23948sdkhjf

Flere ’fri-for’-produkter på hylderne i almindelige butikker

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er ikke mange år siden, at det var noget nær umuligt at opdrive laktosefri mælk, glutenfri havregryn eller parfumefri ansigtscreme - men de tider er forbi.

I mange helt almindelige supermarkeder, Matas-butikker og online-shops fører man nu et stort udvalg af produkter, der er glutenfri, laktosefri, veganske og allergivenlige.

Læs også: Ny tendens: Espresso House åbner kaffebar hos Arbejdernes Landsbank

Og flere steder indretter man særlige ‘fri-for’-afdelinger, hvor kunderne nemt kan finde de varer, som de søger.

Udvalget af ‘fri-for’-produkter er allerede ganske stort, men vurderingen er, at det kommer til at vokse yderligere i den kommende tid, og faktisk er det en af de hurtigst voksende trends i detailhandlen, vurderer analyseinstituttet EuroMonitor. 

Senest har flere end 250 danske forretninger og onlineshops taget den nye danske allergivenlige hudplejeserie, MDerma, ind på hylden. Det sker i takt med, at danskerne ikke ønsker at smøre deres børn eller sig selv ind i cremer med ingredienser, som kan give uhelbredelig kontaktallergi.

Flere danskere rammes af allergier
Ifølge Videncenter for Allergi lider mindst 10 procent af den danske befolkning af kontaktallergi over for et eller flere af kemiske stoffer – og et nyt europæisk studie viser, at 27 procent af de 18-74 årige har kontaktallergi overfor et eller flere kemiske stoffer.

Læs også: 22 Jamie Oliver-restauranter lukker - 1000 stillinger ryger

Tallene er skræmmende, men flere let tilgængelige ’fri-for’-produkter på hylderne i de danske supermarkeder og butikker kan måske bidrage til at stoppe udviklingen. 

Derfor glæder det også hudlæge og biokemiker Uffe Koppelhus, at han kan bidrage med en allergivenlig hudplejeserie til sårbar hud, som mange danskere lider af.

- MDerma er mit forsøg på at lave en lille revolution inden for fugtpleje. Det er i bund og grund et ret uoverskueligt marked, men her har jeg haft stor glæde af min forskningsmæssige baggrund og den vanthed i at tænke i systematik og kreativt, som jeg lærte som biokemiker og forsker”, fortæller Uffe Koppelhus og fortsætter: ”Det har været vigtigt for mig at skabe en hudplejeserie, der faktisk tilfører huden fugt og som ikke slår sig op på ’trendy’ ingredienser, der påstår at kunne alt muligt. Hudplejeserien MDerma er baseret dels på forskning jeg selv har udført og dels fire års udvikling, test og afprøvning, forklarer han. 

’Fri-for’-markedet, der for få år siden i vid udstrækning primært var rettet imod allergikere, er vokset eksplosivt – både i USA og Vesteuropa.

Ifølge Euromonitor skete der en stigning i salget på 26 procent i 2016 i forhold til året før, og væksten fortsatte i 2017 – også i Danmark. I alt blev der i 2016 omsat for 200 milliarder kr. ’fri for’-produkter på verdensplan.

Mere om: allergi | fri for | MDerma | tendenser
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tre nye i spil til Præstø Apotek

Bornholmsk brillebutik med vokseværk

Salling Group trækker t-shirts tilbage efter kopianklager

Ilse Jacobsen slæber tøjkæde i retten

Kopivarer koster milliardtab i salg og 3800 danske job

Topchef klar til at lukke Matas-butikker

Nyhedsbrev

Matas køber succesfuldt dansk makeup-brand for 135 millioner kroner

Matas-rival har tredoblet omsætningen: Satser nu på udenlandske kunder

Apotekeren rykker ind i Kvickly

Nu åbner de første apoteker i et nyt samarbejde mellem kæden Apotekeren og Kvickly.

Bestseller og Salling Group går sammen i kampen mod Amazon

Amazon vil sælge billige hudplejeprodukter med eftertragtede ingredienser

2

Udenlandsk gigant åbner sin første butik i Danmark

Matas-kunder støtter voldsramte kvinder med en lille halv million

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Medie: Kapitalfond vil sælge Sportmaster

Adidas sætter turbo på indtjening og salg

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Rekordmange danskere bruger Svanemærket som pejlemærke

Helsam søger ny kædedirektør

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Bip-bip Hurra: GS1-stregkoden har fødselsdag

Plastbøtte til mikrobølgeovn kan mindske madspild

Danskerne aner ikke, at de kan få tilskud til at energioptimere boligen

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Nye omlastestationer reducerer restaffaldet med 40-50 procent

CO2 neutralt website

Dennis scorer 12-taller – og er nu udlært elektriker hos EL:CON

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og plano...

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i s...

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Send til en kollega

0.163