23948sdkhjf

Gode råd og guidelines skal gøre forbrugere mere klimavenlige

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Klimaminister, detailhandlen og fødevarebranchen diskuterede klimamærkning. Men et klimamærkat udeblev.

Forbrugere skal fremover gøres mere opmærksom på, hvilken effekt en fødevare har på miljøet, og det skal være nemmere at træffe klimavenlige valg, når varerne til aftensmaden bliver købt.

Læs også: Q8 vil være klimaneutrale i 2030

Derfor er klimaminister Lars Christian Lilleholt (V), detailhandlen og fødevarebranchen blevet enige om et partnerskab, der skal munde ud i mere oplysning til forbrugeren, fortæller ministeren.

- Det er med det formål at give forbrugerne guidelines, når man står og handler i supermarkedet eller ved købmanden, siger Lars Christian Lilleholt. 

Disse guidelines skal indeholde gode råd. De konkrete råd er ikke udformet endnu. Men når de bliver, skal de ifølge ministeren gøre forbrugeren bevidst om mere end pris og kalorieindhold.

- Der skal også fokus på, hvad det betyder i forhold til klimaet. Hvordan kan jeg foretage mit indkøb på en måde, der er så klimarigtigt som overhovedet muligt, siger ministeren.

Læs også: H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

Til mødet deltog blandt andet repræsentanter fra Coop, Salling Group og Dagrofa, der er koncernen bag blandt andet Meny og Spar. Også Danish Crown og Årstiderne var mødt op.

Der var også deltagelse fra organisationerne Landbrug & Fødevarer, DI Fødevarer, Forbrugerrådet Tænk og Økologisk Landsforening.

Det er organisationer med mange forskellige interesser, men ministeren er ikke nervøs for konflikter. 

- Det er helt klart min oplevelse, at når det handler om at sikre en mere klimavenlig adfærd, så er en række af kæderne opmærksomme på, at vi er nødt til at skubbe konkurrencen til side, siger Lars Christian Lilleholt.

Læs også: Coop skruer op for den grønne omstilling

Regeringen bebudede i 2018 et mærkat, der skal afsløre fødevarers klimabelastning. Til trods for at mærkatet udeblev, så er ministeren fortrøstningsfuld. 

Han kalder det "historisk", at hele detailbranchen er samlet i et bredt partnerskab.

Det er uvist, hvornår partnerskabet munder ud i noget konkret.

Men ministeren regner med, at aktørerne meget snart skal samles igen, sådan de i fællesskab kan komme videre med en konkret handlingsplan.

Det er Lilleholts håb, at både sundhedsområdet og miljø- og klimaområdet kan inddrages i arbejdet.

/ritzau/

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Netto åbner ny butik i Helsingør

Ny chef i Føtex i Middelfart vil kontroversielle samarbejder

Konkurrence giver billigere økovarer i indkøbskurven

Ny uddeler på plads hos Brugsen i Mønsted

Overskudsmad går som ”varmt brød”

2

Cigaretsalget styrtdykker til laveste niveau siden 1961

Nyhedsbrev

Vil navngive sted efter Fleggaard

Problematisk for Coop: Får ikke solgt og udlejet butikker

Åbning af ny Lidl nærmer sig

Introducerer eldrevne varevogne

Som det første online supermarked i Danmark introducerer nemlig.com nu levering med 100 procent eldrevne varevogne. Det er første skridt i retningen mod en udskiftning af samtlige varevogne, der kører på fossile brændstoffer.

Byråd nedlægger forbud mod ny Netto i Farsø

Mørke skyer fra udlandet dæmper ikke forbrugeroptimisme

Købmænd vil presse Nets på dankortgebyr efter milliardordning

Ny Netto på ’Bryggen’

Irma indfører nyt våben mod prisfejl

Skarpe genstande fundet i pølser

Fire 7-Eleven pop-up butikker skal servicere 25.000 metalfans

Tre forbrugertendenser kan forandre din forretning i 2019

Virksomhederne skal øge fokus på den kræsne og aktivistiske forbruger.

Skagenfood: Ægtepar sælger endnu en bid

Farvestoffer i maden gav bøde til takeaway-restaurant

Coop Sveriges opkøb af svenske Netto-butikker er godkendt

Trods bøvl: Rema vil stadig åbne butik i Helsinge inden jul

Lagkagehuset åbner butik i Espergærdecentret

Grønland lemper lov om alkohol og udvider salgstiderne

Coop kalder hummus tilbage efter fund af metalstykker

To mænd idømt fængsel og millionbøde for snyd med ølafgifter

Nyt, fynsk ølsamarbejde

Rema 1000 går sammen med boligforening imod madspild

Bornholmske Coop-butikker går online

Salling Fondene donerer millioner til ny festivalplads

Dansk madspildspioner modtager international pris

Dansk fastfoodkæde tjener igen penge

Gigantminus hos Rynkeby

Politiet mistænker ni mænd for over 100 butikstyverier

Sidste år kom de for sent, nu er jordbærplukkerne kommet for tidligt

Joe & The Juice når milliardsalg - men ekspansion giver tab

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Uge 26 og 27 har vi solstik ☀️

Min Købmand på Godthåbsvej løfter salget med 65%

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger :)

Nye omlastestationer reducerer restaffaldet med 40-50 procent

CO2 neutralt website

Dennis scorer 12-taller – og er nu udlært elektriker hos EL:CON

Nyt update-magasin til medicinal.- og kosmetikbranchen

GS1 Denmarks sommerquiz

Indstilling til Danish Retail Award 2019

Nye lovkrav i Polen

Deltag i matchmaking til DanFish International 2019

Jeannett vender tilbage til Fagerhult

Tid til at stoppe wardrobing

Mange nye HR-funktioner med seneste Dynamics 365 for Talent - Måske du allerede har adgang

Stabelgitter - smuk og effektiv tyverisikring

Ubro SystemPac introducerer en ny biobaseret strækfilm

Interesseret i materialeteknologi? Og testfaciliteter?

Kvalitetes emballage til billige priser

Teknologi og innovation på folkemødet

Medlem af GS1Trade Sync? Få en komplet billedpakke med marketing- og planogramfotos for kun 100 kr

Dansk Energirådgivning deltager i innovative energioptimeringsprojekter i s...

Holdbar emballageløsning til Eplehuset

Krydderier bliver til fjernvarme

Flotte displays i naturmaterialer

Miljø og kvalitet er i højsædet hos Filippa K

Send til en kollega

0.323