23948sdkhjf

Danskerne vil ikke bytte personlig data med en bedre pris eller service

Danskerne har generelt tillid til, at de får de varer, de køber på nettet, men de er ikke villige til at afgive mere data om dem selv, uanset om det skal bruges til en øget service eller en lavere pris.
Danskernes køb af varer og tjenesteydelser online stiger, og tilliden til at handle og shoppe online er derfor vigtig.

Et nyt Tillidsbarometer fra PwC viser dog, at der er et forbedringspotentiale, når det gælder tilliden til online shopping.

Det fortæller PwC i en pressemeddelelse.

Tillidsbarometeret er baseret på udsagn fra over 1.500 danskere, og viser, at danskernes tillid til online shopping samlet set ligger på indekstal 56 på en skala fra 0-100, og online shopping er et af de otte områder i barometeret, som danskerne har lavest tillid til, kun overgået af tilliden til sociale medier, der ligger på indeks 43.

Til sammenligning ligger befolkningens tillid til hinanden er på index 71.

Figur 1: Indekstallet for online shopping er baseret på danskernes svar på 12 spørgsmål, hvor de er blevet bedt om at vurdere, hvor vigtigt hvert emne er for deres tillid til online shopping.

- Den digitale udvikling giver virksomhederne et hav af nye muligheder for at tilbyde skræddersyede løsninger til deres kunder. Tillidsbarometeret viser dog, at danskernes tillid til online shopping overordnet er lav, og de er ikke villige til at afgive data om sig selv for at opnå en bedre service eller en billigere pris, siger Esben Toft, partner i PwC.

- I disse år bliver der ellers etableret nye forretningsmodeller, der er datadrevne, som fx forsikringsselskaber, der i høj grad omstiller deres forretning til, at forbrugerne indtaster deres oplysninger, som selskaberne herefter anvender til at give forbrugerne den serviceydelse, som de efterspørger, fortsætter han.

Ifølge Tillidsbarometeret er det kun 14 pct. af danskerne, der er villige til at afgive flere data om sig selv for at opnå en billigere pris, og kun 13 pct. af danskerne vil afgive flere data om sig selv for at få en bedre service, når de handler på internettet.

- Det er helt afgørende, at virksomhederne via deres dialog med kunderne fokuserer på at betrygge dem i de valg, de skal igennem, fx i forbindelse med et online køb, hvis de vil opbygge tillid til kunden, hvis de ønsker at øge danskernes tillid til dette, siger Esben Toft.

Det er samtidig nødvendigt, at detailhandlerne hele tiden holder sig opdaterede om den seneste viden om sikkerhed på nettet og investerer i systemer, som sikrer deres kunder, når de shopper online. De virksomheder, som formår at skabe sikkerhed og tillid, vil vinde forbrugernes gunst, siger han.

På dette område skiller de yngre danskerne i alderen 18-34 år sig ud, da 24 % her er villige til at afgive flere data for at opnå en billigere pris, men 20 % af de yngre danskere er villige til at afgive flere data for at få en bedre service.

Figur 2: Kun 14 pct. af danskerne er i gennemsnit villig til at afgive flere data om dem selv for en billigere pris, mens det gælder 24 pct. af de unge mellem 18-34 år.

Ifølge PwC's Total Retail Survey fra 2017 shopper 6 ud af 10 danskere online mindst én gang om måneden. Især shopping via mobilen er blevet populært og har oplevet en stor stigning i de senere år.

- Stigningen i onlineshopping skaber nye krav fra forbrugerne, og detailhandlerne står hele tiden over for nye udfordringer, i takt med at den teknologiske udvikling byder på nye muligheder. Hvis detailhandlerne skal kunne klare sig i konkurrencen, er det derfor afgørende at investere i de rette digitale løsninger, som kan imødekomme forbrugernes ønsker, slutter Esben Toft.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14