23948sdkhjf

Tomme butikslokaler bliver konverteret til andet erhverv

Der kommer flere popup-shops, caféer og showrooms i fremtidens bylandskab.

Internethandlen buldrer frem, og ifølge Danmarks Statistik er antallet af mennesker i alderen 16-74, som har handlet via internettet de seneste tre måneder steget fra 54 pct. i 2009 til 74 pct. i 2019.

Denne udvikling afspejles også i tal fra erhvervsportalen Ejendomstorvet.dk, som viser en stigning i udbuddet af detaillokaler på 30 pct. de seneste 10 år, fortæller virksomheden i en pressmeddelelse. 

For at undgå tomme gader bliver mange af de tomme butikslokaler derfor konverteret til andet erhverv.

- Driftsomkostningerne og huslejen er igennem de seneste fem år steget for butikkerne som følge af kontraktuelle reguleringer, men omsætningen er faldet mange steder, blandt andet som følge af øget internethandel. Denne udvikling kan desværre betyde, at flerebutikker må lukke. De tomme lokaler overtages i mange tilfælde af cafeer eller personlig pleje, som tilbyder det, forbrugerne ikke kan købe på internettet, siger Frank Heskjær, detailhandelschef i EDC Erhverv Poul Erik Bech.

Nye typer butikker åbner også som resultat af denne udvikling, f.eks. når internetbutikkerne bliver store, vil de gerne en butik til at fremvise deres produkter – et showroom.

Derudover kan de tomme butikslokaler også bruges til at markedsføre nye produkter eller en ny internetbutik midlertidigt – en pop-up butik.

- Desuden oplever vi, at lejerne ønsker mere fleksibilitet og kortere bindingsperioder end vi hidtil har set, for at kunne være konkurrencedygtige og agile i markedet, siger Jonas Malberg, Partner & Salgs- og udlejningschef hos home Erhverv i Aarhus.

Ifølge en rapport fra Danske Bank Research står internetbutikkerne for omkring 14 procent af detailhandlens salg, hvilket er tre gange så meget som for ti år siden. Dog er der ingen grund til at frygte en fuldstændig butiksdød.

- Flagskibs-placeringerne er stadig meget eftertragtede. Vi oplever fortsat en rigtig god efterspørgsel og opmærksomhed for lokaler på de mest besøgte lokationer, siger Jonas Malberg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11