23948sdkhjf

Kunder kan kræve penge tilbage for et udløbet gavekort

Som udgangspunkt er det ret og rimeligt, at kunder ikke længere kan få gavn af gavekortet, når det er udløbet, men der findes faktisk undtagelser.

- Det er et tilbagevendende problem for mange forbrugere, at gavekort udløber, før man når at bruge dem, fortæller Martha Nør Kjeldsen, som er jurist hos Forbrugerrådet Tænk.

- Men hvis det er et elektronisk gavekort, man har købt på nettet, eller et gavekort med en magnetstribe - altså et plastikkort - så kan man få det udbetalt kontant, op til et år efter det er udløbet, fortæller hun.

Det vil sige, at det beløb, man har stående på gavekortet, skal udbetales, selv om udløbsdatoen er overskredet. Virksomheden må dog godt tage et gebyr for at udbetale pengene.

- Men det skal være et rimeligt beløb, siger Martha Nør Kjeldsen.

Gebyret skal svare til de udgifter, forretningen har ved at udbetale beløbet. Og så skal de have skrevet, at de har ret til at tage et gebyr for at udbetale det eksempelvis i vilkårene eller fysisk på gavekortet.

Virksomheden kan desuden ikke skrive sig ud af forpligtelsen, slår Martha Nør Kjeldsen fast.

- Hvis gavekortet ikke har nogen udløbsdato, kan du altid kræve at få værdien udbetalt i kontanter, oplyser Forbrugerombudsmanden desuden.

Her er der dog en undtagelse:

- Hvis du har fået gavekortet gratis fra sælger, eksempelvis som led i en kampagne, har du ikke krav på at få værdien udbetalt i kontanter, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Er det et gavekort, der ikke er elektronisk, kan man som udgangspunkt ikke få sine penge tilbage for det, oplyser Forbruger- og Konkurrencestyrelsen.

Der kan dog være undtagelser, hvis butikken eksempelvis skal lukke eller ændrer varesortimentet fuldstændig til en helt anden type varer.

/ritzau fokus/

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064