23948sdkhjf

Tesla satser på ny købekultur med salg af ny elbil

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Teslas beslutning om at lukke butikker og kun sælge ny elbil på internettet modtager blandede reaktioner.

Den amerikanske elbilproducent Tesla kaster alle sine æg i en kurv og satser på, at bilsalget i fremtiden vil se anderledes ud end i dag.

Læs også: Gardinkæde lancerer stor vækstplan med webshop og nyt domicil

Sådan fortolker Jan Lang, der er markedsanalytiker ved danske Bilbasen, Teslas beslutning om at lukke de fysiske butikker og fremover kun sælge elbilen Model 3 på internettet.

- De vil spare rigtig mange penge ved at lukke fysiske forretninger, men de vil nok miste nogle kunder, som har et ønske om at prøve bilerne ude i den fysiske virkelighed, inden de køber, forklarer han.

Jan Lang fremhæver, at mange af de danske Tesla S-ejere har købt deres bil på nettet.

- Vi har faktisk en ny tendens. For ti år siden besøgte en bilkøber i gennemsnit forhandleren fem gange før et køb. I dag er vi nede på ét besøg, siger han og tilføjer:

Læs også: Netbutik slår dørene op i Roskilde

- Tesla-køberne er i forvejen meget digitalt orienteret. Man har allerede i mange år kunnet købe elbilerne online. Så risikoen ved at lukke de fysiske butikker er ikke så stor.

- Tesla har en ret markant og omfangsrig marketingskampagne. Man møder dem mange steder i det digitale univers, og så er det et meget stærkt brand, især i forhold til dem, der er interesserede i elbiler.

Tesla-fabrikkerne har taget et skridt, som strider imod den måde, hvorpå de fleste amerikanere køber bil i dag.

Det forklarer Jessica Caldwell, som er analytiker på edmunds.com - en hjemmeside med fokus på prisudviklingen i bilindustrien. Hun siger, at ældre bilkøbere er mindre tilbøjelige til at købe biler via internettet.

Læs også: Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

- Men fuld returret i syv dage vil formentlig berolige mange. Hvis de ved, at de kan bringe bilen tilbage, hvis noget går skævt, vil de nok se anderledes på det, siger hun til AP.

I mange delstater kræver lovgivningen, at biler skal hentes i fysiske butikker, hvor køberne kan møde op og sparke lidt til dækkene.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Endnu et trecifret millionminus

Cirka tre procent af nye biler er el- eller pluginhybridbiler

Power åbner i Esbjerg

HiFi Klubben vil charmere kunderne med unik sanseoplevelse

Studier viser, at smagen af mad ændrer sig i forhold til musikken.

Power på jagt efter 50 nye medarbejdere i Aalborg

Louis Poulsen sparker til væksten

Den ikoniske belysningsproducent kan fejre sit 145. år med fremgang på alle fronter

Nyhedsbrev

Bang & Olufsen får tæsk på børsen efter ny nedjustering

Bang & Olufsen nedjusterer for tredje gang på et halvt år

Bang & Olufsen forventer, at salget det seneste år er faldet med 13-14 procent. Det knirker særligt i Europa.

Ny storaktionær i B&O

Kunsthaldirektør: Weiwei-sag handler om ophavsret

10-4 til omsætningen i byggekæde

Bilforhandler overså Ai Weiwei-kunstværk på foto af bil

Milliardopkøb: Stark Group køber sig til dobbelt størrelse

Får 10.000 ansatte og kommer til at drive mere end 400 byggecentre

Elgiganten-chef fratræder øjeblikkeligt

Elgigantens chef for varehuset i Esbjerg er fratrådt med øjeblikkelig virkning. Ledelsen har ingen kommentarer.

Verdenskendt kunstner hiver dansk bilforhandler i retten

Kopivarer: Meget mere bliver taget i tolden

Power-åbning tiltrak endnu engang massive køer

Det overgik alle forventninger, da Power åbnede i Køge, fortæller direktør.

Flere pakker med kopivarer bliver fanget i tolden

Elektronikgigant åbner 1000 kvadratmeter i Køge

Apples salg af iPhones fortsætter med at falde

Telenor varsler offensiv efter tab af 36.000 kunder

1

Bilforhandler får forhøjet bøde i sag om kontante betalinger

Kontante betalinger på 50.000 kroner og derover er forbudt. Østjysk forhandler overtrådte hvidvask-loven 28 gange.

Lego topper listen for godt omdømme - igen

1

B&O sætter salgspris på hovedsæde

Ny Samsung-telefon hentes tilbage efter skærmproblemer

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i samarbejde med DAMRC

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Opgør med hypen: Det her er blockchain

Kvalitet og smag frem for alt

Tid til at tænke leasing

Forbo præsenterer CO2 neutralt linoleum til møbler

Acne Studios' kamp for miljøet med miljøvenlig emballage

Fremtidens ruteoptimering til nutidens flåder

Send til en kollega

0.189