23948sdkhjf

Klumme: Det er dyrere at handle på kinesiske webshops, end vi tror

Med priser, det er svært at sige nej til, brager webshops som Temu og Shein frem i Danmark. 

Trods advarsler om farlig kemi og nærmest slavelignende produktionsforhold ser prisen ud til at være afgørende for forbrugerne. 

Men i virkeligheden er det dyrere, end vi tror.

Et par jeans til 67 kroner eller en ny kjole til 24,5. 

Det er noget af det, der frister de danske forbrugere på Temu, som er det seneste skud på stammen af kinesiske webshops, der i raketfart er braget op ad listen over danskernes yndlingssteder at handle online.

Med de mikroskopiske priser kan den gennemsnitlige danske forbruger godt regne ud, at nogen må være blevet snydt på rejsen. 

Hvis ikke det er syersken, fabriksarbejderen eller postbuddet, er det i sidste ende os selv, og den klode vi er en del af. Alligevel er Temu, ifølge en analyse fra Dansk Erhverv, på rekordtid blevet nummer tre på listen over danskernes foretrukne udenlandske webshops.

Uanset hvor meget vi snakker om kemikalier i produktionen, miljøbelastning og overforbrug, er det altså prisen, der har magten, når det kommer til danskernes forbrug. 

Lad os derfor snakke et sprog, forbrugerne kan forstå og tale om et simpelt regnestykke, som vi glemmer, når vi shopper online på den anden side af kloden.

Dyrere end vi tror

Forbrugerrådet Tænk anbefaler, at et stykke tøj bruges minimum 50 gange, mens det i undersøgelser vurderes, at et billigt stykke tøj i gennemsnit kun bruges syv-otte gange, før vi skiller os af med det. 

Det giver anledning til, at vi bør spørge os selv, om de kinesiske raketwebshops nu er så billige, som vi tror.

Hvis er par bukser koster 100 kroner og kun bliver brugt syv gange, får man en pris per brugsgang på lidt over 14 kroner.

Det er da også billigt, men man kan faktisk også i stedet vælge at investere hele 750 kroner i et par bukser og bruge dem én gang hver uge i et år og ende ud med samme pris per brugsgang. 

Et par bukser til den pris skulle tilmed gerne holde væsentligt længere end et år - ligesom mange af de uhørt billige tøjstykker faktisk ender med kun at blive brugt de skræmmende syv-otte gange eller slet ikke.

Og så er prisen per brugsgang pludselig høj.

Junkier efter gode tilbud

Danskerne lever i en tro på, at de kinesiske webshops kan sælge deres varer så billigt, fordi der ikke er nogen fordyrende mellemled.

Men det handler i langt højere grad om en vanvittig markedsføringsstrategi, der skal skubbe os ud over kanten af vores i forvejen groteske overforbrug. 

Det er så nemt at glemme de hormonforstyrrende stoffer, den uønskede kemi, miljøbelastningen, de kummerlige produktionsforhold og alle de andre ting, når priserne og de gode tilbud bimler og bamler på skærmen. 

Det er som advarslerne på cigaretpakkerne - når først vi er afhængige af shopping-fixet, trænger advarslerne ikke igennem, uanset hvor skrækkelige de er, og hvor meget vi ved, de er sande.

Så er det måske nemmere spille samme spil som Temu og Shein og lokke med priserne. 

Lad os gå tilbage til de føromtalte bukser til 750 kroner.

Hvis de holder til 200 ganges brug, ender de med kun at koste 3,75 kroner per brugsgang - det er altså en pris, det er svært selv for Temu eller Shein at konkurrere med.

Artiklen er en del af temaet Klummehjørnet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172