23948sdkhjf

Unge er mere ligeglade med, om gågaden forsvinder

Undersøgelse viser, at især de ældre er villige til at betale ekstra for den gode oplevelse, men for unge betyder prisen mere.

Det er ikke kun i Danmark, at man finder mange ”til leje”-skilte i butiksvinduerne. I Storbritannien er tendensen den samme.

To ud af tre (67 pct.) britiske forbrugere tror ikke, at butiksstrøg vil eksistere i fremtiden i deres nuværende form.

Alligevel vil næsten ni ud af ti (87 pct.) ønske, at deres lokale butikker og gågader ikke forsvinder. Næsten to ud af tre (65 pct.) indrømmer imidlertid, at det beløb de bruger i gågaderne er det samme eller mindre end for fem år siden.

Det viser en ny undersøgelse af 2.000 britiske forbrugeres forhold til gågader og butikker, som betalingsløsningsfirmaet Valitor og branchebladet Retail Week står bag, fortæller Valitor i en pressemeddelelse.  

- Den traditionelle gågade med mange butikker er ved at uddø. Men det betyder ikke, at livet i vores byer også forsvinder. Hvis danske butikker tænker omnichannel-kundeoplevelser ind og tilbyder forbrugerne nye former for shopping-oplevelser på tværs af fysiske og digitale kanaler, er det muligt at vende udviklingen. Dette gælder ikke bare i Storbritannien, men i lige så høj grad her i Danmark, fortæller Bettina Thorkelin, der er regional director nordic, omnichannel hos Valitor.

 Lyt til kundernes ønsker
Listen over årsager til, at briterne holder af deres lokale butikker og gågader, toppes af bekvemmelighed (63 pct.). Det gælder især for ældre forbrugere (69 pct.).

Pris er den næstvigtigste faktor (46 pct.). Her er det de unge, der med 58 pct. trækker tallet op, hvorimod prisen betyder noget mindre for de ældre (29 pct.).

Adspurgt om hvad der kunne lokke dem hen til strøgbutikker, henviser over halvdelen (55 pct.) til gode tilbud og kampagner.

- Det er nødvendigt at erkende, at strøggader ikke nødvendigvis tiltaler den yngre generation af forbrugere, så der er i dén grad behov for at skabe skarpe kundeoplevelser, man kan huske. Netop tilbud og kampagner kan forbedre købsoplevelsen, der helst skal starte før, man træder ind i butikken, forklarer Bettina Thorkelin.

Danske butikker har en fordel
Tre ud af fire danske byer vil miste deres brede butiksliv inden 2030, hvis halvdelen af vores forbrug flytter til nettet.

Det viser en kortlægning foretaget af Institut for Centerplanlægning. Men de danske retaileres tilstedeværelse i bybilledet kan være en konkurrencemæssig fordel i forhold til de digitale og ofte udenlandske konkurrenter.

- Kunder vil med tiden glemme prisen på varen – men de glemmer aldrig, hvordan du fik dem til at føle. For danske retailere betyder det, at de skal tilbyde den samme følelse og oplevelse uanset om vedkommende er i en fysisk butik, i netbutikken eller vinduesshopper på sociale medier. Hvis danske butikker skal tage kampen op mod de globale udfordrere, er der ingen vej udenom omnichannel, siger Bettina Thorkelin.

Analysefirmaet Aberdeen Group vurderer, at butikker med en stærk omnichannel-strategi er 91 pct. bedre til at fastholde kunder end andre.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.15