23948sdkhjf

Iværksætterpars netbutikker stævnet

Iværksætterparret Rasmus Andersen og Morten Schultz Sakariassen har tjent millioner på at sælge alt fra bøger til elektronik og skønhedsprodukter gennem såkaldte medlemsklubber.

Nu har Forbrugerombudsmanden stævnet tre af deres netbutikker, buuks.dk, pluus.dk og sayve.dk. Til stor forundring for de to ejere.

Forbrugerombudsmanden mener, at iværksætterparrets webbutikker skal tilbagebetale alle abonnementsbetalinger til de forbrugere, der inden for de seneste tre år har betalt for et abonnement efter køb af en vare på en af hjemmesiderne.

- Vi har fået mange klager over de tre webbutikker fra forbrugere, som er blevet overraskede over, at der fulgte et abonnement med købet af en vare. Vi vurderer, at forbrugerne ikke er bundet af abonnementerne og har krav på at få deres penge igen, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at forbrugerne ikke er bundet af abonnementerne, fordi det ikke fremgik tydeligt af webbutikkernes hjemmesider, at man skulle betale et abonnement for at købe varer på hjemmesiderne.

Det er endvidere Forbrugerombudsmandens opfattelse, at forbrugerne heller ikke har fået tydelige oplysninger om prisen og vilkårene for abonnementet. Oplysningerne skal stå i fremhævet form, der hvor forbrugeren bestiller produktet.

Desuden er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at  webbutikkerne uberettiget har trukket abonnementsbetalingerne via forbrugernes betalingskort.

Når en forbruger køber en vare og samtidig tilmelder sig et abonnement, må webbutikken kun trække de fremtidige betalinger for abonnementet via betalingskortet, hvis forbrugeren har givet et samtykke til, at webbutikkerne selv trækker betalingerne fra forbrugernes konti.

Det har forbrugeren ikke ved at oplyse sine betalingskortoplysninger til brug for betaling af en vare.

Samme ejer og direktør

Alle tre netbutikker er ejet af Rasmus Andersen og Morten Schultz Sakariassen. Det er første gang, at Forbrugerombudsmanden stævner webbutikker med krav om, at alle abonnementsbetalinger skal betales tilbage til forbrugerne.

De tre netbutikker er også blevet politianmeldt for vildledende markedsføring.

- Vi ser flere og flere webbutikker, der anvender et forretningskoncept, hvor det koster for eksempel 89 kr. om måneden at handle på hjemmesiden. Desværre lader det også til at være en del af konceptet ikke at oplyse kunderne tydeligt om abonnementet, siger Christina Toftegaard Nielsen.

Direktør Rasmus Andersen undrer sig over stævningen fra Forbrugerombudsmanden. Han siger, at man i flere år har henvendt sig til netop Forbrugerombudsmanden og efterspurgt klare råd og vejledning.

- Derfor kommer stævningen ud af det blå mildest talt bag på os, siger han.

Ny onlinebutik med dagligvarer

Forbrugerombudsmanden oplyser, at man har modtaget flere end 200 klager over buuks.dk, flere end 130 klager over pluus.dk og flere end 120 klager over sayve.dk.

- Det antal klager, Forbrugerombudsmanden mener at have fået, svarer til under en promille af alle de pakker, vi har sendt af sted. Det siger os, at medlemmerne i langt overvældende grad forstår konceptet, er tilfredse med deres abonnement og glade for at kunne shoppe til indkøbspriser med store besparelser, siger Rasmus Andersen.

Det er nu op til Sø- og Handelsretten at tage stilling til, om de pågældende netbutikker har overholdt oplysningspligten.

Midt i coronakrisen gik Rasmus Andersen og Morten Schultz Sakariassen i luften med endnu en onlinebutik, Hverdag.dk, der sælger dagligvarer til indkøbpris. Her er konceptet også bygget op om en medlemsklub. Denne er ikke omfattet af stævningen.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.093