23948sdkhjf

Ekspert i priser og forbrugeradfærd advarer: Udsalg kan føre til flere konkurser

Krisen kan blive endnu værre for erhvervslivet, hvis detailhandelen laver udsalg over hele linjen for at få fat i kunderne igen.

Sådan lyder advarslen fra Nicolai Broby Eckert, ekspert i priser og forbrugeradfærd og partner i konsulenthuset Simon-Kucher & Partners.

 - Der bliver talt om, at resten af 2020 kan udvikle sig til én lang black friday. Hvis det bliver sådan, har vi langt fra set årets sidste konkurs inden for dansk erhvervsliv. Det kan nemlig være en farlig strategi at yde store rabatter på hele varesortimentet, udtaler han i en pressemeddelelse.

- Vores studier viser, at hvis man giver rabatter på over 25 procent, så kan det blive svært at indhente det indtægtstab, som man får, når man sælger sine varer så meget billigere. Dertil kommer, at en længere periode med udsalg kan føre til priskrige, som kan ødelægge hele detailhandelen, fordi priserne til sidst bliver så lave, at forretningerne og deres leverandører ikke får dækket deres omkostninger, advarer Nicolai Broby Eckert.

 Sæt priser ned på udvalgte varer
Som alternativ til generelle rabatter anbefaler Nicolai Broby Eckert, at detailhandelen laver specialtilbud på udvalgte varer.

- Covid 19-sygdommen har skabt en efterspørgselskrise, og nu bliver det afgørende for detailhandelen, om de kan tiltrække forbrugerne på ny. Derfor kan det give god mening med rabatter på varer, som kan trække kunderne ind i butikkerne. I modebranchen kan man fx sætte priserne ned på varer fra forårskollektionen, råder Nicolai Broby Eckert.

- Men samtidig skal man sørge for at tænke i krydssalg og mersalg. Og man skal passe på ikke at reducere prisernefor meget. Hvis man fx øger en rabat fra 20 procent til 30 procent og har en indtjening på 15 procent, så skal salget øges med 200 procent, for at man opnår den samme indtjening som før, påpeger han.

 Forbrugerne holder igen
Selv om detailhandelen skal passe på med prisnedsættelser, må butikkerne ifølge Nicolai Broby Eckert indstille sig på, at forbrugerne holder betydeligt mere igen, end de gjorde før corona-pandemien.

- Vores erfaring fra andre store kriser er, at der ofte opstår nye behov. Desuden bliver kunderne mere parate til at gå på kompromis for at spare. Derfor bør man overveje,om man har de rigtige produkter på hylderne. Apple var eksempelvis hurtige til at tilpasse sig de nye vilkår ved at lancere den relativt billige iPhone SE. Det afgørende er, at man matcher kundernes krav og ønsker – både med sit produktsortiment og med prisernepå de enkelte produkter, lyder rådet fra Nicolai Broby Eckert.

Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141