23948sdkhjf

Dansk by skal blive rigere på fødevarer med hjælp fra Coop Crowdfunding

I samarbejde med Næstved Erhverv har Coop Crowdfunding startet initiativet: 'Made in Næstved'.

Det dækker over et forløb, der over tre workshops skal klæde lokale fødevarevirksomhederne på til at crowdfunde, så de kan udvikle deres forretning sammen med lokalbefolkningen, fortæller Coop i en pressemeddelelse.

Crowdfundingen giver derudover mulighed for opnå finansiering til virksomhedernes udvikling og produkter.

‘Made in Næstved’ er det første samarbejde mellem et specifikt, geografisk område og Coop Crowdfunding.

Fødevareerhvervet skal løftes lokalt
Ni sydsjællandske virksomheder har gennemført forløbet, og i uge 17 lanceres deres ni crowdfunding- projekter på Coop Crowdfunding-platformen.

Håbet er, at projekterne vil blive taget godt imod af alle Coop Crowdfundings brugere, men især af lokalbefolkningen i Næstved.

- Det er første gang, vi laver et forløb, hvor alle deltagerne kommer fra samme område, og den fælles lokale forankring og stolthed kan mærkes i crowdfunding-projekterne, forklarer Nicolai Jæpelt, som er chef for Coop Crowdfunding.

Han vurderer, at flere samarbejder med andre byer eller kommuner, der ønsker at sætte fokus på deres lokale producenter, kan blive relevant fremadrettet.

Næstveds borgere skal investere i gourmet-pølser og quinoa-øl
De sydsjællandske virksomheder, som lancerer deres crowdfunding-projekter denne uge, er alt fra fåreavlere til quinoa-øl-bryggere.

En af de producenter, der glæder sig til at lancere sit crowdfunding-projekt, er slagter og kødproducent Kim Søndergaard fra virksomheden Saluminati, der ligger i den lille by Bistrup ved Næstved.

- Det kan man ikke, sagde folk ellers, da slagter Kim proklamerede, at han ville lave ægte, italiensk salami i Danmark.

Men det kunne man, og Kims prisvindende pølser er i dag internationalt anerkendt.

Kim har syv slags pølser, men vil nu - med hjælp fra Coop Crowdfundings brugere - udvikle en klassisk salami. Kim er stolt af sin forretning og sit produkt og glæder sig over opbakningen fra lokalsamfundet.

- Vi har en stor opbakning fra næstvedborgerne, der er vilde med vores kød og produkter. Vi håber de - og nye kunder - vil investere i vores crowdfunding-projekt, så vi kan udvikle en klassisk salami til detailhandelen. Vi synes, Coop har været meget støttende i denne udvikling, siger Kim Søndergaard.

Fra mandag d. 20. april og fem dage frem lanceres de ni ‘Made in Næstved’-projekter. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156