23948sdkhjf

Fra vådservietter til oksemørbrad: Kunder siger 'ja tak' på Facebook

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Mange butikker er begyndt at slå ekstraordinære tilbud op på Facebook.

- Hvis man sparer nogle penge som kunde, så er det godt.

Læs også: ”Biker-Jens” bliver topchef i Coop

Det mener Dorthe Kirstejn Nielsen fra Strib om de mange Facebook-tilbud, som hun ofte siger ja tak til. Hun følger de lokale forretninger på Facebook og får derfor de forskellige tilbud direkte i sit Facebook-feed.

Butikken lægger et billede af en vare op på sin Facebook-profil, og så kan kunderne kommentere med et 'ja, tak' og efterfølgende hente varen i butikken dagen efter.

Alt fra babygrej til oksemørbrad
Ifølge både detailvirksomhederne Coop og Dagrofa, som står bag flere danske supermarkeder, er mange butikker begyndt at slå forskellige slagtilbud op på Facebook. Det kan være alt fra vådservietter til et godt stykke kød.

Tilbuddene varierer fra butik til butik, og de er derfor målrettet de kunder i området, som følger den lokale købmandsforretnings Facebook-profil.

- Facebook-tilbuddene er blevet enormt populære for vores varehuse, og derfor er de begyndt at spille en markant og væsentlig rolle, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop til DR Fyn.

Han forklarer, at det er en ny måde at nå kunderne på. Førhen indrykkede supermarkeder annoncer i den lokale avis for at lokke kunderne ned i butikken.

Læs også: Salling Group lægger afstand til Coop

- Men nu er Facebook blevet vigtigere, og derfor vil vi gerne have flere til at bruge Facebook, hvor butikken kan kommunikere direkte med kunderne, siger Jens Juul Nielsen til DR Fyn.

Mange kunder bakker op om den nye måde at få tilbud på. Det gælder også hos Kvickly i Middelfart, hvor Søren Brinckmand Jensen er slagtermester.

- Det er meget populært, fortæller han og mindes en gang, hvor kunderne var særligt ivrige.

- Jeg tror, vi solgte 700 oksemørbrader. Det var helt vanvittigt.

Forbrugerrådet Tænk: Vær opmærksom
Ifølge Forbrugerombudsmanden er der endnu ingen særskilte regler for de mange 'ja, tak-tilbud' på Facebook.

- Det er almindelige regler, der gælder for reklame, køb og salg, som er på spil her. Det bliver ikke anderledes af, at det foregår på Facebook, forklarer Vagn Jelsøe, vicedirektør hos Forbrugerrådet Tænk til DR Fyn.

Læs også: Meny skærer ned på tilbudskampagner

Forbrugerrådet Tænk anbefaler derfor, at man som kunde er ekstra opmærksom, når man skriver 'ja, tak' til et tilbud på Facebook.

- Der kan være brug for at skærpe folks opmærksomhed på, at Facebook ikke er en hyggesnak. Det kan også være et sted, hvor virksomhederne vil sælge ting til os. Og så skal man være klar over, at det er formel aftaleindgåelse, siger Vagn Jelsøe til DR Fyn.

Tilbud er en bindende aftale
Indgår man en aftale – enten mundtligt eller skriftligt – er den bindende.

- Hvis jeg ikke kommer ned i butikken den fredag eftermiddag, hvor jeg skulle hente mine to pakker oksekød, så er butikken i sin gode ret til at sige, at man alligevel skal betale, forklarer Vagn Jelsøe til DR Fyn.

Men han tror dog ikke, at butikkerne vil gå så langt.

- Jeg håber og gætter på, at realiteterne er nogle andre.

Læs også: Coop-kunder har besparelser for over 1,5 milliard kr. til gode

Forbrugerrådet Tænk savner dog, at de butikker, der skriver, at et 'ja tak' er bindende, vælger en mere præcis formulering.

- For hvad sker der, hvis jeg bliver forhindret i at hente varen? Hvordan kommer butikken efter mig? Har jeg mulighed for at ringe og afbestille? Det havde være ønskeligt, at butikkerne er mere præcise, når de bevæger sig ud i, at en aftale er bindende, mener Vagn Jelsøe til DR Fyn.

Coop vil ikke tvinge folk til at betale
Hos Coops butikker er 'ja tak' på Facebook ikke bindende, og det er derfor muligt at fortryde, selvom man har bestilt en vare.

- Vi kan selvfølgelig ikke tvinge folk til at komme og hente dem, men erfaringerne er, at folk føler sig forpligtet og henter varerne, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen til DR Fyn.

Der har endnu ikke været nogen klager til Forbrugerombudsmanden i forbindelse med 'ja, tak-tilbuddene' på Facebook.

Mere om: Coop | Dagrofa | tilbud
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Arctic Group skal levere op mod halvdelen af varerne til ny detailkæde på Island

Nu skal Føtex være demensvenlig

Fastfoodkæde dømt for diskrimination

Danskerne har indsamlet mere end 2,4 mio. plastiklåg til genanvendelse

Rare Wine leverer ægte champagneregnskab

De nordjyske købmænd i Rare Wine har endnu engang formået at trylle kostbar vin, champagne og spiritus om til guld.

Lidl sætter 300 nye produkter på hylderne

Nyhedsbrev

Babymad og Starbucks-kaffe hiver Nestlés salg i vejret

Den schweiziske fødevarekæmpe Nestlé solgte for næsten 600 milliarder kroner i 2018, viser regnskab.

S ved stadig ikke hvad en pakke cigaretter skal koste

Danmark er verdensmestre i forbrug af økologisk mad

Danmark udbygger sit forspring som landet med størst økologisk markedsandel, viser nye globale økotal.

1

K til statsministerkandidater: Hvad skal tobak koste?

Ny salgsdirektør i SuperBrugsen

Valentinsdag har for alvor fået fat i danskerne - og især i de unge

1

Flying Tiger sætter stop for nye butikker

Den eksplosive vækst i Flying Tiger gav høje ambitioner, men nu træder ledelsen på bremsen.

HK Handel: BR-elever blev kimet ned

Eleverne i Top-Toy stod på bar bund, da kæden gik konkurs. Heldigvis viste der sig at være stor interesse i branchen for at få fingrene i eleverne.

Dyrere øl sender Heinekens salg i vejret

Tefcold vil selv i Danmark

Joe & The Juices stifter stopper

Kaspar Basse afløses af sin næstkommanderende

2

Salling Group lægger afstand til Coop

Salling Group buldrer frem, og afstanden til Coop bliver bare større i fremtiden, fortæller analyse.

Ny formue klar til Too Good To Go

Fra vådservietter til oksemørbrad: Kunder siger 'ja tak' på Facebook

Mange butikker er begyndt at slå ekstraordinære tilbud op på Facebook.

Coop glad for emballage-stramning

Den gamle købmand skæmmer landsby: Øjebæer er en kæmpe udfordring

27 millioner skal hjælpe skoletrætte unge til et fritidsjob

”Biker-Jens” bliver topchef i Coop

Barbie-dukker sikrer Legokonkurrent bedre regnskab end ventet

Stort flertal af danskerne vil hæve cigaretpris til 60 kroner

Håndværkere gjorde historisk fund under gulv i bryghus

Netto åbner butik i Sæby

Interflora giver halv million til ensomme danskere

Tenax tilbagekalder sild

Skal spare 350 millioner: Danish Crown skærer 400 stillinger

McDonald's strategiskifte sender omsætningen nedad

3F pudser fogedretten på omstridt slikgrossist

1

Carlsberg-formand vil gøre 250.000 udlandsdanskere til ambassadører

Bilka og Føtex dropper over en million sugerør af plastik

Lakserøgede sild kaldes tilbage: Indeholder hasselnødder

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Kø nummersystem hos Bruun Rasmussen Auktioner

SSI Schäfer leverer automationsløsning til PostNord og Stadium

Tak til alle som besøgte os på vores stand på Stockholm furniture fair 2019

Mød PALOMAT® på LogiMAT 2019

Flemming fejrer 25 år som »Brandmand« i EL:CON

Danish IP Fair 2019 - The Next Big Thing

Konkurrence for studerende: Hvad er din vildeste idé til fremtidens grønne smart-cities?

Er din virksomhed forberedt på en hård Brexit?

Opdateret facadebelysning

For mindre end kr. 25 om dagen opnås højere indtjening og besparelse af CIT/bank omkostninger

Michael er udlært elektriker hos EL:CON – og ser frem mod nye projekter

Jakob er lærling hos EL:CON i Viborg – og fortsætter som udlært elektriker i Skive

Overskudsvarme fra køleanlæg bruges som fjernvarme

Internet of Things: Logistik bliver aldrig det samme igen

Det bliver obligatorisk for dig at sende elektroniske fakturaer til den offentlige sektor i Sverige

Q-System håndteringsløsning er med til at reducere omstillingstiden med 90%

Få hjælp til din bogføring med Billy Bogføringshjælp

SSI SCHÄFER udstiller på LogiMAT 2019

Stregkoder skaber stadig problemer i butikker

Pleiad Downlight til alle opgaver

UK virksomhed tilbyder distribution i Kina for baby- og børneprodukter

Røgeovnen, der betalte sig selv

Europas største messe for detailhandlen: EuroCIS, Dusseldorf 19. - 21. febr...

Forbo gør det grønne byggeri lettere: ”Vi skal ændre vanerne i byggebranch...

Overvejer du at investere i Dynamics 365?

Send til en kollega

0.205