23948sdkhjf

Salg i Danmark er et lyspunkt i svært kvartal for H&M

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mens andet kvartal i H&M ifølge topchefen var utilfredsstillende, så er udviklingen på nogle markeder positiv.

Der blev ikke solgt helt nok tøj hos den svenske tøjgigant H&M i foråret.

Læs også: Lakrids by Bülow med sit første underskud nogensinde

Salget var utilfredsstillende på en række af H&M's markeder i andet kvartal af det skæve regnskabsår 2017/2018. Det konstaterer H&M i sit regnskab.

- På en række markeder udviklede salget dog positivt: I Sverige, Norge, Danmark og Østeuropa voksede vi betydeligt hurtigere end markedet, siger selskabets topchef, Karl-Johan Persson, i en kommentar til regnskabet for marts, april og maj.

Han konstaterer dog samtidig, at kvartalet alt i alt var utilfredsstillende. Der blev for lidt tøj, så lagerbeholdningen var for stor ved udgangen af kvartalet.

Mens omsætningen steg en smule, så faldt overskuddet til gengæld.

Læs også: Bang & Olufsen nedjusterer for tredje gang på et halvt år

Det skyldes blandt andet, at H&M er ved at omstille forretningen til at være mere effektiv og fleksibel. Det sker blandt andet ved, at logistikken skal forbedres.

Omstillingen går i en periode ud over salget på nogle markeder som USA, Frankrig, Italien og Belgien samt onlinesalg i Norden, lyder det.

Mens kvartalet skuffer topchefen, så fortsætter H&M sit indtog af verdensmarkedet for stangtøj. 

Ved udgangen af maj havde H&M i alt 4801 butikker.

Læs også: Joe & The Juice når milliardsalg - men ekspansion giver tab

Virksomheden planlægger at åbne 390 nye butikker i løbet af i år. Samtidig bliver 150 eksisterende butikker dog lukket, så det samlede antal butikker ender med at stige med 240 styks.

- Vi ser fortsat stort potentiale for at åbne butikker i de kommende år, konstaterer H&M i regnskabet.

Samtidig fylder de andre mærker, som er i stald hos H&M, stadigt mere.

Senest er et helt nyt mærke blevet lanceret i Sverige i starten af juni - Afound, som er en slags markedsplads med mærkevarer.

Læs også: Salling Group tjener mest, Rema står for væksten

H&M's omsætning steg to procent i forhold til samme kvartal i 2016/2017 til knap 60,5 milliarder svenske kroner.

På bundlinjen blev det til et resultat på 4,6 milliarder svenske kroner mod knap 5,9 milliarder kroner i samme kvartal sidste regnskabsår.

/ritzau/

Mere om: H&M | ledelse | regnskab
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Pandora ramte bunden i rødt eliteindeks

Kopivarer koster milliardtab i salg og 3800 danske job

2

Bestseller udskyder byggeriet af tårn på 320 meter

Tøjkoncernen Bestseller skruer ned for tempoet med byggeriet af 320 meter højt tårn i Brande.

Kendt tøjkæde lukker ned for alle aktiviteter i Danmark

Kriseramte Abercrombie & Fitch har lukket sin flagskibsbutik på Købmagergade i København.

Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Færre tøjkøb lægger dæmper på detailsalget i Danmark

Nyhedsbrev

Matas-rival har tredoblet omsætningen: Satser nu på udenlandske kunder

Krise: Modegigant lukker alle butikker i i USA

Skokæde øger omsætningen med 30 procent på et år

Strategisk satsning giver Quint et forspring i tøjbranchen

En af landets ældste tøjbutikker er dygtigst til at kombinere fysisk salg med netsalg.

Modemilliardær og stifter vil købe tøjkoncern tilbage

H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

Tøjgiganter afviser forskeres anklager om, at modebranchen bruger bæredygtigt tøj som et markedsføringstrick til at holde tøjforbruget oppe.

Forskere: Modens klimatopmøde skaber misvisende billede af branchen

Hummel åbner 100 nye butikker i Asien

Efter mange års uafbrudt fremgang er omsætningen faldet for hummel. Men der er fremgang i resultatet og nye butikker på vej.

Bestseller og Salling Group går sammen i kampen mod Amazon

2

Udenlandsk gigant åbner sin første butik i Danmark

Tøjsalget lider hos Tiger of Sweden

IC Group, der ejer Tiger of Sweden og By Malene Birger, har måttet se salget falde ni procent i år.

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Nye tal: Større konkurrence i tøjbranchen holder prisstigningerne nede

Dansk tøjfirma lukker efter tysk storkundes kollaps

Firmaet bag mærkerne Solid og Tailored & Originals må lukke, efter tysk storkunde er gået under.

Medie: Kapitalfond vil sælge Sportmaster

Pandora mister en tiendedel af salget fra starten af 2019

Smykkevirksomheden Pandora glæder sig over fremgang med spareplan, mens salget i gået i bakgear.

Adidas sætter turbo på indtjening og salg

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Zalando starter 2019 med vækst

Dansk smykkefirma er begæret konkurs efter 29 år

Taskebutik i Kalundborg lukker og slukker

Se alle Medlemmernes egne nyheder

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Medlemsdag i Odense for alle GS1 medlemmer

Send til en kollega

0.461