23948sdkhjf

Kina blev Jysks største benspænd: Det er vi ikke stolte af

For godt to år siden måtte linnedgiganten Jysk trække stikket i Kina, hvor koncernen i otte år havde forsøgt at få fodfæste. I den periode havde de 13 kinesiske butikker ikke på noget tidspunkt givet overskud, og koncernchef Jan Bøgh kaldte lukningen en nødvendig beslutning.  

–Det er en træls, men nødvendig beslutning. Jysk er kendt for at investere langsigtet og acceptere, at det kan tage mange år at komme i plus på et nyt marked. Men i forhold til Kina må vi ganske enkelt konstatere, at vi ikke har kunnet finde den rigtige formel. Derfor lukker vi de butikker, vi har i dag, sagde han i den forbindelse til Berlingske.

Overfor Midtjyllands Avis uddyber koncernchefen nu, hvad det var, der gik galt med den kinesiske satsning.

– Det er vi ikke stolte af. Vi fandt aldrig melodien, og de ændringer vi satte i søen, hjalp os ikke i den rigtige retning. Vi ændrede blandt andet konceptet til mindre butikker, men set i bagklogskabens klare lys skulle vi aldrig have gjort det. Havde vi haft det koncept, som vi har i dag godt 10 år senere, tror jeg, at vi havde haft langt større chance for succes. Jeg vil ikke udelukke, at vi prøver igen, men det er ikke vores fokus lige nu. Det er også voldsomt ressourcekrævende, så i stedet kigger vi på lande tæt på Europa. Så uden at have sat dato på kigger vi mod Tyrkiet og Israel, men vi skal til Asien igen. Om det så bliver i min tid, må vi kigge på, siger Jan Bøgh til Midtjyllands Avis.

Senest har Jysk indtaget Rusland, hvor åbningen af koncernens butik i Moskva grundet corona måtte udskydes fra april til juni. I alt har koncernen i dag tre russiske butikker.

Læs mere om: Jysk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094