Nyt stort underskud: Sidste skud for tabsramt netsupermarked

Det danske netsupermarked Osuma.dk fortsætter med at sætte penge til i millionklassen. Det viser nye regnskaber fra de to selskaber, som står bag netsupermarkedet.
Regnskabet for selskabet Ry-Logistik, der står for distributionen af Osumas varer, viser et underskud på 2,3 mio. kr. Selve netsupermarkedet, Osuma ApS, tabte 2,5 mio. kr.
Underskuddene står i skærende kontrast til den udvikling, som markedet for dagligvaresalg online oplevede i løbet af 2020. En udvikling, som Osuma også kunne mærke. På kort tid steg omsætningen blandt privatkunderne med rekordfart.
- Den sideløbende nedlukning af institutioner samt udflytning af arbejdspladser til hjemmekontorer kostede dog modsat omsætning på erhvervs- og kommunesegmentet, skriver Osuma-ledelsen i regnskabet.
Et sidste forsøg
Ledelsen kalder underskuddene i de to selskaber utilfredsstillende. Pengekassen er helt tom i det selskab, der står for distributionen af Osumas varer, mens selve netsupermarkedet har fået tilført 5 mio. kr. for at genetablere egenkapitalen.
Desuden har Osumas ejer, Brugsforeningen Tryg, måttet garantere, at den er klar til at tilføre netsupermarkedet den nødvendige kapital til at fortsætte.
Efterhånden er det ved at være oppe over, hvis Osuma skal bevise sin kommercielle berettigelse.Tilbage i september sidste år lød det fra ledelsen, at man nu gør et sidste, afgørende forsøg.
Efter flere år med milliontab har Osuma omlagt sin forretningsmodel. Tidligere var det Osuma, som stod for at drive netsupermarkedet. Varerne blev pakket i udvalgte Coop-butikker, hvorefter Osuma håndterede distributionen.
Sådan er det ikke længere.
For et månedligt beløb kan butikkerne og brugsforeningerne bruge Osumas platform til at sælge deres dagligvarer, og de kan selv vælge det sortiment, de ønsker at have online.
Dernæst kommer Osuma med forslag til, hvordan varerne kan pakkes.
Osuma kan også – for en månedlig merpris – hjælpe med kundeservice og markedsføring.
Den enkelte brugsforening eller butik skal selv stå for levering, men Osuma har bygget en software, som kan optimere kørsler.
En ny platform
Selve Osuma.dk, hvor brugsforeninger og butikker kan sælge deres varer online, lever fortsat. Men Osuma har nu også bygget en platform, Vekto, hvor brugsforeninger og butikker selv kan tage mere ejerskab over deres onlinesalg af dagligvarer.
- Vi har kort sagt bygget en platform, som man som brugsforening eller købmandsbutik kan købe sig ind i, lød det sidste år fra adm. direktør Carsten Milek Pahlke.
Samtidig understregede formand Carsten Bank-Mikkelsen, at 2020 skulle bruges som et transformationsår. I år skal der tjenes penge.
- Vi skal fastholde omsætningen og overbevise brugsforeninger om at købe sig ind på platformen. Lykkes det ikke, bliver vi nok snart nødt til at kigge os selv i spejlet, sagde formanden.
I det nye regnskab udtrykker ledelsen tro på fremtiden.
- Markedet for online dagligvarehandel er i vækst, og vi finder det sandsynligt, at Osuma ApS også fremover vil spille en væsentlig rolle i den udvikling - alene eller sammen med andre aktører, fremgår det.