23948sdkhjf

Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Hver fjerde europæer har reduceret deres tøjkøb af etiske grunde, viser ny undersøgelse.

YouGov har undersøgt europæernes holdning til mode og etik, og undersøgelsen viser en stigende interesse for etisk og bæredygtigt produceret mode.

Læs også: Manglende tillid: Forbrugere dropper deres yndlingsbrands

Prisen forbliver dog det vigtigste kriterie, når europæerne skal købe tøj, fortæller Yougov i en pressemeddelelse.

Halvdelen køber "hurtigt tøj"
I undersøgelsen svarer halvdelen af europæerne (52%), at de køber deres tøj fra såkaldte "fast fashion"-kæder som H&M, Zara og Mango.

Finland ligger i den lave ende med 38%, mens Spanien topper med 68%.

I Danmark foretrækker 48% at købe deres tøj i fast fashion-butikker.

15% af europæerne foretrækker at købe deres tøj i genbrugsbutikker, og 12% svarer, at de foretrækker at købe tøj fra såkaldte etiske varemærker. Finnerne er især glade for at købe deres tøj i genbrugsbutikker (24%). Til sammenligning gælder dette 16% af danskerne.

For europæerne er prisen klart den vigtigste faktor, når der skal købes tøj. Dette er nemlig et kriterium for tre fjerdedele af europæerne (76%).

Bæredygtighed bliver vigtigere 
Næstvigtigst er, hvordan tøjet sidder (66%), mens det miljømæssige aftryk er et kriterium for væsentligt færre (10%).

For 27% af europæerne spiller produktets levetid ind på deres køb af tøj. Dette er særligt vigtigt for finnerne (45%), mens levetiden er et kriterium for 20-23% af befolkningen i de resterende nordiske lande.

Læs også: 50 millioner mælkekartoner bliver helt og aldeles baseret på træ

Europæerne er overvejende enige om, at det er vigtigt at håndhæve de etiske aspekter af tøjproduktion. 4 ud af 5 af (83%) synes, at tøjproducenter burde være forpligtet ved lov til at tage etiske aspekter såsom arbejdsforhold og dyrevelfærd i betragtning i forbindelse med produktionen.

23% af europæerne svarer, at de af etiske grunde har reduceret deres køb af tøj. Danskerne har i lavest grad skåret ned på deres indkøb af tøj (18%).

Genbrug
Danskerne har rekord i at donere tøj, de ikke længere går i, til velgørenhed (77% mod 68% på europæisk plan).

21% af danskerne kan også finde på at sælge deres aflagte tøj på internettet, og 28% giver det til folk omkring sig, hvilket er noget under gennemsnittet for Sydeuropa (46% i Spanien og 43% i Italien).

Der er flere grunde, der afholder europæerne fra at købe mere etisk og miljøvenligt tøj.

De fleste synes, det er for dyrt (35%), og en tredjedel synes, det kan være svært at gennemskue, hvilke miljøvenlige aspekter, der er opfyldt (31%). Især finnerne synes, tøjet er for dyrt (39%), mens svenskerne synes, det er svært at se, hvilke mærker, der er miljøvenlige (36%).

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov Omnibus-panelet i perioden 23. oktober til 6. november 2019. Heraf 2047 i Tyskland, 1023 i Frankrig, 1021 i Spanien, 1010 i Italien, 1054 i Danmark, 1030 i Sverige, 1024 i Finland og 1018 i Norge.

Mere om: bæredygtighed | Etik | H&M | Mango | mode | Zara
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Tøjkæde tjener millioner med udgangspunkt i traditionelle dyder

Aaskov Modetøj minder om noget fra Matador. Senest gik kæden ud med 8,3 millioner kroner i overskud.

App skal give halv milliard forbrugere viden om skadelig kemi

Forbrugere i Europa kan med appen "Tjek Kemien" opbygge vidensbank om varer, der indeholder skadelig kemi.

Falsk medejer i Sport 24 var en fejl

Manden forklarer, at han ikke vidste, hvad et CVR-nummer er.

Flertallet af forbrugerne vil have lovgivning om bæredygtigt tøj

Hver fjerde europæer har reduceret deres tøjkøb af etiske grunde, viser ny undersøgelse.

Efter 11 år med underskud: Butikskæde skifter direktør og lukker butikker

Undertøjskæde skifter direktør og lukker butikker

Nyhedsbrev

Overskud falder i dansk modehus

Dansk skofirma taber sag om varemærkeret til Louis Vuitton

Planen virker stadig: Matas vokser 84 procent på onlinehandel

DEAS vinder administration af to nye shoppingcentre

Erfaren lokal optiker tager over hos Nyt Syn Ringsted

Et stort ønske om at blive selvstændig er gået i opfyldelse for John Maglemose.

Brillekæde uddeler briller for millioner til socialt udsatte

Salg af Pandora-smykker i bedring efter reklame-fremstød

Løvens Hule fik skjortesalget til at eksplodere

Årets julesalg giver smykkegigant lys i øjnene

Ny chef skal styrke kommerciel udvikling af shoppingcentre

Sportmaster bliver solgt til selskab fra Singapore

H&M-chefer samlede følsom data på medarbejdere i hemmelig mappe

H&M risikerer bøde på 20 millioner euro.

111 år gammel modebutik angriber B2B-markedet

3

Ulovlig prisaftale koster millionbøde

Pandora rykker et skridt tættere på formandsbytte

Investorer føler sig ført bag lyset: Rebuybaby er gået konkurs

Bestseller-ejer må igen gribe ind over for underskud i Bianco

1

Salling evakueret på Black Friday

Webshop dropper Black Friday – støtter i stedet Autismeforeningen

Forbrugerne holdt på pengene før black friday

Victoria's Secret aflyser årligt show med supermodeller

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hvad skal din virksomhed investere i i 2020?

Kom Til Stor Åbningsfest Hos Kärcher

Leasing af genbrugt IT - forbedrer jeres likviditet

HOLIDAY WORLD international tourism trade fairs 2020

Samarbejde om innovation med udspring i testfaciliteter

Vil kan hjælp dig med at lave en plan for din næste messedeltagelse!

Tøj brand med historie søger partner

Er I parate til at konvertere til ISO 45001:2018.

De nominerede til Detailforum Awards 2020

Virksomhed tilbyder skibsdele

CTcoin deltager på EuroShop, Düsseldorf 16-20 februar, 2020

Gør noget for miljøet og din egen pengepung med Tracking

Alusteel: Hos ASSA ABLOY en en port ikke bare er en port

Have møbel producent tilbyder produktionsaftale.

Ansøg et rejselegat på 15.000 kr.

Fremtidens BR

God kvalitetesemballage til priser, der er skarpe

Mangler din virksomhed forskellige tape løsninger?

Amager Centrets forvandling

GS1-nyhed: Miljøbilleder

Tacho management i nye klæder

DSV Solutions opnår en årlig besparelse på kr. 80.000!

Ny salgssupporter hos Alux

TrueCommerce driver nyt strategisk initiativ i EESPA

Mangler i nyt til jeres dametøjsforretning?

Send til en kollega

0.22