23948sdkhjf

Flere ’fri-for’-produkter på hylderne i almindelige butikker

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er ikke mange år siden, at det var noget nær umuligt at opdrive laktosefri mælk, glutenfri havregryn eller parfumefri ansigtscreme - men de tider er forbi.

I mange helt almindelige supermarkeder, Matas-butikker og online-shops fører man nu et stort udvalg af produkter, der er glutenfri, laktosefri, veganske og allergivenlige.

Læs også: Tesla satser på ny købekultur med salg af ny elbil

Og flere steder indretter man særlige ‘fri-for’-afdelinger, hvor kunderne nemt kan finde de varer, som de søger.

Udvalget af ‘fri-for’-produkter er allerede ganske stort, men vurderingen er, at det kommer til at vokse yderligere i den kommende tid, og faktisk er det en af de hurtigst voksende trends i detailhandlen, vurderer analyseinstituttet EuroMonitor. 

Senest har flere end 250 danske forretninger og onlineshops taget den nye danske allergivenlige hudplejeserie, MDerma, ind på hylden. Det sker i takt med, at danskerne ikke ønsker at smøre deres børn eller sig selv ind i cremer med ingredienser, som kan give uhelbredelig kontaktallergi.

Flere danskere rammes af allergier
Ifølge Videncenter for Allergi lider mindst 10 procent af den danske befolkning af kontaktallergi over for et eller flere af kemiske stoffer – og et nyt europæisk studie viser, at 27 procent af de 18-74 årige har kontaktallergi overfor et eller flere kemiske stoffer.

Læs også: Mobilepay rider på en voksende erhvervsbølge

Tallene er skræmmende, men flere let tilgængelige ’fri-for’-produkter på hylderne i de danske supermarkeder og butikker kan måske bidrage til at stoppe udviklingen. 

Derfor glæder det også hudlæge og biokemiker Uffe Koppelhus, at han kan bidrage med en allergivenlig hudplejeserie til sårbar hud, som mange danskere lider af.

- MDerma er mit forsøg på at lave en lille revolution inden for fugtpleje. Det er i bund og grund et ret uoverskueligt marked, men her har jeg haft stor glæde af min forskningsmæssige baggrund og den vanthed i at tænke i systematik og kreativt, som jeg lærte som biokemiker og forsker”, fortæller Uffe Koppelhus og fortsætter: ”Det har været vigtigt for mig at skabe en hudplejeserie, der faktisk tilfører huden fugt og som ikke slår sig op på ’trendy’ ingredienser, der påstår at kunne alt muligt. Hudplejeserien MDerma er baseret dels på forskning jeg selv har udført og dels fire års udvikling, test og afprøvning, forklarer han. 

’Fri-for’-markedet, der for få år siden i vid udstrækning primært var rettet imod allergikere, er vokset eksplosivt – både i USA og Vesteuropa.

Ifølge Euromonitor skete der en stigning i salget på 26 procent i 2016 i forhold til året før, og væksten fortsatte i 2017 – også i Danmark. I alt blev der i 2016 omsat for 200 milliarder kr. ’fri for’-produkter på verdensplan.

Mere om: allergi | fri for | MDerma | tendenser
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tusindvis følger apotek på arabisk: Politiker frygter glidebane

På Djursland har apotekskæde fået over 6000 medlemmer på en Facebook-gruppe, hvor en ansat rådgiver kunderne på arabisk.

Matas åbner sin første konceptbutik i dag

Adidas løber fremgang hjem i Nordamerika og Kina

Tøjmærkerne FZ Forza og Color Kids lever videre med nye ejere

Optiker på Fisketorvet hyldet for voldsom vækst

Falske Matas-sms'er er usædvanligt velformulerede

Falske sms'er og mails på korrekt dansk, der ser ud til at komme fra rigtige afsendere, rammer i øjeblikket mange danskere, siger it-sikkerhedseksperter.

Nyhedsbrev

Torvet blev bilfrit - og så måtte Ryttershoppen lukke

Sportsfirmaet bag Forza og Kilmanock er gået konkurs

1

Nu vil Zalando konkurrere med Matas i Danmark

Japansk tøjkæde åbner butik i København 5. april

Tigerkæden sliber sparekniven og fyrer 40 ansatte

Butikskæden Tiger tjener ikke nok penge. Omkostningerne skal ned, og nye butiksåbninger sættes på pause.

Brillebranchens førstemand: Uden modet ender vi som alle de andre

Brillekæden Louis Nielsen blev ekskluderet fra branchen i 90’erne - men har i dag overhalet samtlige konkurrenter ved at gå nye veje.

Ny direktør vil blande online handel og offline butikker

Sportmaster henter ny direktør fra modefirma

Regnskab mærket af ejendomshandel og solskin

Forskere udvikler nyt våben der kan afsløre kopivarer

Forskere fra Københavns Universitet har opfundet et kemisk fingeraftryk, der kan afsløre en kopivare.

Matas slår to butikker sammen i Fredericia

Ny Matas rykker ind i Fætters BR's gamle lokaler.

Direktør i Tiger of Sweden træder tilbage

EU strammer grebet om platformsgiganter

Natten til torsdag blev Kommissionen, Rådet og Parlamentet enige om at indføre nye krav til online platforme som for eksempel Amazon og booking.com.

Sport 24 bygger nyt hovedkvarter

Flyttedag for Vejle-apotek

Matas øger julesalg men tjener ikke flere penge på det

1

Her er hvad danskerne helst og nødigst vil købe brugt

Der er nikkel og krom i allergivenlig makeup

Danskerne skal kunne styre uden om farlige kopivarer

Sportskæde flytter tættere på shoppingcenter

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvide facader med solceller

Færre sygedage pr. medarbejder

For blot kr. 26 om dagen undgår du kassedifferencer og minimere risikoen for tyveri

JEROS A/S udråbt som Årets virksomhed 2018 i Faaborg Midtfyn kommune

Vidensdeling på tværs af brancher i jagten på intelligent ruteoptimering

Julen varer lige til påske..tra la la!

Kompromisløst sortiment

Undgå den onde, digitale tvilling

Gratis webinar: Digitaliser forsyningskæderne i transporten og opnå en højere effektivitet

FKM uden kompromis

Udlært hos EL:CON - Jonas er elektriker med stort gå-på-mod

Genbrug er fremtiden, og vi er selvfølgelig hoppet med på bølgen!

DT Rullecontainer arbejder til stadighed med sikkerhed og ergonomi

Tæt samarbejde mellem universiteter og GTS-institutter

Thorsman kabeltromle vinder international designpris

Nyhed! Siegling Prolink - Plastmodulbånd Serie 15

Erhvervsministeren lyttede til argumenter for fair betalingsfrister

Kom indenfor og backstage!

Adrian er udlært elektriker hos EL:CON og vil arbejde med projekter

Nye tavlekomponenter til mindre og mellemstore bygninger

Øget efterspørgsel = flere medarbejdere

To nye medarbejdere hos SSI SCHÄFER A/S

Gratis seminar: Customer Engagement & Loyalty med Microsoft Dynamics 365

Mød Kalu på Mad & Glæde i Forum 2.-3. marts

Auf Wiedersehen LogiMAT 2019

Send til en kollega

0.163