23948sdkhjf

Lidl: Det virker at skjule tobak for kunderne

Ved udgangen af 2018 havde alle Lidls 117 butikker installeret klapper i tobaksskabene ved kasserne, så tobakken ikke længere er synlig.

2018 var året, hvor seks af de danske dagligvarekæder satte fokus på rygning og kræft og uafhængigt af lovgivningen tog initiativer til at bringe antallet af unge, nye og eksisterende rygere ned.

Baggrunden er nyligt offentliggjorte tal fra Kræftens Bekæmpelse, der viser, at antallet af rygere er stigende for første gang i mange år. Med en stigning på to pct. fra 2016 til 2018 er andelen af rygere nu oppe på 23 pct. af befolkningen i Danmark.

Udviklingen har vakt bekymring, og i Lidl valgte man derfor at skjule tobakken i butikkerne.

Beslutningen kom på baggrund af overvejelser i et fælles tobaks- og alkoholforum oprettet af dagligvarekæderne.

- I Lidl ønsker vi at tage et samfundsansvar og ved at skjule tobakken tror vi på, at færre kunder fristes til at købe cigaretter og andet tobak. Hvis vi på denne måde kan være med til at bringe antallet af rygere bare en smule ned, vil vi være meget tilfredse, siger CCO fra Lidl, Mikko Forsstöms.

Og det virker, fortæller COO fra Lidl, Marcus Gustafsson.

- Vi mærker en forskel på vores salg af tobak i vores butikker, i forhold til før vi valgte at skjule tobakken. Det bekræfter os i, at vi gør det rigtige ved at have fokus på emnet, og tage det samfundsmæssige ansvar vi har alvorligt, siger Marcus Gustafsson.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11