23948sdkhjf

- Hvis vi siger, hvad vores næste succes går ud på, er der bare nogen, der tager ideen ...

Hanegal lever højt på kompromisløshed og holder udviklingskortene tæt ind til kroppen
I Sønderjylland har den økologiske fødevareproducent Hanegal mere og mere travlt med at lave leverposteje, pølser og pålæg både med og uden kød - og senest også masser af færdigretter.

Det har givet behov for mere plads end de 4.000 kvadratmeter, Hanegal p.t. råder over i Haderslev, og ledelsen er godt i gang med at overveje, hvor og hvornår der skal bygges en ekstra fabrik til produktionen af færdigretter.

Stifter og medejer Fie Graugaard giver her nogle bud på, hvorfor det går så godt i hos Hanegal:

Hvad er de vigtigste ingredienser i Hanegals succes?
- Kompromisløshed, stor troværdighed og gennemsigtighed er nogle af dem. Vi fortæller alt og har ikke noget at skjule. Og så har vi lyttet til forbrugernes ønsker, hvilket blandt andet har ført til flere glutenfri produkter og mere convenience. Og flere valgmuligheder til veganere.

Så alt i alt, hvordan er det lykkedes jer at blive den succes, I er?
- Ud over de helt klare linjer for vores ideologi, så spiller det selvfølgelig også ind, at samfundets udvikling er gået i vores retning. Der er kommet større og større bevidsthed om, at der skal ske noget bæredygtigt, og at fødevarer spiller en stor rolle hvad det angår - at man som forbruger har et valg.

Hvad har det betydet for jer, at I sidste år hentede Cees Kuypers ind som ny direktør udefra?
- Det har betydet utroligt meget, ikke mindst fordi vi simpelthen havde brug for at få tilført noget energi. I mange år havde vi for lille en organisation, hvor jeg selv og Ulrich (Fie Graugaards mand og Hanegal-medejer Ulrich Kern-Hansen, red.) havde alt for mange opgaver. Konkurrencen på markedet er ikke blevet mindre med årene, og nu er vi nogle flere til at trække læsset - og Ulrich har fået mere overskud til at være primus motor på produktudviklingen.

I er på vej til at bygge en ny færdigretsfabrik - hvad kommer den til at betyde for væksten?
- Siden 2016 har vores vækst på færdigretter været på 100 procent om året, og den nye fabrik skulle gerne give os en chance for at fortsætte med en lignende vækst i de kommende år. Lige nu udgør færdigretter omkring 20 procent af omsætningen, og vi regner med, at de kommer op på at udgøre halvdelen af vores omsætning i løbet af ikke så mange år.

Hvad ser du som Hanegals mest succesrige produkt i fremtiden?
- Det siger jeg ikke, for ellers er der nogle andre, der tager ideen.

Men du ved godt, hvad det bliver?
- Måske ... (og her ser Fie Graugaard særdeles skælmsk ud, red.)



Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.227