23948sdkhjf

H&M og Bestseller afviser anklager om greenwashing

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Tøjgiganter afviser forskeres anklager om, at modebranchen bruger bæredygtigt tøj som et markedsføringstrick til at holde tøjforbruget oppe.

To af Danmarks største indenfor modebranchen afviser anklager fra forskningsverdenen om såkaldt greenwashing – altså at virksomhederne foregiver at være grønne uden egentlig at være det.

Læs også: Efter Løvens Hule: Shaping New Tomorrow buldrer frem med millionsalg og nye butikker

Forskerne anklager i Ugebrevet Mandag Morgen modebranchen for en dobbeltmoralsk strategi, hvor man på den ene side bryster sig af bæredygtige tøjserier med tvivlsom effekt, samtidig med, at man fortsat satser på at sælge mere og mere ekstremt billigt tøj, der skal skiftes ud ofte, med store stigninger i CO2-udligningerne til følge.

Men faktisk er branchen pinligt bevidst om sit ansvar, siger H&M’s bæredygtighedschef, Anna Gedda til Mandag Morgen: 

- At gøre mode tilgængelig for alle fremfor kun nogle få privilegerede er kernen i H&M’s forretningsidé. Men som verdens befolkning vokser, vokser også forbrug, og allerede i dag forbruges der mere, end Jorden kan holde til. Den måde, modeindustrien fungerer på i dag, kan ikke fungere i fremtiden, og derfor vil vi gå forrest i forhold til at sikre en mere bæredygtig modefremtid ved at tilbyde vores kunder bæredygtige produkter til H&M’s velkendte priser, men vi skal gøre det inden for, hvad vores planet kan holde til, siger Anna Gedda til Mandag Morgen.

Er I også klar på en løsning, der hedder færre varer på hylderne af bedre kvalitet?

Læs også: Købmændene: Her er vejen til en grønnere dagligvarehandel

- I H&M lægger vi mange kræfter i at producere produkter i en ordentlig kvalitet. At vores varer er tilgængelige til rigtig gode priser betyder ikke, at forbrugerne skal købe mere og ikke behandle vores produkter med respekt og bruge dem i lang tid. Det er en misforståelse af, hvad H&M står for, siger Anna Gedda.

Modebranchen har for længst overhalet flytrafikken og shipping i udledning af drivhusgasser, og tøjindustriens udledninger udgør nu 10 procent af de samlede udledninger af klimaskadelige gasser, vurderer FN.

Fortsætter det som nu, vil tøjet udgøre 26 procent af alle verdens udledninger i 2050, viser fremskrivninger.

Som sustainability manager hos Bestseller arbejder Dorte Rye Olsen til daglig med netop den udfordring. For selvom det indtil videre er lykkedes at flyve lavt i forhold til politisk regulering, så ved de store tøjbrands godt, at klimapilen før eller siden vil pege på dem.

Læs også: Konstante udsalg presser modebranchen på indtjening og bæredygtighed

- Som branche har vi en udfordring med, hvordan vi får produceret vores tøj på en mere og mere bæredygtig måde, og hvordan vi får minimeret aftrykket gennem hele værdikæden. For at accelerere Bestsellers arbejde lancerede vi en ny holistisk strategi sidste år kaldet Fashion FWD, hvor blandt andet klima, vand og ansvarlig brug af kemi er centrale dele, siger Dorte Rye Olsen til Mandag Morgen.

Også H&M har sat sine egne klimamål:

- I H&M har vi sat ambitionerne højt og vil lede skiftet fra lineær til cirkulær og genanvendelig mode. Det dækker alt, hvad vi gør i forhold til at tackle den påvirkning, vi har på mennesker og miljø, til vores mål om kun at benytte bæredygtige materialer i 2030 og vores ambition om at blive klimapositive senest i 2040, siger Anna Gedda, Head of Sustainability i H&M Group.

H&M har længe kørt et program kaldet Garment Collecting, som går ud på, at tøjgiganten opfordrer alle til at aflevere deres gamle tøj til genanvendelse i en H&M-butik.

Læs også: Ovenpå nyt rekordår: Den danske modebranche står midt i en brydningstid

For hver pose tøj, man afleverer, får man et gavekort til H&M. Men på den måde opfordrer kæden netop til mere forbrug, lyder kritikken fra forskerne.

Professor Ingun Klepp, som forsker i bæredygtighed i tøjindustrien ved Forbrugsinstituttet SIFO på det norske universitet OsloMet, påpeger samtidig, at der meste af det gamle tøj slet ikke kan genanvendes. 

- Sagen er den, at recirkulering af tøj ikke er enkelt, og havde det været det, er der lidt at hente miljø- og klimamæssigt på det. Tøj samles ind og havner typisk i lande med dårligere affaldshåndtering end vores, siger professoren til Mandag Morgen.

H&M erkender da også, at skiftet fra lineær til cirkulær økonomi er udfordret af mangel på teknologi, der kan udvikle og opskalere processer inden for genanvendelse af materialer:

Læs også: Nu åbner H&M op for at sælge andres tøj

- Eksempelvis tillader den mekaniske genanvendelsesproces, der benyttes dag, ikke, at vi producerer nye varer med mere end 20 procent genanvendte fibre, uden at kvaliteten forringes, forklarer H&M’s bæredygtighedschef, Anna Gedda.

Men med investeringer i forskning satser tøjgiganten alligevel på et teknologisk fix.

- Vi kan nu se et gennembrud inden for de kemiske tekstil-til-tekstil-genanvendelsesteknikker, som vi har investeret forskning i, så de kan bringes i spil i større skala i industrien. Det er et eksempel på, hvordan H&M kan gøre en stor forskel, fordi vi med vores størrelse har mulighed for at foretage sådanne investeringer, der ikke kun skal komme os selv, men hele industrien til gavn, siger Anna Gedda.

Ifølge Professor Kate Fletcher, der forsker i mode og bæredygtighed ved Centre for Sustainable Fashion, University of the Arts London, er der dog lang vej til, at teknologi kan udgøre en løsning, der kan komme i nærheden af at løse de problemer, som modeindustrien fortsat fodrer.

- Hvis vi skulle benytte teknologi til at forsøge at dæmpe klimaforandringerne, ville det kræve en teknologi, der kunne hæve effektiviteten med 95 procent. Lige nu er den maksimale effektivitet, som hvilket som helst cirkulært system kan levere, kun en tiendedel af det. Så lige nu fører det ingen vegne, slår Kate Fletcher fast.

Else Skjold, ph.d. og lektor med speciale i bæredygtigt tøj, er enig.

- Man fortaber sig tit i alle mulige meget teknologiske diskussioner om netop nye såkaldt bæredygtige materialer, alle mulige mystiske systemer, designs, linjer og underlinjer, men det handler om tøjkultur. Hvad er værdisætningen for tøj? Hvad er det, vi synes, vi får, når vi køber noget? spørger Else Skjold.

Den norske professor, Ingun Klepp, mener ligefrem, det må være en bevidst strategi at aflede opmærksomheden med ’greenwashing’.

- Tøjproducenterne ved godt, at hvis de udsætter ændringerne i ti år, så kan de tjene en masse penge i mellemtiden. Jeg kan ikke tro, at de er så dumme, at de tror, at recirkulering er vejen frem, siger hun til Mandag Morgen.

H&M mener ikke, at tøjgiganten polerer på noget, eller at de grønne kollektioner skal få forbrugerne til at købe mere.

- Det er disse kollektioner, der viser vejen frem. Vi har mange kollektioner i H&M, men vi har også rigtig mange kunder med forskellig smag og præferencer for de forskellige kollektioner. De skal ikke købe mere, end de har brug for og vil holde af i lang tid, så det er forkert at have den opfattelse, at alle kunder skal shoppe fra alle H&M’s kollektioner. Sådan fungerer det ikke, siger Anna Gedda og forklarer, at kædens lave priser handler om demokrati og ikke forbrug og at H&M arbejder mod et mål om kun at bruge bæredygtige materialer i 2030.

Også Bestsellers Dorte Rye Olsen mener, at branchen er i gang med den nødvendige omstilling. 

- Vi skal fremtidssikre vores virksomhed, og det gør vi ved at være en del af en branche, der er mere bæredygtig. Vi kan ikke tage Jordens ressourcer, som vi gør i dag, og samtidig drive en sund forretning fremadrettet. Bæredygtighed og forretning går hånd i hånd, siger Dorte Rye Olsen.

Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Turn around godt i vej hos Profil Optik

Nu åbner H&M op for at sælge andres tøj

21-årige Karl har lavet en forretning ud af at male på sneakers

I dag har den 21-årige gut en butik i København, og butikkens dyreste sneakers koster 40.000 kr.

Professionelle tyve går efter dyrt optiker-udstyr

To gange på to døgn slår kriminelle til i Vestjylland med kostbar optiker-udstyr som mål.

Stjålet rullende brillebutik fundet efterladt på parkeringsplads

Rezet Sneaker Store flytter indenfor i Magasin Du Nord

Nyhedsbrev

Smykkekæde sælger færre Pandora-smykker i USA

Selv om amerikanske Signet har solgt færre Pandora-smykker, er aktiemarkedet begejstret for de to selskaber.

Efter Løvens Hule: Shaping New Tomorrow buldrer frem med millionsalg og nye butikker

Historiske priser: Er det nu arveguldet skal sælges?

Guldpriser på historisk højt niveau.

Tidligere fodboldspillere står bag succes med at forvandle vandrør til tøjstativer

Medier: Tøjgigant tæt på konkurs

Danskerne er vilde med at købe på abonnement

I dag kan man abonnere på alt fra barbergrej til sexlegetøj, og trenden ser kun ud til at blive større.

Intersport og The Athlete’s Foot åbner i Lyngby

Ny herretøjsbutik åbner i Greve

Pandoras salg går tilbage i det meste af verden

Smykkeselskabet Pandora kæmper med salget. Stor spareplan spiser samtidig af overskuddet her og nu.

Formland er åbnet for 71. gang: Tema afspejler tiden

Pandora vil sælge Harry Potter-smykker

Konstante udsalg presser modebranchen på indtjening og bæredygtighed

Kasi-selskab går konkurs efter millionbøde

Jesper Nielsen siger til Børsen, at hans selskab er konkurs efter bøde på fem millioner fra voldgiftssag.

ByBiehl slår dørene op for nummer to flagskibsbutik

Adidas sætter turbo på netsalget og hiver flere penge hjem

Tyske Adidas har øget sit salg med omkring fem procent det seneste år med fremgang i Asien og USA.

1

Vi spørger i butikken, men køber på nettet

Mere end hver tredje dansker har prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.

Hver sjette danske møbel- og beklædningsvirksomhed er blevet kopieret

Ovenpå nyt rekordår: Den danske modebranche står midt i en brydningstid

Nyt tøj til sommergarderoben trækker detailsalget i vejret

Se alle Medlemmernes egne nyheder

CTcoin deltager på BagerGruppens leverandørmesse den 11/11-2019

Det er stadig tid til udendørs reklame. Beachflag til de helt rigtige priser.

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

Undgå rygsmerter grundet dårlige ergonomiske forhold

Oprydningssalg - skiltepylon til under halv pris

BioSan Nordic er hovedsponsor for Dansk Rengøringsmesse 2019

Det usynlige kan spænde ben for din nye leder

Se videoen og mød os i vores univers af kreative specialdesignede salgsdisplays

HCS - din Onestop partner i renovationsløsninger

Hold integrationer og forretning i luften døgnet rundt

Bjarne Emil Jensen fejrer 40 års jubilæum

Forbo udvider populær gulvserie

GS1 Denmark byder velkommen til Matas

Stort potentiale som Master Franchisetager

Hvad er AMS, og hvorfor er det vigtigt for dine IT-investeringer?

HCS tilbyder professionel TV-inspektion af kloaksystemer

Prolink S10-0 PP (polypropylene) med Friktions Top (FRT1).

Kom bakterier og sporer til livs

Machine Learning giver onlinekunderne bedre betjening – og fanger hurtigere svindlerne

Stor serviceaftale mellem Door System og Danish Crown

Skal vi hjæpe dig salgsklar til messen :)

Besøg i Københavns Lufthavn - 23. oktober 2019

Teststudie viser stort potentiale for energioptimering af spåntagningsmaski...

JEROS A/S deltager på Südback 2019

Er det også en udfordring for dig at holde dig ajour med den nyeste teknolo...

Send til en kollega

0.195