23948sdkhjf

Corona tynger fortsat forbrugernes syn på fremtiden

Forbrugertilliden for september måned ligger på minus 7,4 og er dermed faldet i forhold til august måned, hvor den lå på minus 5,5. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik.

Gennemsnittet for de seneste seks måneder ligger på minus 6,6.

Den faldende forbrugertillid skyldes primært forbrugernes manglende købelyst samt deres vurdering af Danmarks nuværende økonomiske situation, som i høj grad er påvirket af coronapandemien.

Det er derfor heller ikke underligt, at forbrugerne forventer, at familiernes økonomiske situation vil være bedre om et år end i dag.

- Dagens tal er indsamlet i de første tre uger af september og dermed på et tidspunkt, hvor smitten har været tydeligt stigende i store dele af landet. Det er derfor også meget, der tyder på, at den stigende smitte har udløst et nyt mærkbart fald i forbrugertilliden, udtaler Tore Stramer, cheføkonom i Dansk Erhverv, i en skriftlig kommentar til tallene.

- Den øgede bekymring blandt forbrugerne er desværre en meget stor streg i regningen. Hvis den stigende smitte for alvor skræmmer danskerne tilbage i stuerne, så vil det ramme privatforbruget hårdt og udløse et nyt økonomisk tilbageslag. Det er en meget alvorlig risiko, da mange virksomheder i forvejen er hårdt presset af virusudbruddet og rækken af restriktioner. Privatforbruget udgør ca. 50 pct. af bnp og understøtter tusindvis af jobs på tværs af landet, fortsætter han.

Når forbrugertillidsindikatoren er så lav, som tilfældet er nu, betyder det, at forbrugernes købelyst er svindende. Lysten til at købe større forbrugsgoder som tv, vaskemaskine og andre relativt store udskrivninger er den laveste i seks måneder. Samtidig vil flere hellere bruge pengene på at spare op.

Forbrugerne forventer fortsat, at Danmarks økonomiske situation vil være dårligere om et år end i dag, og at arbejdsløsheden vil stige - dog i en anelse lavere grad end forventningen var sidste måned.

Tore Stramer har flere konkrete forslag til, hvor regeringen kan sætte ind for at modvirke en samfundsøkonomisk deroute.

- Her på den korte bane er der brug for målrettet hjælp til de virksomheder og leverandører, der rammes direkte af de nye restriktioner. Dertil bør regeringen allerede nu forberede nye tiltag, der understøtter danskernes privatforbrug yderligere. Det kan i første omgang ske ved at udbetale de to resterende ugers indefrosne feriepenge. Udbetalingen vil kunne sende yderligere ca. 25 mia. kr. ud til danskerne. Dertil er der brug for tiltag, der målrettet understøtter forbruget i de hårdest ramte brancher inden for hotel- og restaurationsbranchen. Det kan man for eksempel gøre ved i en periode at udvide BoligJobordningen til også at inkludere hotel- og restaurationsbesøg, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08