23948sdkhjf

Danskerne køber økologi på nettet som aldrig før

Salget af økologiske dagligvarer vokser i rekordfart på nettet, hvor væksten i salget af økologi langt overgår væksten i de fysiske supermarkeder

Det røde Ø-mærke og varer med økologiske mærkninger er i den grad ombejlet blandt de danske forbrugere, når der skal lægges varer i indkøbskurven.

I det første halvår af 2018 lagde danskerne 11 procent flere økovarer i indkøbskurven i detailhandlen, sammenlignet med samme periode sidste år, ifølge Økologisk Landsforening.

Økosalg eksploderer på nettet

Salget af økologiske dagligvarer er dog steget langt mere på nettet, hvilket man tydeligt kan mærke hos Danmarks førende onlinesupermarked, Nemlig.com.

Her er salget af økologiske varer steget med 36 procent i første halvår af 2018 sammenlignet med samme periode året før, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. 

Det er over tre gange mere end væksten i resten af dagligvarebranchen, og i dag er det helt op mod hver fjerde vare, der er økologisk, når den lander i indkøbskurven på nemlig.com.

- Vi kan se, at flere af vores kunder vælger økologiske fremfor konventionelle varer, når de handler på nemlig.com. Prisen på økologiske varer er de seneste år faldet markant, og på nemlig.com kan kunderne let vælge økologien til ved at sortere efter økologi, når de handler. Derfor er jeg stolt over, at vi har tredoblet væksten i salget af økologiske varer sammenlignet med resten af dagligvarebranchen, siger Jack Enevoldsen, Kategoridirektør hos nemlig.com

Salg af økologi går frem i hele landet 

Væksten i online-salget af økologi ses over hele landet, hvor det samlet set er 24,6 procent af alle solgte varer på nemlig.com, der er økologiske.

Ifølge opgørelsen fra online supermarkedet har østjyderne overhalet københavnerne, når det kommer til at vælge det røde økomærke til.

I Aarhus C er 27,2 procent af alle varer økologiske, mens kunderne i København K lander lige under landsgennemsnittet, hvor de økologiske varer udgør 24,2 procent af københavnernes indkøbskurv.

 Den økologiske førertrøje tilfalder dog kunderne på Frederiksberg C, hvor Ø-mærkede varer udgør 29,8 procent af det samlede indkøb.

Økologisk mælk, æg og smør sidder fortsat tungt på det økologiske salg, hvor 30 procent af alle varer bærer et økologisk mærkat.

Men også andre typer af økovarer vinder indpas hos kunderne – blandt andet økologisk is, hvor salget er steget 271 procent siden sidste år.

Nemlig.com har mere end 1.600 økologiske varer i sortimentet

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188