23948sdkhjf

Amazons indtog i Danmark vil presse de store detailkæder

Amazon rykker snart ind på det danske marked og bliver en skræmmende konkurrent til detailhandelen herhjemme.

Foreløbig er Amazon godt på vej ind i Sverige, hvor tech-giganten har åbnet for brandregistrering, og ifølge et jobopslag skal en kommende nordisk markedschef arbejde med ekspansion i bl.a. Danmark.

Konkurrencen fra den amerikanske mastodont vil ikke bare ramme boghandlere og elektronikforretninger. Og de nye barske tider vil ikke kun berøre de firmaer, der sælger online.

Også de store detailhandelskæder kan forvente en konkurrence så hård, at de aldrig før har oplevet noget lignende. Amazons indtog vil koste arbejdspladser. Det vurderer Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kucher & Partners, konsulenthus inden for priser og forbrugeradfærd, i en pressemeddelelse.  

- Det bliver rigtig svært for mange danske virksomheder at klare sig i konkurrencen mod Amazon. Erfaringer fra udlandet tyder på, at Amazons indtog på det danske marked vil koste arbejdspladser i de kendte danske kæder. Men helt sort ser det trods alt ikke ud. Der er nogle veje at gå for de danske virksomheder, hvis de vil overleve, når Amazon kommer tromlende, siger Nicolai Broby Eckert.

Danske virksomheder skal ifølge Nicolai Broby Eckert overveje, om det kan betale sig at sælge via Amazon. Der er således eksempler på danske virksomheder, der har overlevet coronakrisen ved at indlede et samarbejde med Amazon og bruge Amazon som salgskanal.

Under alle omstændigheder skal man sørge for at have en velfungerende online-salgskanal, for coronakrisen har accelereret udviklingen hen imod flere online-indkøb.

- Desuden skal de danske virksomheder identificere, hvilke produkter og serviceydelser de kan differentiere sig på over for Amazon. Det er vigtigt, at man er bevidst om, på hvilke imageprodukter man skal kunne matche Amazons priser, og på hvilke produkter forbrugerne er mindre følsomme over for prisen, forklarer Nicolai Broby Eckert.

- Dertil kommer, at specialbutikker som fx Unisport, som netop har offentliggjort et positivt årsregnskab med omsætningsfremgang, kan tilbyde produkter og services, som Amazon får svært ved at levere. De prisstudier, som Simon-Kucher & Partners har foretaget, viser, at mange kunder er parate til at betale lidt mere, hvis de oplever god kvalitet og service fra en lokal leverandør, som de har tillid til, siger han.

Nicolai Broby Eckert mener, at et af Amazons stærkeste kort er loyalitetsprogrammet Amazon Prime, som sikrer deres kunder en række fordele.

Derfor vil det være afgørende for danske detailhandelsvirksomheder at skabe lignende loyalitetsprogrammer. På den måde kan de øge interaktionen med kunderne og skabe fordele for loyale kunder – hvilket kan medføre, at kunderne ikke skifter til Amazon.

- Coop er nu ved at teste fordels- og loyalitetsprogrammet Primekonto, og selv om programmet ifølge Coop selv ikke har noget at gøre med Amazon, skal det uden tvivl ses som et modtræk, siger Nicolai Broby Ecker.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109