.

Læs også: Danskerne køber økologi på nettet som aldrig før

Eva Marie Wrang Lemming har fortsat ikke fået sine penge tilbage:

- Det er 300 kroner, det drejer sig om. Det er ikke en formue, men det er princippet i, at de misbruger folks tillid i den grad, siger hun til TV2 Østjylland.

Mette Bendix Pape og Eva Marie Wrang Lemming er langt fra de eneste, der står skuffet tilbage med en dårlig oplevelse efter at have shoppet på dinegaver.dk.

92 procent af de 116 anmeldelser der er af dinegaver.dk på Trustpilot er på én stjerne og i kategorien ”dårlig”.

TV2 Østjylland opsøgte ejeren af dinegaver.dk ved virksomhedens lager og kontor i Åbyhøj i Aarhus. Her spurgte vi ham, hvorfor det kan være, at så mange oplever, at de ikke får deres varer:

- Vi har haft rigtig mange problemer med nogle leveringer fra vores leverandører, og derfor har vi rigtig mange ordre, som vi har haft svært ved at nå, lød svaret.

Spørgsmål: Men bør du så ikke melde ud på din webshop og til dine kunder, at de skal forvente længere leveringstid?

- Jo, det vil jeg også gøre fremadrettet. Nu er det ikke mig, der har siddet med kundeservicen det sidste stykke tid, så jeg er ikke helt inde i kundeservicedelen.

Spørgsmål: Har du som ejer ikke et ansvar for, at dine kunder får en god service, når de handler hos din virksomhed?

- Jo selvfølgelig. Jeg har også tænkt mig at følge op på det. Når man sidder som en lille virksomhed, og det går stærkt lige pludselig, så er det altså svært at følge med.

Læs også: Udenlandske netbutikker fylder mere i dansk e-handel

Spørgsmål: Er det en undskyldning, når du vælger at have en virksomhed med en webshop, der er åben, hvor folk kan bestille ting?

- Nej selvfølgelig er det ikke det, men det er ikke fordi, vi prøver at snyde nogen. Vi har bare haft svært ved at følge med.

Ejeren af dinegaver.dk fortalte desuden, at han ville få ryddet op i de restordrer, der endnu ikke er sendt, og at han ville få tilbagetalt de kunder, der gerne vil have deres penge tilbage.

Siden TV2 Østjylland snakkede med ejeren, er webshoppen blevet lukket ned med beskeden om, at de snart vender tilbage. Og på netbutikkens Facebookside er der blevet postet en undskyldning til de kunder, der har oplevet lang leveringstid.

Danskerne handler på nettet som aldrig før. I 2017 blev der ifølge tal fra Foreningen for Dansk Internethandel handlet 176 mio. gange på nettet med et samlet forbrug på 114,6 mia.kr., svarende til en stigning på hhv. 9 procent og 14 procent i forhold til 2016.

Det er særligt tøj, sko og smykker som danskerne køber på nettet.

Hos Forbrugerrådet Tænk kender man godt til problematikken med, at kunder køber en vare i en online-butik, som bliver flere uger forsinket i forhold til den lovede leveringstid – eller sågar aldrig dukker op.

- Men det er ikke en gennemgående problematik. Selvfølgelig hører vi om sådanne udfordringer, men det er ikke et problem, vi får mange henvendelser om, siger Paula Brammann, der er juridisk konsulent hos Forbrugerrådet Tænk.

Men hvordan er man så egentlig stillet, hvis ens vare ikke kommer som aftalt?

- Det er ikke enhver forsinkelse, der berettiger til at ophæve købet, så forbrugeren kan få pengene tilbage, siger Paula Brammann.

For at forbrugeren kan ophæve købet, skal der være tale om en væsentlig forsinkelse. Forsinkelsen anses som værende væsentlig, når forsinkelsen er af sådan en betydning for forbrugeren at den erhvervsdrivende må forudsætte dette. Det kan fx være tilfældet, hvis det er julegaver man har købt op til jul.

Hun mener ikke, at det nytter at gå i panik, hvis det man har købt ikke er dukket inden leveringsfristens udløb.

- Men hvis varen ikke kommer frem inden for den tidshorisont, du ved købet er stillet i udsigt hos forhandleren, og den erhvervsdrivende ikke har grund til at indse, at forsinkelsen er af væsentlig betydning for dig, så skal man tage fat i virksomheden ved at sende en mail for at rykke for varen og give virksomheden en ny rimelig frist for leveringen, forklarer Paula Brammann.

Hvis den nye leveringsfrist heller ikke overholdes, opfordrer Paula Brammann til, at man tager fat i forhandleren for at ophæve købet og få sine penge tilbage, da man nu har krav på det.

Har man ikke held med det, bør man kontakte sin bank og bede den hjælpe med at tilbagebetale pengene.

- Det vil bankerne i mange tilfælde gøre, hvis du har dokumentation for din korrespondance med firmaet, fortæller Paula Brammann.

Det gælder for eksempel ved køb via betalingskort, MobilePay og lignende, mens man er anderledes stillet, hvis man har betalt via netbank eller betalingsoverførelse. Er tilfældet det sidste, skal man klage, hvis man ikke kan finde en løsning med firmaet.

Man skal dog være opmærksom på, om man har købt varen ved et dansk firma, et andet EU-land eller udenfor EU, da forbrugerens rettigheder i forhold til for eksempel reklamation kan forringes en del ved køb udenfor EU.

- Hvis man køber en vare fra et firma, der hører hjemme i et land udenfor EU, er det forbrugerretten i det pågældende land, der gælder, og det gør det en del mere kompliceret for forbrugeren, siger Paula Brammann.



Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Prisbevidste erhvervskunder presser TDC's indtjening

Ansatte hos Amazon anklages for bestikkelse

Kinesiske ansatte har angiveleligt modtaget op til 12.000 kroner for at slette dårlige anmeldelser og udlevere fortrolig kundedata.

Efter opkøb: Ejerne skyder Louis Poulsen ud på nye markeder

Starbucks spiller stor rolle i svindelsag om halv milliard

Stifteren af Hesalight A/S, Lars Nørholt, nægter sig skyldig i alle anklager i sag i Retten i Roskilde.

Danske unge: E-smøger er yt

Flere partier vil indføre aldersgrænse for køb af lattergas

Lattergas er blevet et populært rusmiddel blandt mange unge. Nu vil flere partier indføre aldersgrænse for køb af gassen.

Nyhedsbrev

E-smøger spreder sig som en epidemi i USA

Volkswagen stopper Beetle-produktion næste år

En af landevejenes ikoniske bilmodeller - Volkswagens Beetle - bliver ikke produceret efter næste år.

Sådan klarer de danske virksomheder sig på Facebook

Ny undersøgelse har kigget på de 100 mest populære virksomheder i Danmark. Smykkefirma har flest likes.

Hvem har Danmarks bedste kundeklub?

Ny undersøgelse viser, at Imerco giver sine medlemmer syv gange højere pointsats end Coop, men at Coop alligevel har kundeklubben med den tredjestørstårlige besparelse.

Ny tendens: Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge

Nye deleportaler har set dagens lys, bryllupsforretninger udlejer kjoler og apoteker udlejer brystpumper. Deleøkonomien er på vej frem.

Lattergas i kiosker: Så let kan unge købe patronerne

Tidligere kunne lattergaspatroner kun købes i køkkenbutikker eller via internettet. Men nu er helt almindelige kiosker også begyndt at sælge dem.

Apple præsenterer større - og dyrere - iPhones

Magasin satser på ny gadget-afdeling

Magasin du Nord vil gøre danskerne smartere med intelligente dørklokker og kæledyrskameraer.

Fleggaard lancerer to nye netbutikker

Stagnerende grænsehandel får Fleggaard til at søge nye vækstmuligheder inden for hundefoder og elektronik.

1

EU-Parlamentet vil skærpe klimamål for biler markant

Branchechef vurderer, at et mere ambitiøst mål kan betyde, at der bliver solgt "flere millioner ekstra elbiler i 2030".

To teleselskaber åbner for 1000 megabit på mobilnettet

Kinesisk smartphone udfordrer Apple og Samsung i Danmark

XL-Byg og XL Møbler forsoner i strid om navn

Måling: Hver anden dansker vil fjerne afgiften på elbiler

Danske lydfirmaer: Konkurrence er godt

Stor forskel i mobildata-priser

Der er stor forskel på, hvor meget data man får for dine penge, alt efter hvilket teleselskab og abonnement man vælger.

Bilsalget sætter augustrekord

En af Nordens største butikskæder vil opruste kraftigt i Danmark

Den svenske kæde planlægger flere varehuse her i landet.

Socialdemokratiet vil fortsat bremse afgiftsstigning på elbiler

B&O fik sin mand

Hver 10. dansker mener det er ok at streame og downloade ulovligt

Danske virksomheder lukker robotterne ind

1

B&O vil have Pandora-direktør i bestyrelsen

Apple er tæt på at runde 1000 milliarder dollar i værdi

Kinesisk smartphone-gigant sælger for milliarder

Ny Telia-konceptbutik slår dørene op

Vestager udskriver bøder for handel med køkkengrej og hi-fi

Endnu et indbrud hos Expert

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Mave & Hjerte er vejen til innovation hos Peter Larsen Kaffe

Taiwan virksomhed søger leverandører af chokolade, slik, kiks, chips og drikkevarer

PALOMAT® udvider marketingteamet

Detailhandlens Fagprøvepris og Danish Retail Award 2018

FDIHs e-handelskonference og messe - vil du klare dig i giganternes æra?

Tagintegrerede solceller i klassiske teglstens tage

Ny kontaktchef med solid bureauerfaring

Stormøde for sikringsansvarlige hos Alux

Kølerum til jægeren

MENY i Præstø oplever endnu større succes efter køb af ny røgovn

Vejle 24.10: Opkvalificer dine medarbejdere eller luk din virksomhed!

Kristian er udlært elektriker hos EL:CON – og vil gerne lære mere

Dine data er i høj kurs. Passer du godt nok på dem?

Svendborg 10. oktober: Fra tanke til handling - nye løsninger skal i spil

Seminar: Rundt om Dynamics 365

Byens Ejendom afholder konferencen - Ringsted: De store projekter 4. oktober 2018

JEROS A/S på vej på IBA 2018

Glasvægge giver åbenhed i nyt kræftbehandlingscenter

Et litauisk firma søger leverandører eller producenter af køkkenvask i rustfri stål

Hvad er din drøm?

Nye kabelbakker til fiberoptiske kabler i datacentre

Sommeren 2018 fik elprisen til at stige

Prolink Serie 5 kurve og spiral plastmodulbånd.

SSI SCHÄFER fejrer 10 år i Danmark

Fogtmann Gruppen BRC certificeret

Send til en kollega

0.34