23948sdkhjf

McDonald’s i Danmark får ny administrerende direktør

Kommerciel direktør for McDonald's i Danmark, Mads Friis, afløser Joachim Knudsen som administrerende direktør for restaurantkæden.

Joachim Knudsen skal være administrerende direktør i Sverige, fortæller McDonald's i en pressemeddelelse. 

Joachim Knuden har stået i spidsen for McDonald’s i Danmark i fem år. Han afleverer en virksomhed, der under hans ledelse har oplevet rekordstor vækst – både i omsætning og i antal gæster – i samtlige 5 år.

Senest i 2018 er kædens omsætning i Danmark steget med 6,8 procent, og knap 200.000 danskere lægger nu hver dag vejen forbi en af kædens 88 restauranter.

De seneste år med Joachim Knudsen på direktørposten har kæden i Danmark sammen med franchisetagerne foretaget en kolossal investering på knap 400 millioner kroner i en gennemgribende ombygning af stort set samtlige restauranter.

Indsatsen er blevet bemærket hos den engelske ejer af rettighederne til McDonald’s i Norden, Guy Hands, og hans CEO, Andrew Miller.

- Joachim Knudsen har år efter år leveret fremragende resultater i Danmark. Han har formået at gennemføre en kæmpe omstilling af restauranterne, og han har i hele processen haft franchisetagernes fulde tillid. Det er oplagt for os at bede Joachim om at bruge sine erfaringer og evner i Sverige, der efter en positiv turnaround med den tidligere administrerende direktør Thomas Kelly i spidsen, står overfor samme omstilling med ombygning af alle restauranter og fokus på fortsat vækst. Vi er meget glade for, at Joachim har sagt ja til opgaven, siger Andrew Miller.

Mads Friis har som kommerciel direktør siden 2014 arbejdet på at modernisere menukortet, sikre McDonald’s relevans på tværs af aldersgrupper og præferencer og løfte danskernes tillid til brandet.

Der var heller ingen tvivl hos de nordiske chefer om, at Mads Friis skulle være administrerende direktør.

- Mads Friis har en stor del af æren for, at McDonald’s i Danmark i disse år slår rekorder på stribe. Det er lykkedes ham at sikre McDonald’s relevant for de nye generationer gennem intelligent og vedkommende, digital marketing. Samtidig har han løftet kvalitetsopfattelsen af McDonald’s - og faktisk udbygget positionen - på trods af, at der er åbnet mange små kvalitetsburgerbarer i København. Mads Friis har til fulde bevist, at han evner at lægge en langsigtet strategi og få sine medarbejdere til at følge den med begejstring. Det gør ham til den helt rigtige til at stå i spidsen for McDonald’s i Danmark, siger Andrew Miller.

Der iværksættes nu en rekrutteringsproces i forhold til den ledige stilling som kommerciel direktør.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096