23948sdkhjf

Salg af vegetarprodukter steg 55 pct. i januar måned

Januar står i sundhedens tegn for mange danskere, og det ses tydeligt, når man kigger nærmere på danskernes indkøbsvaner, viser nye tal fra nemlig.com.

Salget af nye vegetariske produkter har taget en kraftig stigning i januar måned, hvor kunderne i højere grad efterspørger produkter, der ikke indeholder kød.

Kigger man overordnet på salget af kødfri alternativer på nemlig.com, så er salget i gennemsnit steget med 55 pct. i de første tre uger i januar, sammenlignet med samme periode sidste år, hvilket vidner om at flere danskere bruger årets første uger til at spise sundere.

- Danskerne har købt markant flere vegetariske produkter her i det nye år, hvor januar er den oplagte måned til at prøve nye produkter, der kan hjælpe med at minimere kødforbruget i hverdagen. Det kan vi også se i salget af Vegetar Måltidskassen, hvor salget er fordoblet de første uger af året sammenlignet med de første uger i december, siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.

Ikke kun aftensmaden skal være vegetarisk
I 2018 har der været stort fokus på hakket plantefars, der kunne være et alternativ til det hakkede oksekød, men faktisk har der været en lang række af vegetariske produkter, som danskerne har taget til sig i starten af 2019, når man sammenligner salget med samme periode sidste år.

Det ses fx på salget af falafel og rødbedebøffer, hvor salget for begge varer er steget med 138 pct, eller vegetariske forårsruller, hvor salget er steget over 300 pct.

Men det er ikke kun danskernes aftensmad, der skal være fri for animalsk fedt. Det velkendte pålæg i madpakken er også blevet skiftet ud med varianter, der slet ikke indeholder kød på trods af, at man ikke umiddelbart kan se forskel.

I de første uger af januar har flere danskere købt enten vegansk postej eller vegetarisk pålæg, hvor salget af sidstnævnte er steget med 127 pct.

Uanset hvilket pålæg man vælger, så skal smørret på brødet også være vegansk i disse dage.

Salget af økologisk Smørbar, der er et plantebaseret smørprodukt, er steget 600 pct. i de tre første uger af 2019, sammenlignet med samme periode sidste år. 

- At kunne vælge flere kødfri alternativer er rigtig vigtigt for de mange danskere, der her i det nye år ønsker at spise mindre kød i hverdagen. Vi kan meget hurtigt afkode danskernes ønske om at omlægge deres vaner, når vi kigger i vores kunders købsdata, og det er blandt andet den viden vi bruger til at tilpasse vores sortiment, siger kommerciel direktør i nemlig.com, Mikkel Pilemand.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063