23948sdkhjf

Ekspert: Amazons indtog i Danmark vil koste arbejdspladser i Coop og Salling Group

Rygterne bliver stærkere og stærkere: Amazon rykker snart ind på det danske marked og bliver en skræmmende konkurrent til detailhandelen herhjemme.

Konkurrencen fra den amerikanske mastodont vil ikke bare ramme boghandlere og elektronikforretninger, og de nye tider vil ikke kun berøre de firmaer, der sælger via nettet.

Også store kæder som Coop og Salling Group kan forvente hård konkurrence, og Amazons indtog vil koste arbejdspladser også i de store kæder.

Det vurderer Nicolai Broby Eckert fra den danske afdeling af Simon-Kucher & Partners, der rådgiver om forbrugeradfærd og priser, i en pressemeddelelse. 

Amazon i Tyskland har en markedsandel inden for handel via nettet på 25-30 pct.

På områder som bøger, elektronik og telekommunikation er Amazon’s markedsandele helt oppe på 60-80 pct.

I flere andre lande sidder Amazon på en endnu større del af markedet, og Amazon er nu i gang med at etablere fysiske butikker som supplement til e-handelen.

- Det bliver rigtig svært for mange danske virksomheder at klare sig i konkurrencen mod Amazon. Erfaringer fra udlandet tyder på, at Amazons indtog på det danske marked vil koste arbejdspladser i de kendte danske kæder. Men helt sort ser det trods alt ikke ud. Der er nogle veje at gå for de danske virksomheder, hvis de vil overleve, når Amazon kommer tromlende, siger Nicolai Broby Eckert.

Danske virksomheder skal ifølge Nicolai Broby Eckert identificere, hvilke produkter og serviceydelser de kan differentiere sig på over for Amazon.

- En specialbutik som fx Unisport kan tilbyde produkter og services, som Amazon får svært ved at levere. De prisstudier, som Simon-Kucher & Partners har foretaget, viser, at mange kunder er parate til at betale lidt mere, hvis de oplever god kvalitet og service fra en lokal leverandør, som de har tillid til.

Nicolai Broby Eckert mener, at et af Amazons stærkeste kort er loyalitetsprogrammet Amazon Prime, som sikrer deres kunder en række fordele.

Derfor vil det være afgørende for danske detailhandelsvirksomheder at skabe lignende loyalitetsprogrammer. På den måde kan de øge interaktionen med kunderne og skabe fordele for loyale kunder – hvilket kan medføre, at kunderne ikke skifter til Amazon.

- Desuden bliver kundernes tillid og tilfredshed endnu mere afgørende. Derfor bør danske virksomheder arbejde endnu mere målrettet for at motivere kunder til at give positiv feedback bl.a. på sociale medier og på bedømmelsessider som fx Trustpilot.

Nicolai Broby Eckert advarer danske virksomheder mod at gå i priskrig med Amazon.

- Som dansk virksomhed vil man være oppe imod så stærke kræfter, at krigen er tabt på forhånd. Man bør derimod matche Amazons priser på de få produkter, som afgør kundernes opfattelse af, om man kan konkurrere på pris. Hvis disse få produkter er prissat konkurrencedygtigt, vil man kunne hente indtjening på andre produkter, som forbrugerne ikke i samme grad er prisbevidste om, lyder rådet fra Nicolai Broby Eckert.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.203