23948sdkhjf

Flere ’fri-for’-produkter på hylderne i almindelige butikker

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Det er ikke mange år siden, at det var noget nær umuligt at opdrive laktosefri mælk, glutenfri havregryn eller parfumefri ansigtscreme - men de tider er forbi.

I mange helt almindelige supermarkeder, Matas-butikker og online-shops fører man nu et stort udvalg af produkter, der er glutenfri, laktosefri, veganske og allergivenlige.

Læs også: Senior-boom: Langt de fleste ældre shopper på nettet

Og flere steder indretter man særlige ‘fri-for’-afdelinger, hvor kunderne nemt kan finde de varer, som de søger.

Udvalget af ‘fri-for’-produkter er allerede ganske stort, men vurderingen er, at det kommer til at vokse yderligere i den kommende tid, og faktisk er det en af de hurtigst voksende trends i detailhandlen, vurderer analyseinstituttet EuroMonitor. 

Senest har flere end 250 danske forretninger og onlineshops taget den nye danske allergivenlige hudplejeserie, MDerma, ind på hylden. Det sker i takt med, at danskerne ikke ønsker at smøre deres børn eller sig selv ind i cremer med ingredienser, som kan give uhelbredelig kontaktallergi.

Flere danskere rammes af allergier
Ifølge Videncenter for Allergi lider mindst 10 procent af den danske befolkning af kontaktallergi over for et eller flere af kemiske stoffer – og et nyt europæisk studie viser, at 27 procent af de 18-74 årige har kontaktallergi overfor et eller flere kemiske stoffer.

Læs også: Salling Group investerer aggressivt i Netto

Tallene er skræmmende, men flere let tilgængelige ’fri-for’-produkter på hylderne i de danske supermarkeder og butikker kan måske bidrage til at stoppe udviklingen. 

Derfor glæder det også hudlæge og biokemiker Uffe Koppelhus, at han kan bidrage med en allergivenlig hudplejeserie til sårbar hud, som mange danskere lider af.

- MDerma er mit forsøg på at lave en lille revolution inden for fugtpleje. Det er i bund og grund et ret uoverskueligt marked, men her har jeg haft stor glæde af min forskningsmæssige baggrund og den vanthed i at tænke i systematik og kreativt, som jeg lærte som biokemiker og forsker”, fortæller Uffe Koppelhus og fortsætter: ”Det har været vigtigt for mig at skabe en hudplejeserie, der faktisk tilfører huden fugt og som ikke slår sig op på ’trendy’ ingredienser, der påstår at kunne alt muligt. Hudplejeserien MDerma er baseret dels på forskning jeg selv har udført og dels fire års udvikling, test og afprøvning, forklarer han. 

’Fri-for’-markedet, der for få år siden i vid udstrækning primært var rettet imod allergikere, er vokset eksplosivt – både i USA og Vesteuropa.

Ifølge Euromonitor skete der en stigning i salget på 26 procent i 2016 i forhold til året før, og væksten fortsatte i 2017 – også i Danmark. I alt blev der i 2016 omsat for 200 milliarder kr. ’fri for’-produkter på verdensplan.

Mere om: allergi | fri for | MDerma | tendenser
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Apotekerforening ser frem til en styrket rolle

Dårlig økonomi: Kæde lukker 15 butikker

Storcenter får flere ledige butikker

Ombygning: Glæder sig over butikscenters udvikling

Ny robot sørger for mere tid til kunden

1

Salling Group og Coop melder sig ind i kampen for Visadankortet

Nyhedsbrev

Butik får flere kvadratmeter for pengene

Hygge er en del af ny brilleforretnings koncept

200 sjællandske butikker skal samles på én handelsplatform

Lørdagsarbejde skal mindske ventetid på høreapparater

Ejer opgiver forretning til fordel for familien

Butikscenter har endelig fuldt udlejet

Vil styrke engagement med omverdenen: Salling Group ansætter public affairs-profil

To er med i dysten om apotekerbevilling

1

Forbrugerombudsmand advarer mod netbutik med mystisk bagmand

Matas har succes online - og på Black Friday

Robot udløser apoteks-flytning i Fredericia

Drømmen om at blive selvstændig går i opfyldelse

Salg af lægemidler til at kvitte smøgerne er røget i vejret

Varer strømmer ind fra Kina trods manglende sikkerhed

Flere ’fri-for’-produkter på hylderne i almindelige butikker

Det er ikke mange år siden, at det var noget nær umuligt at opdrive laktosefri mælk, glutenfri havregryn eller parfumefri ansigtscreme - men de tider er forbi.

1

Kinesisk indtog medvirker til stor fremgang hos Nike

Det amerikanske tøjselskab Nike vinder frem på det kinesiske marked og sælger en stigende del på nettet.

Britisk netbutiks nedtur koster Anders Holch milliarder

Zalando tester levering direkte i stuen - til kunder der ikke er hjemme

Sportigan i Assens lukker

Medier: Medicinsk udstyr skyld i mange patientskader

Se alle Medlemmernes egne nyheder

600 mio. kr. skal give et teknologisk boost

Træt af madspild?

NRF 2019: Nye teknologier i den fysiske butik

3 x hurtigere pallehåndtering = spar tid

Bliv opdateret på det seneste nye om bioplast

NRF 2019: Online tracking i den fysiske butik

Må du genbruge dine stregkoder?

NRF 2019: Customer Experience

Effektiv, sikker og let kontanthåndtering

Torsdag den 31. januar: Kom til Festival for selvstændige helt gratis

Gerflor er officiel sponser for VM I HERREHÅNDBOLD 2019

Årets økologiske lancering

Find vej til danske testfaciliteter

Nyhed: Få de basale bogføringsværktøjer helt gratis med Billy Basic

Hvordan overvinder butikkerne udfordringen med at møde kunderne både offline og online?

Strategi for din messe.

Et nyt og spændende år i vente hos PALOMAT®

Flere netbutikker får fokus på genbrug

Skal du med helt gratis til Festival for selvstændige i Januar?

Flotte svendeprøvekarakterer til Jonathan fra EL:CON i Hornslet

TrueCommerce udnævnt som Challenger i Gartners Magic Quadrant!

Medalje til Mikkel - udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

3 tips til stabilt internet på arbejdspladsen

Ingmars er udlært elektriker hos EL:CON - med to flotte 12-taller

Start året med ny viden og inspiration til jeres CSR-indsatser - gratis

Send til en kollega

0.234