Sådan fremtidssikrer du din detailforretning

Presset på de fysiske butikker vokser. Men de detailhandlere, der klarer sig bedst, har skabt en digital kultur, som sætter kunden i forreste række. Ekspert giver råd om, hvad butikkerne bør gøre, for at stå imod presset.

Onlinehandlen vokser fortsat, og det mærker detailhandlerne.

I England måtte mere end 6.000 butikker, rejsebureauer og ejendomsmæglere sidste år dreje nøglen om.

Men ikke alle smider håndklædet i ringen, og flere detailhandlere forsøger nu i stedet at tilpasse sig det digitale publikum.

En ny undersøgelse fra Adobe blandt 600 detailhandlere viser, at 72 pct. af disse planlægger at øge deres investeringer i nye digitale marketing-teknologier.

- Det kan måske virke fristende for detailhandlerne at holde omkostningerne nede og håbe, at de udfordringer, de står over for, går væk af sig selv. Sagen er bare, at det gør de ikke. Folk forventer noget nyt, og det kræver en sammenhængende oplevelse på tværs af alle kanaler og platforme, hvis virksomheder vil engagere deres kunder og fortsat fremme deres salg, siger Vijayanta Gupta, som er Adobes go-to-market-ekspert.

Hun giver fire råd til, hvad detailhandlen kan gøre, for at stå imod presset fra de digitale medier.

1. Giv din kundeservice kunstig intelligens
Detailhandlere har aldrig haft mere data til rådighed, som de kan bruge til at få en bedre forståelse for kunderne og deres præferencer. Hvis man som detailhandel vil udnytte data fuldt ud, kræver det dog, at man har en sammenhængende datastrategi. Kunstig intelligens giver detailhandlerne mulighed for at grave dybere i deres kunders data og adfærdsmønstre, så de kan levere relevante, individualiserede og målrettede oplevelser til kunderne på meget kortere tid.

2. Skab en kundeorienteret kultur
De detailhandlere, der i dag klarer sig bedst, har skabt en digital kultur, som sætter kunden i forreste række. Et øget kundefokus er hemmeligheden bag en sammenhængende kundeoplevelse på tværs af online, mobile og fysiske kanaler, og det hele starter med ledelsen. Forretningens ledere skal sørge for at bygge broer mellem de forskellige afdelinger. En usammenhængende kultur vil nemlig resultere i usammenhængende kundeoplevelser, som i sidste ende giver utilfredse kunder.

3. Gør dine medarbejdere digitale
Tidligere på året viste en anden rapport fra Adobe, at virksomheder, der øger deres investeringer i digital markedsføring, har større sandsynlighed for at nå – eller endda overgå - deres forretningsmål.

De virksomheder, der klarer sig bedst, er ofte mere tilbøjelige til at investere i digitale færdigheder og uddannelse til deres medarbejdere, så de kan holde sig opdateret på de nyeste trends og værktøjer.

4. Bryd siloerne - fokusér på det gode samarbejde
En anden vigtig opgave er at facilitere et godt samarbejde mellem forskellige afdelinger – fx den kreative afdeling, marketing- og salgsafdelingerne og de digitale teams. Ved at samle alt på én kundeoplevelsesplatform kan de forskellige roller let fordeles, og opgaver kan styres mere effektivt på tværs af afdelinger. At forbedre medarbejdernes samarbejdsprocesser gør det nemmere at forbedre produktiviteten og levere bedre kundeoplevelser.




Hold dig opdateret med RetailNews

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Friluftsbutik får nye ejere

Grejbutikken Brdr. Vestergaard er solgt. Nye ejere tager over 1. august.

Stadig kul på hylderne

TDC indgår milliardhandel med Telia om norske selskaber

Danske TDC sælger ud af selskabets norske aktiviteter for at koncentrere sig om Danmark.

1

Coop fjerner nu også buræg fra varerne

Lukning af Lillebæltsbro koster erhvervsdrivende dyrt

Veninder åbner kage- og indretningsbutik

Nyhedsbrev

Koncert og rundstykker til Bilkas åbningsfest

Body Shop henter ny direktør fra Adidas

Den nye mand sætter sig for bordenden til august.

Creativ Company lander rekordstort overskud

Dyne-Larsen går efter hotellerne

Mors idé: Mekaniker åbner en kjolebutik

Tøjbutik blev tømt lynhurtigt

Garager kan blive til Rema 1000

Invita-butikker får nye ejere

Køkkendirektør i Esbjerg og Vejle takker af

Knivbevæbnet røver truede personale i Lidl - smed kniv og penge fra sig

Ansatte ryster i bukserne over netbutikker

Spar-købmand fordobler omsætningen

Meny-butik er gået konkurs

Købmandsbutik i vante rammer efter loftuheld

Købmand lukker, hvis det kikser med køber

Rema 1000 udvider med 300 kvadratmeter

Grænsehandel holder nu åbent døgnet rundt

Analyse: Sommeren 2018 er bitter

Sådan passer du på dit betalingskort på ferien

Listeria: Også Lidl kalder søde majs retur

Street food klar i Fredericia

Roskilde Festival tilbyder fodbehandling til pantsamlere

Dynekongen får sit eget museum

It-kriminelle udnytter arbejdsmailen i ferien

Frikadellepølsegas værre end først antaget

Ikea-stifter har skabt 10.000 job i Greater Copenhagen og Älmhult

Økologiske øl bliver mere og mere populære

Dansk modekæde iværksætter redningsplan

Svindlede med MobilePay: Skole-elever meldte sig selv

Ikonisk dansk lampefirma solgt til italienske Aston Martin-ejere

Solrig maj sendte detailsalget opad

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Josefine er udlært elektriker hos EL:CON i Roskilde

4 tips til dig der skal have firmabil for første gang

Kontorhoteller er blevet in hos danske virksomheder

Lasse er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Christian er udlært elektriker hos EL:CON i Viborg

Sådan gik det GTS-nettet i 2017

Energieksperter slutter sig til Synergi

Skab tillid med klima ikon

Shark & Co. styrker bemandingen

Mathias er udlært elektriker hos EL:CON i Holstebro

N’tatlim - nye kager i dessertkategorien!

Kalu åbner to madsteder på Smukfest 8.-12. august

Anders er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Er sommertid = læringstid?

Gratis videreuddannelse for 10.000 kr. om året for faglærte/ufaglærte

Nyt kursus - Dagbøder og forsinkelse

Invitation til årskonference: Fra FN's Verdensmål til bundlinjen i dit firma, d. 1.10 i Fredericia

Vi ser Aarhus i øjenhøjde

Integreret, intelligent og effektivt cash management med Glory Ci10 og/eller Ci100

Bernhard er udlært elektriker hos EL:CON i Aarhus

Konference om Alment boligbyggeri i København 2019-2029

Træt af at blive blitzet?

Konference - Herning - de store projekter

Er der mobning og mistrivsel hos jer?

En vare uden foto er som en vare uden pris: Ret svær at sælge

Send til en kollega

0.35