23948sdkhjf

Ny rekord: Dansk e-handel stiger til 146 milliarder

Danskerne brugte 146 milliarder på internettet i løbet af 2019. Det gør det til endnu et rekordår for dansk e-handel.

Det konkluderer Forening for Dansk Internethandel i en analyse for 2019.

De 146 milliarder er en omsætningsvækst på 13 procent fra 2018. Den stærke vækst og medfølgende rekord understreger, at danskerne har taget e-handlen til sig og ser de digitale muligheder som en hel naturlig og integreret del af hverdagen, forklarer Niels Ralund, adm. direktør i Foreningen for Dansk Internethandel.

- Uanset om du er ung i Hirtshals eller ældre på Østerbro, så er der udbredt ønske om, at det skal være nemt, bekvemt og billigt at handle. De krav bliver opfyldt på nettet, hvor forbrugerne også får adgang til et bredere udvalg. Derfor har netbutikkerne så godt fat i den brede befolkning, og det giver år efter år en flot vækst, siger Niels Ralund.

Netbutikkerne har tilsyneladende godt fat i alle dele af befolkningen, for der er ikke den store forskel på, hvor meget forbrugerne i storbyerne og forbrugerne i de mindre byer og landområderne handler. Det er ifølge foreningen positivt, for det viser, at nettet demokratiserer forbruget.

- Takket være netbutikkerne skal du ikke være bosat på Østerbro for at få adgang til specialbutikkerne, og har du eksempelvis udfordringer med at bevæge dig rundt i butikkerne, giver nettet stadig adgang til et bredt udvalg af varer fra nær og fjern, siger Niels Ralund.

Han fortæller også, at det er blevet nemmere at drive en succesfuld virksomhed fra landdistrikterne, fordi du ikke behøver at være tæt på kunderne.

- Det, synes jeg, er en positiv konsekvens af de digitale muligheder, som desværre ofte bliver overdøvet at diskussionen om butiksdød.

Smartphones og abonnementer får forbruget til at stige

Den store vækst indenfor e-handel kan ifølge direktøren forklares med, at forbrugerne kan købe stort set alt på nettet – og det gør de. 

- Uanset om du skal have en bil, et Ikea-skab eller panodiler, så kan du købe det på nettet og få det leveret til døren. Det er en stor hjælp for forbrugerne, og derfor ser vi også, at det er ganske få ting, som flertallet af forbrugere ikke vil handle online - og at 28 % vil købe alt online, siger Niels Ralund.

Væksten hænger også sammen med, at stort set samtlige forbrugere ejer en smartphone, der med et enkelt klik giver adgang til nettets muligheder.

 - Handlen flytter i hastigt tempo fra computeren over på telefonen, som snart er forbrugernes foretrukne købsredskab. Det er godt nyt for de netbutikker, der er mobiloptimerede, fordi de smartphone-handlende forbrugere handler oftere og bruger flere penge pr. ordre, siger Niels Ralund.

21 procent af salget går til abonnementskøb. Det giver kunderne mulighed for at købe alt fra måltidskasser til kosmetik, sokker og gin på abonnement og få det leveret til døren på faste tidspunkter.

Abonnementsvirksomhederne opfylder virkelig kundernes krav om, at e-handlen skal gøre dagligdagen lettere, og derfor tror jeg også, at vi kun har set toppen af abonnementsisbjerget, siger Niels Ralund. 

Zalando er stadig favoritten

Tøj, sko og accessories er stadig den mest købte varekategori. Det smitter også af på listen over de største netbutikker, som tyske Zalando endnu en gang topper ganske suverænt. 

- Man må bare tage hatten af for Zalando, som gør det så godt, at 4 ud af 10 danskere tror, at den tyske gigant er dansk, siger Niels Ralund og peger på, at de 20 største netbutikker snupper hver fjerde handel.

- Selvom tendensen er, at de store netbutikker snupper en stadig større del kagen, så står det danske e-handelsmarked stadig i kontrast til mange andre europæiske markeder, som er totalt domineret af store spillere som Amazon. Det håber og tror jeg, at vi kan fastholde, men som forbrugernes opfattelse af Zalando viser, så kræver det hårdt arbejde, for konkurrencen er benhård og global, slutter Niels Ralund.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.093