23948sdkhjf

Dansk Supermarked skifter navn til Salling Group og får nyt logo

Det markerer Salling Fondenes tilbagekøb af koncernen, der nu er en rent fondsejet, dansk virksomhed.
Siden 1906 har der været drevet detailhandel under Salling-navnet, og fra den 1. juni vil Salling Group være det nye navn for Dansk Supermarked. Et navneskifte, der afspejler både de historiske rødder og det nye ejerforhold.

Salling Fondenes tilbagekøb af virksomheden blev påbegyndt i 2014 og blev i slutningen af 2017 en realitet. Med Salling Fondene som eneejer bliver virksomheden nu omdøbt til Salling Group efter virksomhedens ophav.

– Med Salling Group vender vi på mange måder tilbage til vores rødder og hylder vores oprindelse. Vi er stolte af det, som Ferdinand og ikke mindst Herman Salling skabte, og som vi nu viderefører endnu tydeligere i Salling-navnet med ambitionen om at sikre en ledende, langsigtet og levedygtig dansk detailvirksomhed, siger Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand i Købmand Herman Sallings Fond.

Salling Group i tal:

Antal kolleger på tværs af lande: 51.202
Antal kolleger omregnet til fuldtidsårsværk: 26.568

Antal butikker:
føtex / føtex food:101
Bilka:18
Netto Danmark: 494
Netto Tyskland: 347
Netto Polen: 368
Netto Sverige:162
Salling Stormagasiner: 2
Starbucks: 16
Carl's Jr.: 12

Butikker i alt: 1,520

Herudover 8 webshops.
Fondsejerskabet betyder, at Salling Group udelukkende arbejder for at gøre hverdagen bedre for kunder og partnere, skabe job og muligheder ved at udvikle forretningen samt give tilbage til samfundet. Virksomhedens overskud går alene til investeringer i forretningen blandt andet i form af moderniserede butikker, bedre indkøbsoplevelser og kvalitetsvarer til konkurrencedygtige priser samt til donationer via Salling Fondene.

Igennem de seneste år har Salling Fondene doneret mere end 850 mio. kr. til kunst og kultur, sport og andre almennyttige formål i Danmark.

– De penge, vi tjener i blandt andet Netto, Bilka og føtex, bliver enten investeret retur i virksomheden. Til gavn for kunderne. Eller givet tilbage til gode formål i samfundet via donationer fra Salling Fondene. Til gavn for alle danskere, siger Per Bank, administrerende direktør i Dansk Supermarked, der med navneskiftet bliver til Salling Group.

Får nyt logo og image
Siden den første Salling-butik åbnede for mere end 100 år siden, er virksomheden vokset til 1.500 føtex-, Bilka- og Netto-butikker og er i dag meget mere end et supermarked. I dag driver den danskejede koncern også stormagasiner, nethandel blandt andet via online markedspladsen Wupti og er aktiv inden for måltidskasser med Skagenfood og udespisning med Starbucks og Carl’s Jr. i Danmark.

I forlængelse af navneskiftet bliver der den 1. juni lanceret et nyt logo og en ny brand-identitet. Identiteten tager udgangspunkt i virksomheden og fondene som fundamentet under kæderne og tager sit afsæt i en dansk designtradition.

Det nye navn – Salling Group – henviser dels til virksomhedens ejere Salling Fondene, dels til grundlæggerne Ferdinand og Herman Salling, som lagde fundamentet for Salling Group.

Ferdinand Salling etablerede en manufakturhandel og siden stormagasinet Salling. Hans søn, Herman Salling, fortsatte og udbyggede virksomheden med føtex (1960), efterfulgt af Bilka (1970) og sidenhen Netto (1981), hvilket i dag udgør hovedparten af Salling Group.

Virksomheden tæller tilsammen flere end 1.500 butikker i Sverige, Tyskland, Polen og Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109