23948sdkhjf

Kunderne er blevet bedre til at huske at tage en pose med

I 2016 blev der købt en pose ved hvert fjerde indkøb, men de tal er meget mindre i dag.

Når danskerne tager ned for at købe ind, så sker det i dag langt oftere med deres egen pose under armen.

Dobbelt så mange af Lidls kunder som for fire år siden medbringer i dag deres egen pose. I 2016 købte ca. hver fjerde en pose, når de købte ind. I dag er det hver ottende, fortæller Lidl i en pressemeddelelse.  

I 2017 udfasede Lidl som den første danske dagligvarekæde salget af engangsplastikposer til fordel for FSC-certificerede papirsposer og indkøbsnet og i 2018 igangsatte Lidl desuden en større kampagne for at få flere kunder til at huske deres egen pose, når de købte ind.

Nye beregninger fra dagligvarekæden tyder på, at tendensen har holdt ved. Salget af FSC-mærkede papirbæreposer er faldet med 50 procent fra 2016 til 2020. 

- Det er ikke så tit, vi glæder os over, at vi sælger mindre af noget. Men det gør vi i det her tilfælde. For det betyder, at vores kunder er blevet meget bedre til at huske at medbringe egne bæreposer. Det er jeg super stolt af – ikke mindst fordi, det betyder en stor gevinst for vores miljø, siger Lærke Skaksen, CSR-chef i Lidl Danmark.

Udfasningen af plastikposer og kundernes adfærdsændring betyder en samlet besparelse på ca. 248 ton plastik årligt, baseret på 2017-salgstal.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11