23948sdkhjf

Danskerne tager næsen med på shopping

Dufte i butikker kan påvirke vores adfærd, så vi køber mere eller andet, end vi egentlig havde regnet med.

Dufte i butikker kan påvirke vores adfærd, så vi køber mere eller andet, end vi egentlig havde regnet med.

Eller de kan skræmme os væk, viser en ny undersøgelse som analyseinstituttet YouGov har foretaget for hygiejnevirksomheden Initial.

 Det er helt naturligt, mener Henrik Madsen Dreijer, der er ekspert i dufte og sanser og Partner i Intelligence Shopping, for dufte betyder langt mere, end mange går og tror.

Salget steg med 25 procent

- Vores duftkanal er direkte koblet til vores limbiske system i hjernen, og dufte kan derfor vække nogle bestemte erindringer og følelser. Forsøg har vist, at en bestemt duft i en butik, kan få os til at købe mere, fx har man i en babytøjsbutik i USA testet brugen af duften af vanilje og honning, hvilket resulterede i, at salget steg med 25 procent, siger Henrik Madsen Dreijer.

 Selvom det primært er underbevidstheden, der bliver påvirket, er dufte og lugte også noget, vi lægger mærke til.

Ifølge Henrik Madsen Dreijer er der store kulturelle forskelle, når det kommer til, hvordan dufte påvirker os.

 - Generelt er der kulturelle forskelle både i vores fysiologiske system og i vores referenceramme. Danskere er meget sofistikerede, når det kommer til dufte. De må ikke være for kraftige, og det kan også hurtigt have en negativ effekt på vores købsadfærd, hvis vi føler os manipuleret med via vores lugtesans, siger Henrik Madsen Dreijer fra Intelligence Shopping.

Hos Initial, der blandt andet producerer duftsystemer til toiletter, er man fuldt opmærksom på, at dufte ikke må være for kraftige, hvis danskerne skal tage positivt imod dem.

- Når vi arbejder med udvikling af produkter, der skal modvirke dårlig lugt på for eksempel toiletter, er vi opmærksomme på, at dufte skal være diskrete. Formålet med et duftprodukt er primært at modvirke den dårlige lugt og samtidig skabe en behagelig atmosfære, så man føler sig velkommen, siger Dorte Steinlein fra Initial. 

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 506 CAWI-interview med danskere over 18 år i perioden 28. februar - 01. marts 2018.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125