23948sdkhjf

I Storbritannien skal maskiner nu vurdere, om folk er over aldersgrænsen

I Storbritannien er en række supermarkeder blevet udvalgt til at deltage i et forsøg med ansigtsgenkendelse til ID-kontrol. 

ID-kontrol i forbindelse med køb af for eksempel alkohol eller cigaretter har længe været en hovedpine for supermarkeder, men det nye forsøg vil flytte ansvaret for aldersvuderingen over på en maskine i stedet for kasseekspedienten.

Det skal fungere på den måde, at et kamera ved selvbetjeningskassen ved hjælp af kunstig intelligens skal estimere kundens alder og give tilladelse til købet, fortæller Dansk Handelsblad. 

– Vores integration med NCR giver en gnidningsløs og innovativ måde for kunder at bevise deres alder på få sekunder. Det er en enkel proces, som hjælper dagligvarehandlen til at leve op til myndighedernes krav verden over, siger Robin Tombs, adm. direktør i det britiske firma Yoti, som leverer software til den nye id-løsning, til The Telegraph.

Læs mere hos Dansk Handelsblad (kræver abonnement). 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093