Dagligvarekæde vil sætte mærkat på alle varer: Ny tænketank skal hjælpe med arbejdet
Føtex har netop lanceret en ny strategi, og en del af den er også en ny indretning i butikken og øget fokus på sundhed. RetailNews var til stede til genåbningen af Føtex-butikken i Kokkedal, som er den første af kædens butikker, hvor den nye strategi er implementeret.
Der er en del af arbejdet, som Føtex allerede er i gang med. Men en del af strategien har også længere udsigter, før det møder kunden.
Kæden ønsker nemlig at arbejde mere med sundhed, og vil som en del af det stifte en tænketank. En del af tænketankens arbejde skal være at kigge på, hvordan man kan markere varerne i butikkerne, så det er nemmere for kunderne at tage et sundere valg.
I dag er der nøglehulsmærkningen. Den er ifølge direktøren det bedste pejlemærke for, om en given vare lever op til en række krav om bl.a. indhold af kostfibre, mindre sukker, mættet fedt og salt. Men Føtex vil fremover arbejde for en mærkning, der sikrer at alle varer markeres med en form for score. Et bud er den internationale mærkning nutri-score. En label for fødevarer, der sættes på forsiden af emballagen og informerer om produktets ernæringsmæssige kvalitet.
Det skal være tydeligere hvor usund en vare er
- Der er varer, som ikke opfylder kriteriet for nøglehullet, men jeg kan ikke se, hvor usund den er. Derfor vil vi gerne have en skala ind i stedet for, for jeg tror, at det kan hjælpe kunden og fortælle, hvad der er semisundt, og hvad der ikke er særligt godt, siger han, og fortæller også, at de færreste kunder rent faktisk ved, hvad nøglehullet står for, siger Morten Møberg, adm. direktør i Føtex, til RetailNews.
Det har Føtex - imod lovgivningen - lavet et eksempel i forbindelse med åbningen. Ved hylden med morgenmadsprodukterne, som er klædt i røde, gule og grønne mærkater ved hvert produkt for at illustrere hvor 'sundt' et givent produkt er. Der er også en hylde, som er markeret efter nutri-score, som har lidt flere farver på skalaen. På den måde skal det være nemmere for kunderne at gennemskue de enkelte produkter og deres 'sundhed.'
Nutri-score
- Er en mærkningsordning, der giver en score for ernæringssammensætningen i en given vare.
- Nutri-Score er baseret på en farveskala med 5 forskellige farver, der hver især er associeret med et bogstav fra A-E.
- A er det sundeste alternativ akkurat som f.eks. energimærkningen på elektronisk udstyr.
- Den anvendes i dag i flere EU lande, som f.eks. Holland, men som ikke er lovlig at bruge i Danmark.
- I Føtex ønsker man at udfordre den eksisterende lovgivning på området.
Kilde: Føtex
Det er ikke lovligt nu, og Morten Møberg er heller ikke sikker på, hvordan det helt præcist skal markeres. Det vil kæden arbejde hen mod.
- Vi vil gerne i dialog med fødevarestyrelsen i forhold til at få lavet et system, hvor samtlige varer bliver mærkeret, siger han og påpeger, at de ulovlige mærkninger bliver fjernet efter åbningsdagen.
Derfor arbejder kæden nu på at samle flere faggrupper med ekspertise inden for sundhed, som bl.a. skal hjælpe med at sætte det i system:
- En del af det er også at lancere en tænketank. Vi er i gang med at tale med forskellige instanser og foreninger. Folk, som beskæftiger sig med sundhed. Så de kan hjælpe os på vej, skubbe os og inspirere os. Så det er nogle af de elementer, vi arbejder med, siger han.
Producenter vil nok ikke være glade for røde mærkater
Et af eksemplerne på en madvare på hylderne med de midlertidige mærkater, som man umiddelbart vil tro, er relativt sund, men faktisk ikke er det, er en instant-havregrød. Kigger man på sukkerindholdet, består 25 pct. af grøden altså af sukker. Den er derfor i den helt røde kategori.
Der kan man jo tænke, at det ikke er sikkert, at den producent vil være specielt glad for at få et rødt mærkat på sine varer. Til det svarer direktøren:
- Nej, det er de ikke. Men det er netop det gode, hvis vi fik en score, for så kan vi meget tage en dialog med vores leverandører og tale om, hvad vi kunne gøre for, at de fik en bedre score. Hvis vi har en mærkning, kan jeg også snakke med vores indkøbere om, hvad vi kan gøre for at få flere af de grønne produkter, siger han og fortsætter:
- Hvis vi markerede produkterne, kunne vi også få en målsætning om at have et bestemt antal produkter i hver kategori. Det vil også være nemmere for os at arbejde med internt.
Indtil der måske kommer nye regler for mærkning af varerne, vil Føtex gøre det grønne nøglehulsmærke mere tydeligt for kunderne. Derfor skal de fremover fremgå på prisskiltene for varerne. De er der ikke endnu, men kæden arbejder på det.
Vil tilbyde sundere alternativ
En del af at guide kunderne til at vælge sundere skal også være, at når der er et produkt på tilbud, så skal der være et tilsvarende sundere produkt på tilbud til samme pris.
Det har Føtex ved åbningen i Kokkedal illustreret ved at have almindelig pasta på tilbud. Ved siden af har de sat fuldkornspasta, som også er på tilbud til samme pris.
Men det er ifølge direktøren heller ikke muligt endnu:
- Det vil vi arbejde henimod. Det er ambitionen, men det ville også være meget nemmere for os, hvis produkterne havde en score. For det er svært at vide, hvordan de ligger, siger Morten Møberg.
Direktøren "ønsker ikke at være formynderisk," men fokus vil ligge på at tilbyde kunderne et sundere alternativ, og det kommer de også til at tale med producenterne omkring.
- Vi kommer til at have en dialog med vores indkøbere, og hvis de lancerer en serie, så vil vi kigge på, om de også kan komme med et sundere alternativ.
De vil også lancere nye private label-produkter:
- Vi kommer også til at kigge på private label. Vi er ikke enige om kriterierne endnu, og der vil vi også meget gerne have mærkningen på plads, og det er en femårig strategi, så det er en længere rejse. Især også at udvikle produkter.
Tænketank skal lanceres i 2025
Direktøren fortæller, at håbet er, at tænketanken kan blive lanceret i 2025, så den kan starte arbejde med bl.a. at kigge på en mærkning. Hvem der kommer til at indgå i tænketanken udover kæden, vil direktøren ikke ud med endnu:
- Jeg vil ikke lige sætte nogle navne på, men det er nogle offentlige instanser, som arbejder med sundhed. Det er nogle andre faglige organisationer, som arbejder med sundhed, som vi gerne vil i dialog med, siger han.
Hvordan tænketanken vælger at arbejde med sundhed, vil direktøren ikke umiddelbart diktere:
- Det vigtige for mig er, at den får frihed til at arbejde med det, som den synes er vigtig. Jeg ønsker ikke at styre deres diskussion. Modsat skal den selvfølgelig også være realistisk, siger han.
Chokoladen bliver på hylderne
Nu taler kæden meget om sundhed, og i butikken i Kokkedal vil kæden også meget gerne guide kunderne til at tage sundere valg med måltidsinspiration og sundere færdigretter. Men der er også stadig massevis af hylder med slik, sodavand, alkohol og andre usunde varer. Og det kommer kæden ikke til at ændre på.
- Vi kommer ikke til at være formynderiske, og det er ikke sådan, at jeg kommer ind og siger, at vi ikke kommer til at sælge slik. Vi kommer til at sælge slik. De kunder, der vil have slik, skal have muligheden for det, men vi kommer til at guide dem og sikre de sunde alternativer. Og der vil jeg meget gerne have tænketanken til at guide os og hjælpe os videre.
Direktøren fortæller, at der ikke umiddelbart er andre dagligvarekæder med i tænketanken:
- Ikke som udgangspunkt. Men det er ikke, fordi de ikke må være det. Men jeg har brug for nogle, som kan skubbe og pushe os. Der er ikke to kunder, som har det samme syn på sundhed, derfor vil vi gerne have tænketanken til at se på, hvordan den kan hjælpe os med, hvordan vi får omfavnet det her, siger han.