23948sdkhjf

Sjovere at eje end at leje: godt gang i salget af elløbehjul

| Af Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Efterspørgslen på elektriske løbehjul har taget fart, lyder det fra flere forhandlere.

Det er blevet populært at hoppe på et elektrisk udlejningsløbehjul i København og landets andre store byer. Men i stedet for at betale 1,5 kroner i minuttet for et lejet køretøj, begynder folk nu at købe deres eget løbehjul.

Læs også: Danskerne køber mere brugt: Her er de populære varer

Både Dansk Supermarked, Elgiganten og autokæden T. Hansen oplever, at der er godt gang i salget af elektriske løbehjul.

Hos Elgiganten har man haft elektriske løbehjul i sortimentet i to år, men i år er salget eksploderet i forhold til sidste år, lyder det fra salgschef Jonathan Lorentzen.

- Det vi solgte sidste år, sælger vi på en uge nu. Det er både studerende, der køber dem for at bruge dem som transportmiddel, og voksne der bruger dem til at pendle til og fra arbejde, siger han til DR P4 København.

Hos T. Hansen har man haft elektriske løbehjul i sortimentet i tre måneder, og efterspørgslen har været større end forudset.

Læs også: Laveste antal butikselever i mange år

-Vi oplever, at interessen for dem stiger, og sidst vi fik en portion hjem, måtte vi hurtigt melde udsolgt i vores 83 butikker, siger teknisk chef Rasmus Bergholt. Han oplyser, at der er blevet solgt et treciret antal.

I Vanløse har cykelforretningen CykeleXperten haft løbehjul i butikken i halvanden måned, og mange kunder kommer, efter de har prøvet en tur på et udlejningsløbehjul.

- Vi sælger et par stykker om ugen, og de sælger lidt sig selv i kraft af, at folk har prøvet dem, når de kommer til os, siger forretningskoordinator Mads Gram.

En der har anskaffet sig sit eget elektriske løbehjul, er 24-årige Sebastian Raun. Han bruger det som supplement til bilen og cyklen, blandt andet når han skal de 15 kilometer fra hjemmet i Ringsted til sin arbejdsplads i Sorø.

Læs også: Vi spørger i butikken, men køber på nettet

- Det er skidesmart, at jeg kan køre med det over det hele og tage det gratis med i toget. Det er mere behageligt at tage løbehjulet end cyklen, og på dage, hvor jeg ellers ville tage bilen, er det mere tillokkende at hoppe på løbehjulet og vide, at jeg er lidt grønnere.

Prisen for et eldrevet løbehjul begynder ved 3000 kroner. Og det er pengene værd, mener han.

- Du får ikke en almindelig cykel eller en elcykel for de penge. Og en cykel kræver også noget mere vedligeholdelse end en elmotor, der faktisk ikke kræver noget. Så det er billigere i anskaffelse, og hvis man ser bort fra strømmen, er et løbehjul også billigere i drift.

Reglerne, der tillader elektriske løbehjul på cykelstierne, er en forsøgsordning, der trådte i kraft tidligere i år. Siden da har løbehjulene fået kritik for at skabe farlige situationer for cyklister og fodgængere, og politiet har ved flere razziaer fanget en del løbehjulsbrugere, der kører berusede og kører flere personer på samme løbehjul.

Læs også: Ovenpå nyt rekordår: Den danske modebranche står midt i en brydningstid

Og hos Dansk Cyklistforbund vækker meldingen om flere private løbehjul på cykelstierne ikke umiddelbart begejstring.

- Vi er bekymrede for uheld, og så frygter vi, at folk der føler sig utrygge på cykelstierne, stopper med at cykle. Det vil være en en rigtig uheldig udvikling at bevæge sig hen i mod, siger kommunikations- og kampagnechef Jane Kofod til DR P4 København.

Det er uvist, hvilke regler, der kommer til at gælde, når forsøgsordningen udløber til januar. Først skal de foreløbige erfaringer evalueres. Sebastian Raun håber, at politikerne ikke lader sig skræmme og fortsat vil tillade løbehjulene på vejene.

- Generelt er der rigtig mange, der kører dårligt i trafikken, både cyklister og løbehjul. Jeg synes, man burde overveje en løsning, hvor folk skal tage et obligatorisk videokursus, der opridser færdselsreglerne, inden man må køre på et elektrisk løbehjul, siger Sebastian Raun.

Læs også: Fremtidens landsbykøbmand er borgerfinansieret

Forsøgsordningen tillader kun løbehjul med en topfart på 20 kilometer i timen på offentlig vej.

FAKTA: 
Man skal være fyldt 15 år for at køre på elløbehjul, medmindre man er sammen med en myndig person eller kører på en legeplads.

Løbehjulet må maksimalt kunne køre 20 kilometer i timen. Lygterne skal altid være tændt.

Man må – ligesom når man kører bil – ikke have en promille på mere end 0,5.

Løbehjul skal overholde færdselslovens regler om agtsomhed over for andre trafikanter og tilpasse hastigheden derefter.

Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

Mere om: løbehjul | tendenser
Hold dig opdateret med RetailNews
Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
1

Skoleelever tvinges til at knokle for Amazon

Tvungen natarbejde og overarbejde er hverdagen for såkaldte praktikanter, der producerer Amazon-produkter på fabrikker i Kina, viser ny rapport.

Flere forbrugere og virksomheder fik ny bil i juli

Opdeling af TDC koster op mod 400 millioner

TDC-direktør er glad for opdeling, selvom det kommer til at koste mellem 300 og 400 millioner kroner.

Bilforhandlere risikerer bøde for kontantsalg af biler

To bilforhandlere modtog kontante beløb på cirka 40 millioner kroner for bilsalg. Nu risikerer de en bøde.

1

Medie: Coop planlagde storstilet samarbejde med elektronikkæde. Nu er planerne droppet

Smoke-It åbner ny butik i Randers

Nyhedsbrev

1

Vi spørger i butikken, men køber på nettet

Mere end hver tredje dansker har prøvet at gå i en butik alene for at teste en vare og derefter købe den online hos en anden virksomhed.

Telenor-butik i Bilka Hundige narrede systematisk gamle og svage kunder

Telenor bortviser chef og tre sælgere.

Telias topchef gennem seks år forlader selskabet

Johan Dennelind stopper som administrerende direktør for teleselskabet Telia, da han søger nye udfordringer.

Sjovere at eje end at leje: godt gang i salget af elløbehjul

Efterspørgslen på elektriske løbehjul har taget fart, lyder det fra flere forhandlere.

3 nye profiler til B&O’s bestyrelse

Bredt politisk flertal vil regulere salg af lattergas

Fra ”brug-og-smid-væk” til ”køb-og-pas-på”: Flere får elektronikken fikset

Forbrugerombudsmand anmelder e-cigaretfirma til politiet

Ilva og Idemøbler i bunkebryllup

Indehaver gennem 15 år sælger sin forretning

Udrensning i B&O’s butiksnetværk

B&O's overskud tager stort dyk efter svært år

Det seneste år har været skuffende for Bang & Olufsen, der må se overskuddet falde 77 procent

Cykeliværksættere sprinter sig til kometvækst og ny investor

Kapitalindsprøjtningen skal sikre flere unikke cykelprodukter fra professionelle hold.

Danskerne køber mere brugt: Her er de populære varer

Forbrugerombudsmand: Power skal betale spam-bøde

Dansk sommerhede blæser gang i ventilator-salget

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Grønt og ansvarligt indkøb og levetidsforlængelse af IT

Expression har designet nogle super smarte fleksible messekit løsninger til din næste stand :)

Skal dit næste forretningseventyr være i USA?

Åbning af nyt pålidelighedslab i Aarhus

Skal du på messe?

Miljøvenlig og økonomisk emballageløsning

Navneskilte til professionel brug i din butik

Skal din virksomhed være mere innovativ?

Skyd genvej med nyt online Design Studio

Nye kasseleverandører integrerer til kontant terminalen - CashDro.

High tech-tekstil ændrer hverdagen på danske arbejdspladser

Anders er udlært elektriker med topkarakterer

Danskerne overser effektive muligheder for energioptimering

Morten er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Casper er udlært elektriker hos EL:CON – og han er også EUX-student

Efterårets messer er allerede i gang – er du?

Gratis GS1 online basiskursus

Gratis online lynkursus: Få GS1-128 pallelabels der virker

Hjalte er udlært elektriker hos EL:CON

Skal du på sommerferie i udlandet?

Bor I i et sølvbryllupskvarter?

VINDenergi i rivende vækst

D 14. udgave af EU-China Business and Technology Cooperation Fair i Chengdu...

Har du overvejet en SUV som firmabil?

PALOMAT® sidder klar hele ferien

Send til en kollega

0.169