23948sdkhjf

Salget af nøglehulsmærkede produkter ryger i vejret

Hver femte pakke pålæg, der lægges i indkøbsvognen, er nu mærket med det grønne Nøglehul. Men der er plads til mere innovation i branchen, viser ny analyse.
Forbrugerne køber flere Nøglehulsmærkede produkter, viser en ny undersøgelse, og det glæder fødevareminister Mette Gjerskov.

Pålæg med Nøglehullet er populært og ryger oftere og oftere i indkøbskurven. Hver femte pakke pålæg, der lægges i indkøbsvognen, er nu mærket med det grønne Nøglehul. Dermed køber danskerne mere skiveskåret kyllingebryst og rullepølse, der er fattigere på fedt end tidligere. Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet Nielsen har gennemført for Fødevarestyrelsen.

Det går fint i tråd med hele tankegangen bag Fødevareministerens politik på området: Det skal være nemt at vælge sundt.

- Det er virkelig positivt at få bekræftet, at der er salg i at gøre det nemt at vælge sundere. Jeg er glad for, at fødevareproducenterne leverer sund mad, som forbrugerne gerne vil købe. Men analysen viser, at der er plads til mere innovation – især når det gælder sundere mad på farten og flere madretter såsom supper, wraps eller madtærter. Jeg vil gerne opfordre erhvervet til at udvikle endnu flere produkter, som kan gøre det nemmere for forbrugerne at vælge sundere, siger fødevareminister Mette Gjerskov.

Nøglehullet bider sig fast
Analysen konstaterer også, at salget af nøglehulsmærkede produkter snart rammer fem mia. kroner. Det er ca. en fjerdedel af det totale salg indenfor de undersøgte produktkategorier, der kan mærkes med Nøglehullet - en stigning på 13 procent i forhold til undersøgelsen i 2010.

Forbrugerne har også fået flere nøglehulsmærkede produkter at vælge imellem på hylderne. I løbet af de seneste to år er antallet af produkter med Nøglehullet vokset fra lidt over 1.000 til næsten 1.900 i detailbutikkerne. Alt i alt tyder undersøgelsen på, at nøglehullet for alvor har slået sig fast i forbrugernes bevidsthed.

Det understøttes af tal fra en tidligere undersøgelse, der viser, at hele 93 procent af forbrugerne kender Nøglehullet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094